Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet Bil 1-2020. Det tok 17 år fra Porsche lanserte første generasjon Cayenne til de kom med en såkalt Coupé-versjon av samme modell. Tidligere har BMW og Mercedes-Benz gjort lignende med henholdsvis X6 og GLECoupé. La oss heller ikke glemme Audi Q8, som nå kommer med en heftig RS-variant. Om det er en vinneroppskrift skal jeg ikke ta stilling til, men det er åpenbart et globalt marked for bilene. Det er først og fremst en design-greie. Coupé-versjonen har fått en rundere og etter min oppfatning mer elegant fremtoning enn den vanlige SUV-en. Cayenne Coupé er, i likhet med opphavet, en stor bil. Du tenker ikke så mye over det på romslige veier, men du får en aha-opplevelse hver gang du entrer et parkeringshus. Da er det rene pipekonserten. Alle mulige sensorer varsler at nå må du holde tunga rett i munnen for å ikke skade noe. Og med ett skjønner man hvorfor mange smart repair-verksteder er lokalisert på kjøpesentre… Overdimensjonerte ytre mål innebærer heldigvis at det også er god plass i kupeen. I baksetet er det romslig både i bredden og når det gjelder benplass. Er lastekapasitet viktig for deg, skal du vite at det skiller 125 liter mellom Turbo-utgaven og den betydelig rimeligere E-hybriden, dvs. 625 vs. 500 liter. Velværets råskap Turbo-utgaven er naturligvis heftigere, men det er også prisen. Den koster faktisk én million ekstra! Så mye for varme V8-følelser. Da er det andre miljøalibiet, S-E Hybrid med 680 hk, hakket mer «fornuftig». Den starter på 2,1 millioner kroner. Både E-hybrid og Turbo ble kjørt i denne omgang. Ladbare Cayenne starter i E-power, så fremt det er strøm på batteriet. Det er et paradoks at man sitter i en Porsche og nyter stillheten. En sportsbil skal jo bråke mest mulig? Antydning til litt godlyd finner man idet man vrir til modus «Sport» eller «Sport plus». Hybriden har jo faktisk også «sportseksos», til 31.000 kroner, men det hele blir veldig sivilisert og gir ikke adrenalin for bensinhodene der ute. I fravær av motorlyd kan du heller glede deg over vellyd fra høyttalerne. Et Burmester 3D High-End Surround Sound-System til den nette sum av 64.400 kroner gir fabelaktig lyd. Hybrid-utgaven er i det hele tatt svært komfortabel. Du glir over ujevnhetene. Det fine er at bilen kan stives betydelig opp for de dagene hornene vokser i pannen. Jeg har tidligere kjørt ulike hybrid-Porscher på bane og fått bevist at sports-DNA-et ligger latent. Du må bare lokke det frem. I Turbo-utgaven er du aldri i tvil om at det er et sportsbilmerke som står bak. Krever tilvenning Store skjermer med et utall betjeningsmuligheter krever litt tilvenning. Det blir fort litt overveldende mengder informasjon å forholde seg til når man setter seg bak rattet. Jeg liker at bilens ulike oppsett lett kan justeres via det lille hjulet på rattet. Dette er en overlevning fra forrige generasjon 911 og er mye enklere å bruke enn for eksempel Audis Drive Select. Et knepp eller to på hjulet, og du går fra sivilisert miljøbil til hissig sportsbil. Med Cayenne Coupé fyller Porsche en ny luke i modellprogrammet, en luke jeg ikke visste eksisterte før Coupéen så dagens lys. Før Cayenne ble lansert var det mange som mente at en Porsche SUV var galskap. Inntjeningen på disse bilene var imidlertid så god at de finansierte utviklingen av en rekke spesialmodeller, til glede for puristene. Når det nå en gang er slik at kjøpesterke kundegrupper over hele verden vil ha både sports- og luksus-SUV-er, må Porsche naturligvis levere varene. De som synes en vanlig Cayenne er «døll» er endelig hørt. OBS!
|