img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bygger om brukte diesel-lastebiler til eldrift
Tyske Quantron AG har spesialisert seg på å tilby konverteringskit for elektrifisering av brukte nyttekjøretøy. Nå har selskapet inngått partnerskap med Team Verksted og vil elektrifisere kjøretøyene til norske lastebileiere.

– Du slipper å bytte lastebil, du bare elektrifiserer den du allerede har. Da får du en bil som ikke slipper ut noe, samtidig som du utnytter et kjøretøy som allerede er produsert – fremfor å kvitte deg med bilen og kjøpe en ny, sier Andreas Haller til YrkesBil når han skal forklare forretningsideen til Quantron AG.

Han er eier og leder av selskapet og var nylig på besøk hos Team Verksted AS på Langhus, sammen med salgssjef i Quantron AG, Matteo Beffa, for å inngå et partnerskap med den norske verkstedkjeden.

Det tysk-norske bekjentskapet ble stiftet gjennom Alltrucks-nettverket til Knorr-Bremse, Bosch og ZF, der både Quantron/Haller og Team Verksted er medlemmer.

Nå er planen å samarbeide om elektrifisering av den eksisterende norske lastebilparken, der Quantron selv skal stå for salget mens Team Verksted vil stå for reparasjon og service, samt utføre noen ombyggingsjobber.  

Truet forretningsmodell
Haller forteller at bakgrunnen for å starte opp Quantron kom i erkjennelsen av at elektrifiseringen på sikt vil føre til lavere omsetning og fortjeneste for det tradisjonelle verksted-selskapet hans.

– Elektriske kjøretøy har færre og langt mindre kompliserte verkstedbesøk, de trenger færre deler og genererer mindre arbeid. For å være i forkant ville jeg fylle tomrommet mellom de store lastebilfabrikkene som kommer med elektriske lastebiler etter hvert, og det eksisterende markedet, forteller han.

Et av Haller-selskapene driver fra før med oppussing av brukte lastebiler som er returnert fra leasing. Bilene rustes opp både innvendig og utvendig før videresalg.

– Hvorfor ikke samtidig konvertere disse kjøretøyene til elektrisk drivlinje? Det var slik ideen til Quantron dukket opp, sier Haller.

Han understreker at konseptet ikke bare gjelder returnerte leasingbiler, de konverterer også biler som er i en kundes eie. Men de vil helst ikke konvertere biler eldre enn tre-fire år.

Til «alle» merker
Quantron produserer imidlertid ikke egne konverteringskit. De formidler ulike drivlinje-kit fra flere leverandører, blant annet Emoss, Eforce og In-tech, men foretar selve konverteringen selv. Bilene utstyres med Quantrons egenutviklede telematikkløsning som kjøres gjennom bilens Can-bus system og inkluderer overvåkning av batteriene.

Selskapet er nå i ferd med å bygge et stort produksjonsanlegg i Augsburg der mesteparten av ombyggingene skal foregå.

– Vi tilbyr kit til alle de store lastebilmerkene, bortsett fra Scania – men vi håper å ha noe klart for dem også snart. Ombyggingen kan gjøres på alt fra varebiler på 2,8 tonn til lastebiler og busser, forklarer Matteo Beffa.

– Nå kommer flere av de store produsentene med fabrikkbygde elektriske lastebiler snart – hvordan blir markedet for deres ombygginger da?

– Vi kan tilby skreddersydde løsninger, med ulike påbygg og individuelle tilpasninger som de store fabrikkene foreløpig ikke kan. Det er jo også synd å «miste» en fire år gammel lastebil til Afrika, i stedet for å ta den av markedet som en forurensende lastebil og konvertere den til elektrisk. Husk at denne bilen er allerede produsert, og mye av CO2-fotavtrykket kommer i forbindelse med produksjonen, svarer Beffa.

Quantron hevder de kan tilby elektriske drivlinjer med lengre rekkevidde enn mange av dagens originalbygde elektriske kjøretøy. Men de har ingen offisielle målinger å vise til for å sammenligne opp mot WLTP eller NEDC.

Kostbar ombygging
Å bygge om en lastebil fra forbrenningsmotor til eldrift høres unektelig dyrt ut.

