img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Forbereder seg for mer grønn finansiering
Det grønne skiftet handler ikke bare om ny teknologi og myndighetsskapte rammebetingelser. Omveltningene skal finansieres også. SG Finans rigger seg for endringer i lastebil- og bussmarkedet, og har satt en egen Green Finance Manager på saken.

Usikkerheten i og rundt transportbransjen er høyst merkbar når det gjelder hvilke kjøretøyteknologier som blir toneangivende i tiden fremover.  

Hvor aktuelt blir batterielektrisitet i tungtransporten? Når kommer hydrogenlastebilene? Hva med biogass og andre alternative drivstoff? Hva med restverdier på ny og gammel (dagens) teknologi i en overgangsfase? Blir diesel bannlyst i byene? Spørsmålene er mange, svarene likeså – men sprikende.

– Vi følger nøye med på hva som skjer i markedet, og ser både på hvilke muligheter og hvilke utfordringer som ligger i dette for oss som finansieringsaktør, sier Andreas Holmberg, avdelingsdirektør for Salg- og forretningsutvikling Industri/Transport i SG Finans til YrkesBil.

LES OGSÅ: Nordea kjøper SG Finans

Ansvar for grønn finansiering
Rundt 30 prosent av SG Finans’ årlige finansierte volum er knyttet til finansiering av kjøretøy og utstyr innen transportsegmentet.

Av dette kredittvolumet utgjør lastebiler cirka 55 prosent og busser cirka 25 prosent. SG Finans har en markedsandel i Norge på cirka 18-20 prosent innen leasing i segmentet transport.

I 2019 opprettet selskapet en ny stilling med tittelen Green Finance Manager, som har et spesielt ansvar for de ulike aspektene rundt det de omtaler som grønn finansiering. Stillingen ble besatt av Ana Maria Vasquez Røsjø som tidligere var Treasury Manager i SG Finans.

– Vi så at en økende andel finansiering som vi skaffer via vårt samarbeid med multilaterale finansinstitusjoner skulle allokeres i grønne prosjekter. Det krever en annen måte å jobbe på. Vi må også ta ansvar for at pengene blir allokert til kvalifiserte prosjekter, og det er en av mine oppgaver, sier Røsjø til YrkesBil.

EU bestemmer mye
Som YrkesBil skrev for et drøyt år siden fikk SG Finans i 2018 innvilget en kredittlinje på 180 millioner euro (1,73 milliarder kroner) fra EUs egen bank, Den europeiske investeringsbanken (EIB).

70 prosent av EIB-lånet er øremerket investeringer i «klimavennlige transportprosjekter». Det inkluderer alt fra lavutslipps varebiler, til nullutslipps lastebiler og busser i kommersiell drift.

I første runde har SG Finans via EIB-midlene blant annet finansiert 27 elbusser i Oslo. I runde nummer to som er i gang nå skal de blant annet finansiere 166 busser som kjører på biodrivstoff i Oslo og Midt-Troms, til en verdi av 50 millioner euro.

EIB-midlene har helt konkrete utslippskrav innen de ulike kjøretøygruppene (se faktaboks). Disse kriteriene har SG Finans satt i samarbeid med EIBs tekniske avdeling.

– Långivere som European Investment Bank og Nordic Investment Bank stiller strenge krav til det som kvalifiserer som grønn finansiering. Vi må rapportere til både långivere og myndigheter at vi oppfyller kriteriene i hver enkelt sak, forklarer Røsjø.

Ønsker flytende overganger
Andreas Holmberg opplever at interessen for grønne løsninger finnes i markedet, men sier de ikke blir nedringt med konkrete forespørsler foreløpig.

– Dette styres nok i stor grad av teknologiutvikling, hva produsentene gjør og tilgjengelige alternativer, rammebetingelser og infrastruktur. Det er en forsiktig start. Samtidig tror jeg ikke markedet er tjent med et sjokk, men med relativt flytende overganger mellom ulike teknologier, sier han.

