Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye regler for biler som kan delta i toppsjiktet på Le Mans har gjort at programmet om deltakelse der er satt på vent. Men det er helt åpenbart at landeveis-programmet, der Aston har hyret inn Formel 1 legenden Adrian Newey som konstruktør, går for fullt. For offentlig scene startet det rett før Formel 1-løpet i England i fjor da Max Verstappen og Alex Albon fikk kjørt seg en tur i VP1, men der også VP2 og VP3 ble sluppet løs med Astons faste testførere bak rattet. Så har det vært stille en stund, til fabrikkens egne bilder av bilen på landeveien dukker opp og det kommer nye spesifikasjoner. For eksempel er nå V12-motoren fra Cosworth oppe i 1160 hk – ikke antydning til turbo, men klart over 11.000 omdreininger. Der bidrar hybrid-systemet fra Rimac med 160 hk. Fabrikken har også for lengst sluppet en AMR Track Pack for dem som sitter der hjemme og spekker bilen og har seriøse planer i bakhodet. (De må dessuten ha tilgang på ganske mange penger – prislappen på 2,5 millioner pund er for bilen før du begynner å utstyre den etter eget hode). (saken fortsetter) Denne pakken er for dem som synes den siste hundredelen er viktig, og fabrikken hevder at den kan gjøre rundetidene inntil 8 % bedre. Den består blant annet av et omfattende sett nye karosserideler for å bedre aeroen, superlette bremser i titan, magnesium hjul med aeroplater i karbon, en annen opphengningsgeometri med andre dempere og annen krengningshemmer, pluss at man senker det hele med 50 mm. Skal man dømme etter bildene er det småveiene rundt Silverstone man må besøke dersom man ønsker å høre storbandet fra Cosworth spille konsert mellom trestammer der bladverket enda ikke er på plass for å fungere som lyddemper.
|