img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Ikonisk klassiker med high tech under skallet
Veteranbiler som får elektrisk drivlinje dukker stadig opp i ulike varianter. Nå er det eClassics som sammen med Volkswagens nyttekjøretøyavdeling vil tilby ikoniske Transporter T1 i elversjon.

e-Bulli er selvsagt navnet på nyheten, som egentlig skulle vises under vårens Techno Classica i Essen.

Koronaviruset satte imidlertid en effektiv stopper for lanseringen, det vil si Techno Classica er inntil videre utsatt til 24. til 28. juni, men bilen lar seg ikke stoppe.

Før vi går videre, en liten advarsel: Tilhører du staben i «originalpolitiet», og mener at man ikke under noen omstendigheter skal tukle med gamle kjøretøy, annet enn å holde dem i den tilstand de var da de forlot fabrikken? Ikke les videre, det vil bare medføre sinne og ubehag. Det fikk du antakelig nok av da du leste om Jaguars elektrifisering av E-Type for en tid tilbake.

Er du derimot av den lite sentimentale typen, som synes det er kult at gamle kjøretøy blir modernisert og får et nytt liv med dagens teknologi? Da er dette antakelig en glad-sak for deg.

Her snakker vi nemlig ikke om en ny bilmodell, men gamle fossilbiler som får nytt liv med elektrisk drivlinje.

Mer enn doblet motoreffekt
Konverteringen foretas av det tyske selskapet eClassics, som har spesialisert seg på elektrifisering av klassiske kjøretøy, i samarbeid med Volkswagen. 

I fjor skrev vi om elektrifiseringen deres av klassiske Boble. Nå er det T1 sin tur.

Nevnte vi forresten at Bulli, som tyskerne kaller den, eller Transporter, som vi nordmenn kjenner den best som, fylte 70 år som bilmodell 8. mars 2020? Ifølge produsenten selv er dette den lengstlevende varebilmodellen i verden, og totalt er det produsert over 13 millioner enheter på disse syv tiårene.

Det var som kjent den nederlandske Volkswagen-importøren Ben Pon som tegnet den første skissen i 1947 og satte Volkswagen på sporet av varebilsuksessen.

Konseptbilen du ser på bildene er basert på en 1966 Samba Bus, som har levd mesteparten av livet sitt i Califorina, og som nå er «hjemme» i Tyskland og restaurert til «bedre enn ny»-skikk.

Under skallet har den originale 44-hesters firesylindrede boksermotoren veket plass for en flunkende ny elmotor på 83 hestekrefter, hentet rett ut fra Volkswagens nyproduksjon. Det er ikke opplyst fra hvilken Volkswagen-modell motoren er hentet, men alle komponenter relatert til den elektriske drivlinjen kommer fra lagerhyllene hos Volkswagen Group Components i Kassel.

Vi har ikke prøvekjørt, men med nær en dobling av motoreffekten sier det seg selv at sambabussen har fått en helt ny karakteristikk hva kjøreegenskaper angår. Samtidig har dreiemomentet økt fra 102 Nm til 212 Nm.

Volkswagen opplyser selv i pressemeldingen at det aldri tidligere har vært levert en «offisiell» T1 med mer motorstyrke enn e-Bulli. Toppfarten har sågar økt fra originale 105 km/t til 130 km/t.

Elversjonen har, som elbiler flest, ikke flere gir fremover, men setter du «girspaken» i posisjon B kan du velge graden av regenerering.

Hurtiglading
I likhet med originalen er e-Bulli også bakhjulsdreven, med motoren plassert bak. Et Li-ion-batteri på 45 kWh, plassert i gulvet, sørger for strømforsyningen.

Lading foregår med CCS-standard, og batteriet skal kunne hurtiglades opptil 80 prosent kapasitet på 40 minutter på ladestasjoner med kapasitet opptil 50 kW.

Ved fulladet batteri er rekkevidden oppgitt til 200 kilometer. Det er ikke presisert om dette er NEDC eller WLTP, men i 2020 bør det være sistnevnte standard som oppgis.

Konvertering av veteranbiler til moderne elektriske drivlinjer må suppleres av noen tiltak på chassis og bremser. Her har eClassics montert multilink hjuloppheng foran og bak med justerbare dempere, ny tannstangstyring og ventilerte skivebremser «rund baut».

Klassisk og moderne i kombinasjon
Både eksteriør og interiør har også fått et lite ansiktsløft, med hjelp fra designerne hos Volkswagen Commercial Vehicles.  

Utevndig er det snakk om en ny fargekombinasjon, med fargene «Energetic Orange Metallic» og «Golden Sand Metallic MATTE». Runde LED-kjørelys foran, og en LED-indikator bak som viser batteriets energinivå, finner du heller ikke på en original 66-modell.

De åtte nye setene er trukket i skinn med fargene «Saint Tropez» og «Saffrano Orange» for å matche eksteriøret, mens «skipsgulvet» i mørkt treverk gir maritime assosiasjoner. At taket er utstyrt med en kalesje som kan åpnes forsterker kanskje følelsen av å være på på sjøen?

På instrumentpanelet ser mye tilsynelatende originalt ut, med et stort analogt speedometer som et av blikkfangene. Men ser du godt etter oppdager du et lite digitalt display inne i speedometeret, hvor man blant annet får informasjon om ladestatus og rekkevidde.

Titter du opp, derimot, husker du plutselig at du fortsatt lever i 2020. Over «sladrespeilet» er det montert inn en berøringsskjerm hvor du kan speile smarttelefonen din og få tilgang til en rekke onlinetjenester, som Volkswagens «We Connect». 

Radioen, som tilsynelatende er en gammel klassiker, inneholder også DAB+, blåtann og USB-port, så du kan strømme og lytte til det du vil gjennom høyttaleranlegget som sitter skjult rundt omkring i kupeen – inkludert en aktiv sub. Litt retropreg på «girvelgeren» mellom forsetene hadde forresten heller ikke gjort noe, den ser litt malplassert ut slik den fremstår på bildene.

Kostbar moro
Høres dette fristende ut så langt, gjenstår kanskje bare ett spørsmål: Prisen?

eClassics tilbyr konvertering av en T1, inkludert ombygging av for- og bakaksel, fra 64.900 euro. For oss nordmenn innebærer seneste ukes krone-kollaps at prisen har økt betraktelig bare på noen dager. 

Merk også at for denne prisen må du selv stille med et brukbart objekt av en bil, som begynner å bli ganske dyr nå allerede før du har tenkt tanken på elektrifisering. Om du ikke har en T1, og ønsker å kjøpe en fiks ferdig elektrifisert bil står det ikke noe om pris - men billig blir det uansett ikke. 

Selskapet tilbyr også konvertering av generasjonene T2 og T3. Det meste er mulig, bare du er villig til å betale.

PS. Om du heller vil ha en nybygget elektrisk varebil med retrodesign kan du vente på Volkswagens I.D. Buzz Cargo, eller du kan sjekke ut Morris JE - som vi ikke er like sikre på vil bli realisert. Men tøff, det er den!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer