img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Skal tåle nesten dobbelt så høy kraft ved påkjørsel bakfra
De nye kravene til underkjøringshindre innføres for fullt fra 1. september 2021, men for nye typegodkjente kjøretøy ble kravet innført i september 2019. Flere velger dessuten å oppgradere frivillig.

Det nye kravet for underkjøringshindre gjelder foreløpig kun for kjøretøy med ny typegodkjenning, hvor underkjøringshinder er en del av typegodkjenningen.

Da er det krav om et såkalt «Versjon 3»-hinder, i henhold til forskriften UNECE R58.03.

– 90 prosent av bilene vi registrerer per i dag enkeltgodkjennes. Her kan kundene selv velge om de vil følge ny eller gammel forskrift, fremt til 1. september 2021. Fra da gjelder den nye forskriften for alle nyregistrerte kjøretøy, opplyser daglig leder Hans Otto Westli i VBG Group Sales AS til YrkesBil.

Nær dobbel kraft
Den nye forskriften krever at underkjøringshindrene skal tåle nesten dobbelt så høy kraft som produktene definert i det tidligere regelverket.

Det stilles også nye krav til bakkeklaring, økte dimensjoner og kortere overheng enn tidligere for de nye underkjøringshindrene. Bakgrunnen for skjerpelsen av kravene er å minimere skadene ved en eventuell påkjørsel bakfra.

De nye kravene stiller store krav til produsentene, som må utvikle betydelig kraftigere hindre. Samtidig må de håndtere konsekvensene i form av blant annet økt vekt og vibrasjoner.

– Vi ser kravene til høyere kraft ved kollisjoner som ekstremt positivt fra et sikkerhetsperspektiv. Vår visjon er å øke sikkerheten på veiene med produktene våre, sier Isabella Berglund, varemerkesjef i VBG, i en pressemelding.

80 prosent sterkere
VBG i Vänersborg utvikler og produserer lastebilkoblinger og tilhørende utstyr. Selskapet har nå utviklet en ny serie med modulære underkjøringshindre, som er hele 80 prosent sterkere enn forrige versjon.

– I tillegg til økt styrke har de nye underkjøringshindrene våre ny og bedre funksjonalitet, og de skal være mer stabile enn forgjengerne. Vi viste frem de nye produktene på Transport & Logistikk i Lillestrøm høsten 2019, og flere kunder synes det er interessant å gå over til de nye hindrene allerede nå, før de faktisk må, sier Westli.

Han viser blant annet til nyheter på den uttrekkbare varianten, som nå kan leveres med fire ulike armlengder og med manuell, elektrisk eller hydraulisk manøvrering. Produktet fungerer som underkjøringshinder både i innfelt og utfelt posisjon.

– I tillegg har vi en oppfellbar variant, som også blir veldig lettbetjent sammenlignet med dagens versjon. Det er et hinder man løfter opp og kobler på hengeren, og når man tar av hengeren, feller man det ned igjen, forteller Westli.

Mer omfattende testing
Tidligere var det kun beskyttelsesbjelken og gavlen som ble testet. Men fra og med 1. september 2019 skal hele systemet for underkjøringshinderet, rammen og til og med festet til rammen, gavlen og bjelken sammen tåle testkreftene for å kunne sertifiseres.

Utviklingen av de nye produktene stiller også krav til nye tilpasningsmuligheter til en rekke kjøretøytyper, rammebredder og monteringsbehov. VBG mener dette har bidratt til nye og fleksible løsninger som forbedrer ergonomien og arbeidsmiljøet for brukeren.

– Det som har vært mest utfordrende i utviklingen, er å ta hensyn til de store kreftene som skal absorberes i samsvar med de nye kravene, samtidig som kundenes krav til vekt- og plassoptimalisering skal ivaretas, sier Miso Kalliokorpi, gruppe- og prosjektleder, VBG.

– Helst skal de nye produktene passe på det stedet den forrige modellen var montert, og ikke føre til nye konstruksjonsbehov for kundene. I ettertid er vi mest fornøyde med at vi har klart å få plass til produktene på i prinsippet samme sted som de gamle produktene sitter i, selv om testkreftene er fordoblet, sier Kalliokorpi.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer