Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egentlig hadde alle ventet at vi skulle møte den nye Bronco i dag. Alt var visstnok klart for en formidabel debut på bilutstillingen i New York akkurat nå. Som så er utsatt til august. Det er vanskelig å tro at Ford vil vente helt til etter sommeren med å vise noe som fansen virkelig venter på, og som Ford har matet godt opp rundt. Det er for eksempel vanskelig å tro at alle de dårlige spionfotoene som plutselig har dukket opp ikke er lekket av Ford selv. Spesielt fordi de kom omtrent samtidig med at Ford åpnet sin egen, nye Bronco-side. Og som en forsmak sendte de ut en pressemelding som var uvanlig interessant – med dyp bakgrunn på en av de opprinnelige designerne som var med på det opprinnelige pioner-eventyret som skapte Bronco. McKinley Thompson var også pioner på den måten at han var den første afro-amerikanske designeren Ford ansatte. Han kom rett fra Art Center i Pasadena, California i 1956. Åpenbart en allsidig fyr, han hjalp til på den opprinnelige Mustangen og på Le Mans bilen GT40, samtidig som han jobbet på en vill futuristisk ide, Ford Gyron – en to-hjuler som Ford brukte på sin store Century of Progress-utstilling i 1961. Men da begynte Bronco for alvor. Den som fremdeles heter Package Proposal #5 for Bronco definerte det designspråket de fulgte da denne 4x4 med, virkelig, ett hjul i hvert hjørne og minimalt overheng i begge ender ble skapt. Jeg skal ikke påstå at de var først, men jeg kan ikke huske noen annen bil hvor jeg har sett uttrykket Sport Utility bli brukt, så inntil noen korrigerer meg påstår jeg at det var her SUV-begrepet ble født. Noen som fremdeles tar gamle Bronco på alvor er Zero Labs i California. De tar en original 1966 – 77 Bronco og bygger den om til en moderne elbil. Det vil si: hvor mye det er igjen av originalen, bortsett fra utseendet og VIN-nummeret, aner jeg ikke. Den leveres i to utgaver, en med stålkarosseri og en med karosseriet bygget av mye lettere karbonfiber. Enten med en motor på 300 hk og bakhjulsdrift, eller to av dem og firehjulsdrift. Her er alt uavhengig både foran og bak, med moderne innslag som Bilstein dempere og Brembo bremser og batteriet på 70 kWh skal kunne gi 300 km. rekkevidde. Det er nesten så man lurer på om det var tilfeldig at de lanserte den nye plattformen som ligger under denne en måned før Ford skulle vise sin nye Bronco – 60 år etter. Uansett må nok Zero finne seg i å bli en kuriositet (fra 185.000 dollars og opp) i forhold til en Ford som kan bli et skikkelig innslag i Renegade-segmentet.
|