– Det er kostbart, ja. Men spørsmålet er hva som blir dyrest: å kjøpe en ny fabrikkbygget elektrisk lastebil, eller å bygge om en du allerede eier. For en lastebil i segmentet 18-44 tonn sier vi at det koster 90.000-100.000 euro å konvertere til elektrisk, så kommer batteriet i tillegg, sier Matteo Beffa.

– I dag koster et batteri på 100 kWh 50.000 euro, altså rundt 500 euro per kWh. Vi regner med at denne prisen vil gå ned betraktelig i tiden fremover. Og det vil være veldig varierende hvor lang rekkevidde en lastebil trenger. Totalt kanskje det vil koste 180.000-400.000 euro å konvertere, fortsetter han, og opplyser at batteriet kan leases med månedlig betaling.

Quantron anslår en levetid på rundt seks år på batteriene. På selve kitet, med elmotor og andre komponenter, gis en garanti på ett år. Batteriene leveres med fire års garanti, som kan utvides til seks år mot en høyere pris.

Delene som plukkes ut, som dieselmotor, girkasse og alt det tilhørende, selger Quantron tilbake til produsenten, eller de selger dem selv som reservedeler.

– Der dieselmotoren satt putter vi alle kontrollenheter, varmeenheten, aircondition. Batteriet plasseres på siden av selve rammen, mens motoren monteres direkte på drivakselen, forklarer Beffa.

Servicenett på plass først
Quantron har allerede opprettet et salgskontor i Oslo, og har planer om å ansette en salgsansvarlig for Norge.

Det finnes flere eksempler på norske bedrifter som har kjøpt lastebiler ombygd til eldrift tidligere, og det er ingen hemmelighet at flere har hatt betydelige og kostbare utfordringer. Vi spurte Quantron hva de vil si til lastebileiere som er skeptiske til slike konverteringsløsninger:

– Vi kjenner markedet godt etter 60 år i lastebilbransjen, og er klar over behovene hos transportselskapene. Blant annet vet vi at servicetilbudet er helt avgjørende. Vår tilnærming er derfor at vi har servicenettverket på plass før vi i det hele tatt selger en eneste bil. Derfor er samarbeidet med Team Verksted avgjørende for å lykkes i Norge, sier Andreas Haller.

– Hva er potensialet i Norge de nærmeste årene?

– Norge er helt i tet når det gjelder elektrifisering av kjøretøyparken. Interessen er stor og vi tror det er høy grad av betalingsvilje og -evne, så vi anser markedet her som stort. Sier jeg hundre kjøretøy i året, inkludert varebiler, lastebiler og busser, vil det kanskje være for lite – og sier jeg 1.000 så vil det trolig være for mye. Et sted mellom der er nok realistisk, sier Matteo Beffa.

Quantron sier de håper å kunne ha kjøretøy i Norge for prøvekjøring i andre eller tredje kvartal i 2020.

Kan bygge om i Norge
Driftsdirektør Thomas Schiøtz i Team Verksted ser mange muligheter med Quantrons konsept.

– Jeg tenker dette må passe fint for eksempel for noen av de store norske flåteeierne som har midler til slike tiltak. Det å ta en tre-fire år gammel lastebil, som er på vei ut, som da kan konverteres til eldrift må jo være et godt miljøargument. I tillegg til elektrifiseringen byttes alt av slitedeler, slik at man i prinsippet har en «ny bil» som kan kjøre i mange år til. Og påbygget sitter fortsatt der, sier Schiøtz. 

Han poengterer at partnerskapet for verkstedkjeden også handler om å «komme i posisjon» på elektriske kjøretøy.

– Vi får førstehåndskunnskap om produktene, og kan utdanne folkene våre deretter. Vi kan foreta ombyggingen her i Norge, på de av lokasjonene våre som har kapasitet. Blir det snakk om flåter på noen titalls biler som skal bygges om vil det forstyrre vår normale produksjon for mye, så da vil nok vi be Quantron gjøre det ved sitt anlegg i Tyskland, sier Schiøtz.

-------------------

Quantron AG

Tysk selskap som tilbyr ombyggingskit for å konvertere nyttekjøretøy fra forbrenningsmotor til eldrift.

Eies av familiekonsernet Haller Group, som også er en stor servicepartner for Iveco og Fiat Professional i Bayern-området.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 1-2020**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer