Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Dette bidrar til et kappløp mot bunnen Yrkestrafikkforbundet har gjennomført undersøkelser blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund. Nå er rapporten klar, med resultater som er alt annet enn oppløftende. |
||||||||||||||||
Et av funnene er at på kort tid er en stor andel EU-borgere byttet ut med ukrainere bak rattet. Da forbundet foretok samme undersøkelse for to år siden utgjorde ukrainske sjåfører syv prosent. I år var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen på Svinesund fra Ukraina, ifølge rapporten. Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, er bekymret for utviklingen i bransjen. – Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, konkluderer Klungnes i en pressemelding. 44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3.000 euro. Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning. – Her ser vi resultatet av mange år med nedprioritering a kontrolletatene. Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, avslutter Klungnes.
|