img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Vito i nye versjoner
Norges tredje mest solgte varebilmodell, Mercedes-Benz Vito, har fått et ansiktsløft. Men det er ikke først og fremst i ansiktet endringene er størst. Dessuten kommer nye eVito Tourer, for elektrisk persontransport.

La oss starte med eVito Tourer som ble lansert sammen med en fornyet Vito i Stuttgart i ettermiddag, tirsdag 10. mars.

Om du synes EQV ser bra ut men tror prisen blir i heftigste laget, kan eVito Tourer kanskje være et alternativ. Dette er den nye personbilvarianten av den elektriske varebilen eVito, og kan leveres med opptil ni seter.

Bilen er utstyrt med en motor på 150 kW og et batteri med tilgjengelig kapasitet på 90 kWh, som kan hurtiglades fra 10-80 prosent på 45 minutter med 110 kW ladekapasitet. Nå er også ladepunktet på bilen flyttet fra B-stolpen (samme sted som dieselpåfyllingen) til en kontakt i frontfangeren. Takk!

Rekkevidden er oppgitt til 421 kilometer, og topphastighet på 140 kilometer i timen (160 kilometer i timen med spesialutstyr). I yrkesbilsammenheng snakker vi for eksempel om mannskapsbil. 

Ikke fulldigital
Så over til den oppgraderte Vitoen, hvor vi må starte med en liten skuffelse:

Nå som «alle» snakker om digitale dashbord og cockpiter, tok vi det nærmest forgitt å få se dette i en fornyet Mercedes-Benz Vito. 

Men den gang ei. Her var ingen fulldigitale instrumentclustere å spore, slik Mercedes har i flere personbilmodeller. Vito har fremdeles analoge instrumentklokker, og er heller ikke tilgodesett med det nye elektroniske ombordsystemet MBXU som ble tilgjengelig i storebror Sprinter i 2018. Men dette kommer nok snart. 

Likevel har det skjedd endringer på det digitale. For eksempel en ny og forbedret syv tommers berøringsskjerm for infotainmentsystemet, med flere funksjoner og 3D-visning i kart og sanntids trafikkinformasjon.

Du kan nå også erstatte «sladrespeilet» med en kameraløsning, slik at du har full oversikt bak bilen selv om lasterommet er uten vinduer eller det er stablet kasser til taket.    

Ny motorserie og gir-nyhet
Om vi ble litt digital-skuffet skal det likevel sies at Mercedes-Benz hadde en godtepose med andre nyheter på lur i den ansiktsløftede tredje generasjonen av Vito.

Det er blant annet snakk om en helt ny motorserie, OM 654. En firesylindret toliters diesel for alle Vito med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Her kan du velge alt fra 102 hestekrefter, via 136, 163 og opp til 190 hestekrefter i varebilversjonen. Så kan du få toppversjonen på 240 hestekrefter, men i introduksjonsfasen leveres den kun i personbilversjonen Vito Tourer og kombiversjonen Vito Mixto.

Naturligvis hevdes det at forbruket er redusert, 13 prosent (119 CDI) for å være nøyaktig. Blant annet nevnes redusert friksjon i sylindrene og mer effektiv etterbehandling av eksosen som noe av grunnen.

Nå er også automatkassen 9G-Tronic på plass i de bakhjulsdrevne Vito-variantene. Inntil nå har denne kun vært å få i Vito Tourer, mens varebilene ble levert med 7G-Tronic. Syvtrinnskassen erstattes nå fullt og helt av den med ni trinn.

Fortsatt skal Vito leveres i tre lengder, med to ulike akselavstander og tre ulike drivhjul-alternativer – noe Mercedes-Benz hevder de er alene om i klassen.

Juster høyden selv
For første gang skal Vito, eVito, V-klasse og EQV fra høsten 2020 nå tilbys med luftfjæringen Airmatic.

Med denne løsningen kan føreren gjennom tre ulike kjøreprogram velge og justere bilens bakkeklaring ut fra behovene der man ferdes.

Det ene programmet hever bilen 35 millimeter i hastigheter opptil 30 kilometer i timen. Ved høyere hastigheter justeres høyden automatisk tilbake til standardnivå.

Kjører du i over 110 kilometer i timen senkes bilen automatisk 10 millimeter, angivelig for å optimalisere energiforbruket. Du kan også låse bilen i posisjonen 10 millimeter lavere enn standard, i programmet Sport.

Mercedes lover for øvrig at «luftfjæringen tilbyr den høyeste grad av komfort i enhver situasjon».

Listen over førerassistenter og automatiske sikkerhetssystemer begynner etter hvert å bli lange, også på varebilmodellene.

Denne gangen er det aktiv nødbremsassistent og Distronic adaptiv fartsholder som står i fokus, sammen med ILS – eller Intelligent Light System – der lyset blant annet følger rattbevegelsene og styrken justeres etter ulike ytre parametere.

Kommer til sommeren
Jovisst har kosmetikk-kirurgene pyntet litt på ansiktet også. Ellers kunne man vel ikke kalt det en facelift?

Men designerne har ikke fått boltre seg veldig fritt. Her har de måttet begrense seg til noen ørsmå justeringer i grillen – blant annet for å få på plass nødvendige radarløsninger og den slags som de avanserte førerassistentene og sikkerhetssystemene krever.

Du skal ha rimelig god kontroll på Vito-familiens ulike generasjoner for å oppdage disse endringene når du møter en fornyet versjon i trafikken senere i år. De nye aluminiumsfelgene i størrelsene 17, 18 eller 19-tommer er nok mer i øyenfallende.

På innsiden er det nye stoffer i setene og nye luftdyser på dashbordet som trekkes frem, i tillegg til at du som tilvalg kan få utstrakt bruk av krom og pianolakk på dashborddetaljer.

Olav-Kåre Thingwall, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen, opplyser til YrkesBil at den fornyede versjonen av Vito går i produksjon i juni i år.

– eTourer må vi komme tilbake, der har jeg ikke fått bekreftet dato ennå, sier Thingwall.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer