img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Se, en elegant Cayenne!
PRØVEKJØRT: I Coupé-fasong ser Porsche Cayenne ut slik den skulle ha sett ut fra starten av. Det store spørsmålet er om du skal gå for morsomme Turbo eller den superkomfortable E-Hybrid-utgaven.

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

Det tok 17 år fra Porsche lanserte første generasjon Cayenne til de kom med en såkalt Coupé-versjon av samme modell. Tidligere har BMW og Mercedes-Benz gjort lignende med henholdsvis X6 og GLECoupé.

La oss heller ikke glemme Audi Q8, som nå kommer med en heftig RS-variant. Om det er en vinneroppskrift skal jeg ikke ta stilling til, men det er åpenbart et globalt marked for bilene.

Det er først og fremst en design-greie. Coupé-versjonen har fått en rundere og etter min oppfatning mer elegant fremtoning enn den vanlige SUV-en.

Cayenne Coupé er, i likhet med opphavet, en stor bil. Du tenker ikke så mye over det på romslige veier, men du får en aha-opplevelse hver gang du entrer et parkeringshus. Da er det rene pipekonserten.

Alle mulige sensorer varsler at nå må du holde tunga rett i munnen for å ikke skade noe. Og med ett skjønner man hvorfor mange smart repair-verksteder er lokalisert på kjøpesentre…

Overdimensjonerte ytre mål innebærer heldigvis at det også er god plass i kupeen. I baksetet er det romslig både i bredden og når det gjelder benplass.

Er lastekapasitet viktig for deg, skal du vite at det skiller 125 liter mellom Turbo-utgaven og den betydelig rimeligere E-hybriden, dvs. 625 vs. 500 liter.

Velværets råskap
Hvilken Cayenne du velger avhenger av fornuft og følelser. Fornuften tilsier at du kjøper en E-Hybrid med 462 hk med startpris på 1,2 millioner kroner. 

Turbo-utgaven er naturligvis heftigere, men det er også prisen. Den koster faktisk én million ekstra!  Så mye for varme V8-følelser. Da er det andre miljøalibiet, S-E Hybrid med 680 hk, hakket mer «fornuftig». Den starter på 2,1 millioner kroner.

Både E-hybrid og Turbo ble kjørt i denne omgang.

Ladbare Cayenne starter i E-power, så fremt det er strøm på batteriet. Det er et paradoks at man sitter i en Porsche og nyter stillheten. En sportsbil skal jo bråke mest mulig?

Antydning til litt godlyd finner man idet man vrir til modus «Sport» eller «Sport plus». Hybriden har jo faktisk også «sportseksos», til 31.000 kroner, men det hele blir veldig sivilisert og gir ikke adrenalin for bensinhodene der ute.

I fravær av motorlyd kan du heller glede deg over vellyd fra høyttalerne. Et Burmester 3D High-End Surround Sound-System til den nette sum av 64.400 kroner gir fabelaktig lyd.

Hybrid-utgaven er i det hele tatt svært komfortabel. Du glir over ujevnhetene. Det fine er at bilen kan stives betydelig opp for de dagene hornene vokser i pannen. Jeg har tidligere kjørt ulike hybrid-Porscher på bane og fått bevist at sports-DNA-et ligger latent. Du må bare lokke det frem.

I Turbo-utgaven er du aldri i tvil om at det er et sportsbilmerke som står bak.

Krever tilvenning
Dashbordet er akkurat slik vi kjenner det fra øvrige Panamera- og Cayenne-modeller.  Turtelleren er naturligvis midt i synsfeltet. Det var nok det viktigste instrumentet for Porsche i mange år, men er i ferd med å utspille sin rolle.

Store skjermer med et utall betjeningsmuligheter krever litt tilvenning. Det blir fort litt overveldende mengder informasjon å forholde seg til når man setter seg bak rattet.

Jeg liker at bilens ulike oppsett lett kan justeres via det lille hjulet på rattet. Dette er en overlevning fra forrige generasjon 911 og er mye enklere å bruke enn for eksempel Audis Drive Select. Et knepp eller to på hjulet, og du går fra sivilisert miljøbil til hissig sportsbil.

Med Cayenne Coupé fyller Porsche en ny luke i modellprogrammet, en luke jeg ikke visste eksisterte før Coupéen så dagens lys.

Før Cayenne ble lansert var det mange som mente at en Porsche SUV var galskap.  Inntjeningen på disse bilene var imidlertid så god at de finansierte utviklingen av en rekke spesialmodeller, til glede for puristene. Når det nå en gang er slik at kjøpesterke kundegrupper over hele verden vil ha både sports- og luksus-SUV-er, må Porsche naturligvis levere varene.

De som synes en vanlig Cayenne er «døll» er endelig hørt.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer