Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Under bilen ligger alliansens nyutviklede plattform for elbiler, CMF-EV. Det byr på en rekke valgmuligheter med hensyn til effekt, kapasitet og rekkevidde i tillegg til et interiør som kan tilpasses behovet med hensyn til passasjerer og bagasje. Viktigste utfordring med elbiler er rekkevidde, men her kommer Renault opp med smarte løsninger. De er jo sammen med alliansepartner Nissan blant selskapene med lengst erfaring når det gjelder elbiler, og tilbyr en større bredde enn noe annet selskap på denne fronten. Zoe har i løpet av det tilbakelagte tiåret fått mange venner i Norge, og har nettopp kommet i ny utgave med økt rekkevidde. Siste tilskudd på stammen av Renaults elbiler er Twingo Z.E. – en typisk bybil for dem som kjører korte daglige avstander. I tillegg har de toseteren Twizy og flere forskjellige varebiler som går på strøm. Renault ønsker å tilby ideelle løsninger for ulike behov, og her bringer konseptbilen Morphoz nye løsninger på banen. Den er ikke bare en ren drømmebil – den viser også hvilke muligheter den nye plattformen kan by på. Fremtidens biler kan få ulik batterikapasitet og de kan være oppdatert med det siste på teknologifronten. Morphoz er klargjort for induksjonslading, både når den står stille og når den kjøres på veier tilpasset dette formålet. Den er konstant oppkoblet gjennom 5G teknologi og utstyr med autonome funksjoner på nivå 3 hvilket betyr at den under visse forutsetninger kan kjøre helautomatisk. (saken fortsetter) Bilens fleksibilitet understrekes av at den tilbys i to versjoner – den korte «City» og den lange «Travel». Rekkevidden kan i tillegg tilpasses en hverdag med moderate kjørelengder og en ferietur med lange motorveistrekninger. City-versjonen er utstyrt med en batteripakke som gir mer enn nok rekkevidde i hverdagen for de aller fleste, mens Travel kan utstyres med ekstra kapasitet for de lange turene. Den korte Morphoz har en lengde på 440 cm og en akselavstand på 273 cm. En batteripakke på 40 kWt holder vekten lavest mulig samtidig som den ifølge Renault gir en rekkevidde på rundt 400 kilometer med bykjøring. Den lange Travel-versjon er 480 cm lang mens akselavstanden er økt til 293 cm. Den har i utgangspunktet tilsvarende batterikapasitet, men når du skal på ferietur kan du kjøre innom en dedikert batteristasjon og laste inn 50 kWt ekstra i løpet av sekunder. Det skal ifølge Renault gi en kjørelengde på rundt 700 kilometer i motorveihastighet. Tilbake fra reisen kjører du innom batteristasjonen igjen og leverer fra deg de ekstra 50 kWt du ikke trenger i hverdagen slik at disse kan lades med ren energi og andre kan benytte modulene for sin langtur. Den ekstra lengden sørger også for mer benplass til passasjerer og et par ekstra kofferter. Fremre passasjersete kan snus og vende bakover, men førersetet vil alltid vende forover slik at føreren kan ta over kontrollen på kort varsel i tilfelle dårlig sikt, manglende oppmerking eller andre situasjoner. Til slutt noen tekniske data – lengdene har du allerede fått, bredden er to meter og høyden 155 cm. Bilene er forhjulsdrevet, City-utgaven har en motor på 100 kW (136 hk) mens Travel har 160 kW (218 hk).
|