– I hvilken grad merker dere teknologi-usikkerhet i markedet?

– Usikkerheten er der. Vi ser for eksempel at på de elbussene som rulles ut nå er aktørene restriktive med å stille restverdier. Ingen vet hva som er markedet for disse om syv år, sier Holmberg, sier Holmberg.

Han opplyser at snittlengden på leasingkontrakter for lastebiler ligger på rundt 60 måneder, og at det foreløpig ikke er noe tema med kortere perioder grunnet teknologi-usikkerhet eller at noen byer «truer» med å utelukke enkelte teknologier og drivstoff.

– Registreringstallene for lastebiler viser ingen tegn til at markedet stopper opp for å vente og se hvilke teknologier som blir toneangivende. Bransjen kjøper den teknologien som er tilgjengelig, og forutsetter at dette skal fungere de neste fire-fem årene, sier Holmberg.

Ulike virkemidler
Rundt 70 prosent av alle nye lastebiler i dag leasingfinansieres. Hvilke virkemidler har finansieringsselskapene å spille på i det teknologiskiftet som kommer?

– Vi bygger så mye erfaring og kunnskap som mulig, for å ta de riktige beslutningene når casene ligger der. Foreløpig har det vært mest elbusser på offentlige anbud, og de sakene er relativt ukompliserte, sier Holmberg.

Han påpeker at med økte investeringer blir det dyrere for kundene å kjøpe inn materiell, selv om noe av økningen kan kompenseres med subsidier.

– Vi vil kanskje se at en del ønsker å finansiere over lengre perioder, men det kan samtidig bli en utfordring at kundene ikke vil ta risikoen i objektet. Det kan bli en kamp der kundene vil at noen skal ta den risikoen som de føler ligger i å investere i ny teknologi, som er dyrere enn eksisterende teknologi. De kan ønske at produsentene stiller restverdi, så er spørsmålet hvilke nivåer produsenten er komfortabel med å stille disse på, sier Holmberg.

– Det neste i leasingkalkylen er renteelementet. Du kan alltids si at dersom du velger grønt så kan du få en lavere rente, men det har neppe stor effekt. Om en bedrift betaler fire eller fem prosent rente har som regel svært lite å si for selskapets totale økonomi, fortsetter han.

Kalkulert risiko
Ana Maria Vasquez Røsjø forteller at morbanken, Société Générale, nå utarbeider en indikator for klimasårbarhet.

– Der analyserer våre kolleger på avdeling for Risikostyring hva som innebærer størst risiko: å satse på nye teknologier, eller å fortsette med dagens teknologi. Det blir spennende å se hva de kommer frem til.

– Noe som kan akselerere denne prosessen kan bli såkalt «negative screening». For eksempel hvis Société Générale bestemmer at vi ikke får finansiere enkelte kategorier. I dag har vi restriksjoner innenfor kullindustri, og i fremtiden kan det kanskje komme innenfor fossile drivstoff, sier Røsjø.

---------------------------------------------

EIB-midler til «grønn transport»

Disse prosjektene og kjøretøyene omfattes av EIB-midlene:

Busser til offentlig transport:

Potensielle kunder: Transportoperatører av urbane eller semi-urbane transporttjenester for offentlig sektor under kontrakt iht. EU/ EFTA/ Anskaffelsesloven.

• Så lenge en ny buss er dedikert til urban eller semi-urban offentlig transport, vil den automatisk kvalifisere.

• Spesifikke busstjenester som turistbusstjenester, flybuss og langdistanse by-til-by forbindelser (f.eks. busstjenester fra Oslo bussterminal til Stavanger bussterminal) kvalifiserer ikke.

Lavutslipp lette kjøretøy:

• Nye biler / varebiler < 3,5t

• Utslipp < 75g CO2/km: Elektrisk, hydrogen, noen hybrid

Nullutslipp tunge kjøretøy:

• Nye lastebiler og busser > 3,5t

• Nullutslipp: Elektrisk / hydrogen

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 12 - 2019**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer