img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fortsatt ingen privat ADR-kontroll
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har siden 2013 jobbet for at ADR-godkjente lastebilverksteder skal kunne utføre den årlige ADR-kontrollen. Svaret fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er fremdeles nei.

Eiere av ADR-kjøretøyer har i lengre tid vært frustrert over at kjøretøyene ofte må fremstilles to ganger (først Periodisk kjøretøykontroll (PKK) og deretter ADR-kontroll) på to forskjellige steder, og at dette ofte innebærer lang ventetid.

– Statens vegvesen, som i dag er eneste aktør som utfører årlig ADR-kontroll på vegne av DSB, har ikke tilstrekkelig kapasitet og geografisk spredning til å kunne tilby denne kontrollen innenfor akseptable rammer. Det har både vært for lange ventetider og for lange avstander til nærmeste trafikkstasjon som utfører denne spesielle tjenesten, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL.

– Paradoks
BIL har siden 2013 jobbet for at verkstedene kan utføre oppgaven med ADR-kontroll på oppdrag fra Statens vegvesen, slik de gjør med PKK. Det gjennomføres i overkant av 4.000 ADR-kontroller per år.

– Det er et paradoks at våre medlemmers ADR-godkjente merkeverksteder, som i dag utfører alt av komplisert reparasjons- og servicearbeid på de samme kjøretøyene, ikke også skulle kunne tildeles denne oppgaven, på linje med PKK, som de samme verkstedene utfører rutinemessig på ADR-kjøretøyer, sier Lillemork.

Spørsmålet har gjennom flere år vært på en «runddans» i hovedsak mellom Vegdirektoratet (VD), DSB og BIL. Saken har også vært tema på flere møter i Justisdepartementet, som er DSBs overordnede, sammen med Samferdselsdepartementet, VD, DSB, BIL og Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

1. juli 2015 vedtok VD og DSB «ikke å åpne for at private kontrollorgan skal kunne gjennomføre årlig teknisk kontroll i henhold til ADR 9.1.2.3 på nåværende tidspunkt».

Vedtaket ble påklaget av BIL, uten at det førte frem. Men BIL har ikke gitt opp, og fremmet senest i sitt «innspill til Statens vegvesens involveringsprosess», datert 8. januar 2019, på nytt forslaget om privatisering av årlig ADR-kontroll.

– Av praktiske og effektivitetsmessige grunner bør kontrolloppgavene med PKK og årlig ADR-kontroll kunne tilbys på ett og samme sted. De to myndighetskontrollene kan da utføres fortløpende ved kun ett oppmøte, påpeker Lillemork.

Utredet av DSB
YrkesBil har vært i kontakt med Vegdirektoratet. De henviser til DSB når det gjelder spørsmål om det fortsatt ikke er aktuelt å åpne for privatisering av årlig ADR-kontroll.

– DSB har på oppdrag fra Justisdepartementet utredet nye løsninger for årlige ADR- kontroller i regi av Statens vegvesen. Utredningen ble overlevert JD i juni 2017, sier Gry Haugsnes til YrkesBil. Hun er seksjonssjef ved Seksjon for Kjemikaliesikkerhet i DSB.

I utredningen hun viser til ble tre alternativer vurdert, og DSB anbefalte at dagens ordning med visse justeringer ble opprettholdt.

En av løsningene som ble vurdert var at private aktører skal kunne tilby ADR-kontroller, men DSB mener dette innebærer for store usikkerhetsmomenter, og viser til usikkerhet rundt hvor mange private aktører som vil være interessert i å bygge opp sin virksomhet for å utføre ADR-kontroller.

I rapporten vises det også til at ved å åpne for privatisering vil de største tanktransportørene i landet kunne foreta all kontroll av egne kjøretøy, noe DSB mener vil kunne skape habilitetskonflikter.

Følgende tiltak ble foreslått:

a) Bedre forsterkning av lokal kapasitet hos trafikkstasjonene ved behov.

b) Permanent økning av bemanning og kapasitet på trafikkstasjonene med lengst ventetid og i områdene med dårligst tilgjengelighet.

c) Forbedre SVVs bestillingssystem.

– Hva skal til for at det eventuelt kan bli aktuelt å åpne for privatisering, eller i det minste å vurdere spørsmålet på nytt, Haugsnes?

– DSB har per nå ikke tatt stilling til om dette bør vurderes på nytt, sier hun til YrkesBil.

Reagerer på argumentasjonen
Lillemork mener det er feil å hevde at det skal være «usikkerhet rundt hvor mange private aktører som vil være interessert i å bygge opp sin virksomhet for å utføre ADR-kontroller».

– Dette må dessverre antas å være uttalt mot bedre vitende. Saken dreier seg om de lastebilverkstedene som allerede har et fiks ferdig ADR-løp utrustet for betydelig mer omfattende jobber på ADR-kjøretøyer enn bare den årlige kontrollen, og som har drevet med arbeid på ADR-kjøretøyer i alle år. Det skal derfor ikke nevneverdige tilleggsinvesteringer til for å kunne utføre kontroll. Tvert imot ligger det meste klart, sier Lillemork.

Han påpeker at lastebilverkstedene allerede er PKK-kontrollører og trenger kun et minimum av tilleggskompetanse.

– ADR-kompetansen har de i fullt monn, noe DSB burde vite. Det er i hvert fall ingen tvil om at det er ønskelig for dem å kunne utnytte de allerede foretatte investeringene bedre enn i dag, noe som samtidig er til beste for kunden, som får en mer effektiv hverdag, påpeker BIL-direktøren.

Han mener dette også er ønskelig for transportørene, som i sin tid oppfordret BIL til å ta opp saken.

– Argumentet om habilitet hos de største tanktransportørene (formodentlig menes det da dem som driver egne verksteder) i landet er også svært svakt. Det er jo bare å sette restriksjoner på kontroll av egeneide kjøretøyer, sier Lillemork, og avslutter slik:

– I denne saken har vi i det hele tatt ikke blitt møtt med noen motargumenter som holder vann.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 2 - 2020. Ikke abonnent? Bli det her og få tilgang på de viktigste bransjesakene og eksklusive reportasjer først** 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer