Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet Bil 1-2020. - Å, så deilige seter. Kommentaren kom fra min bedre halvdel to sekunder etter at hun hadde satt seg inn i BMW 530e xDrive. Siste generasjon 5-serie har vært på markedet noen år, men jeg merker det også hver gang jeg setter meg inn i en BMW med et fem-tall først i modellbetegnelsen; komforten, både i form av deilige seter, men også kjøreopplevelse. I 530e blir opplevelsen dessuten krydret med stillhet, øredøvende stillhet i lave hastigheter der du ruller ut på veien utelukkende ved hjelp av strømmen fra batteriene. Man får litt limo-fornemmelser i den svarte sedanen. Det som naturligvis er en utfordring for BMW og deres forhandlere er at nordmenn ifølge myten ikke vil ha sedan, med mindre det er klistret Tesla-logo på den. Plug-in-varianten leveres nemlig bare som sedan, for ute i «verden» er stasjonsvogn nærmest et ukjent begrep. Men hvor ofte trenger du stasjonsvogn – egentlig? PS! Høsten 2020 utvidet BMW tilbudet slik at du nå får ladbare hybrider også i Touring-utførelse. Endelig 4x4 Den andre nyheten er at batteriet har blitt større. Det er nå på 12 kWt, uten at den elektriske rekkevidden blir all verden. De av oss som har kjørt en del ladbar hybrid, vet at det er som dag og natt å regne rekkevidde på sommeren og vinteren. 30 km lyste displayet i en fulladet testbil i desember. Det er imidlertid et realistisk estimat, om enn ikke veldig imponerende i 2020. Mange kan kjøre elektrisk i hverdagen, men slippe å tenke på ladekøer på langtur. BMW-en blir naturligvis tørst hvis du kjører langt, men likevel vil den regenerere en del energi under normal kjøring med tomt batteri også. Noen hundre kg ekstra å drasse på gir selvsagt svakere forbrukstall enn det en bil uten batteripakken ville ha klart, men du skal kjøre veldig mange mil før pengene du har spart i innkjøp overgår ekstrakostnaden ved bensinpumpene. Selv om komforten står i høysetet, kan BMW-en naturligvis være sprek hvis det er behov for det. De 252 hestene sender bilen fra 0-100 km/t på høyst anstendige 6,2 sekunder. Starter under 600.000 «Kunne jeg klart meg med denne bilen?». Tanken kvernet i hodet når jeg kjørte den særdeles komfortable BMW-en. Du må riktignok legge igjen en del av feriebagasjen hjemme, men jeg tør påstå at når 530e nå har kommet med firehjulstrekk, er det et av de beste bilkjøpene du kan gjøre i Norge for tiden. OBS!
|