img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Q5 blir ladehybrid
PRØVEKJØRT: Audi kutter dramatisk i O5-programmet. Tilbake står to dieselvarianter og fire ladehybrider. Årsak: avgiftsfordelene som gis til PHEV.

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

De ladbare hybridene er på full fart tilbake. Lengre elektrisk rekkevidde gjør dem enda mer interessante, ikke først og fremst på grunn av miljøfordelen, men de store avgiftsrabattene bilene mottar.

Og så trenger man jo ikke lade dem om det ikke passer slik. Bilene fungerer jo like godt uten strøm, og du skal virkelig tanke mye bensin for å gå i minus.

Dette har Audi tatt konsekvensen av for Q5. I fjor kunne Q5-interesserte velge blant mange varianter. Fra i år er bare en billig og en dyr dieselvariant tilbake av de rene fossilbilene. Du forstår hvorfor når jeg ruller ut tallene for deg.

Brøkdel av avgift
En SQ5 med treliters dieselsekser yter 347 hk/700 Nm og koster 1.083.600 kroner. Her utgjør engangsavgiften til staten 277.319 kroner på grunn av 214 gram/km utslipp (0,82 liter/mil i forbruk).

Det ladbare alternativet drikker bensin, har en toliter rekkefirer foran som i kombinasjon med elmotoren yter – hold deg fast – 367 hk/500 Nm. (I «billigvarianten» stopper effekten på 299 hk). Pris 657.400 kroner, men bare 47.080 kroner havner i statskassen som engangsavgift. 30 hk mer effekt, men likevel 230.000 kroner mindre i avgift fordi forbruket oppgis til 0,21 liter/mil og CO2-utslippet til beskjedne 49 gram/km.

Inkludert de avgiftsfrie elbilene som for hver måned blir mer brukervennlige, og med dette og tilsvarende regneeksempler for andre ladehybrider, blir det vanskeligere å forsvare de rene fossilbilenes eksistens.

Kjøpepress
Tenk også gjennom hvor sentrale ladehybridene kommer til å være i bilprodusentenes streben for å nå EUs skjerpede utslippskrav uten å bli sviende bøtelagt, og du ser konturene av push fra produsenter som etter hvert oppdager at det er bedre å gi rabatter på ladbare biler til kundene enn å betale bøter til EU-kassen.

Jeg applauderer Q5 ladehybrid. Den adaptive luftfjæringen som koster nær 26.000 kroner ekstra er verdt hver krone, likeledes LED-Matrix lyspakken (kan det bli bedre), det herlige Bang & Olufsen lydanlegget, headupdisplayet og akustikkglasset i dørene foran, som betyr dobbelt lag glass for å redusere støyen utenfra.

Luftfjæring
Dette er en herlig bil å kjøre, og nettopp mulighet for luftfjæring skiller den fra tilsvarende store og rimeligere konkurrenter fra samme konsern som Volkswagen Tiguan (normal og lang) samt Skoda Karoq/Kodiaq. Flere av premiumkonkurrentene som eksempelvis Mercedes GLC leveres med luftfjæring, mens like store folkebiler ikke har det.

Audi leverer også bedre enn mange av konkurrentene på interiøropplevelse. Selv om skjermene ikke er like mange og like store som i storebrødrene til Q5, holder det i massevis. Pluss for volumknappen som ikke befinner seg oppe ved infotainmentanlegget, men til høyre for berøringsplaten på midtkonsollen. Egentlig befinner knappen seg så langt ut til siden at den ber passasjeren om å ta seg av volumet.

Virtuell
Audi var først ute med virtuell cockpit. På det heldigitale kombiinstrumentet med 12,2-tommers skjerm tar du fram den informasjonen du ønsker å ha framme, og gjerne i kombinasjon med stort kart. Mange andre har nå tilsvarende instrumentering, men få gjør det like bra som Audi.

Q5s elektrisk hekkdør åpner til et svært lettlastet bagasjerom, men 115 liter redusert bagasjerom. Der fossil Q5 laster 510 liter, går det bare 395 liter bagasje inn i ladehybriden.

Men ladehybriden har fortsatt elektrisk tilhengerfeste og kan trekke 1750 kg mot 2400 kg på dieselmodellen. Den tredeltet bakseteryggen (40/20/40) gjør det mulig å både ha med noen skiposer og samtidig frakte to voksne i baksetet.

Du sitter godt i baksetet på Q5. Ikke like godt som i den voksne fetteren Bentley Bentayga (ja, mye i Bentley kommer fra Audi), men langt bedre enn å mange andre bakseter.

Ladekablene
Men så var det ladekablene som også i Q5 blir liggende og slenge der bak til stor irritasjon. Er det ikke mulig å finne en integrert løsning hvor kabelen bare dras ut fra en trommel innebygd i bilens karosseri og plugges så i veggkontakten eller hjemmeladeren?

La oss i det minste håpe det kommer enklere kabelløsninger enn dagens, eller at hjemmekabelen helt erstattes av induksjonslading via en plate under kjøretøyet, akkurat som du lader en moderne telefon i bilen.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer