Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bensin øker mer enn diesel for varebiler ACEA har sett litt på nye biler i 2019 og hvilke typer drivstoff de bruker. Diesel er – ikke overraskende – i topp. Men hos varebilene økte bensin mer enn diesel. |
||||||||||||||||
92,8 prosent av alle de nye varebilene som ble registrert i EU i fjor går på diesel. Det vil si 1.956.004 slike biler – en økning på 2,4 prosent. Men det ble registrert 93.373 nye bensindrevne varebiler i fjor og det betyr en økning på 14,9 prosent i forhold til 2018. 1,2 prosent alternativt Dermed ble markedsandelen for bensinvarebiler på 4,4 prosent, mens de batterielektriske bilene endte med en andel på 1,2 prosent - en økning på beskjedne 23 prosent. Alternative drivstoffer fikk en markedsandel på 2,8 prosent (opp 33,6 prosent) mens det aller minste segmentet, hybridene, nøyde seg med 0,2 prosent av markedet. Det vil si, 4.577 biler. Bensin-nedgang i Norge Det var bare 25 som ville ha gass i Norge – 0,1 prosent og nedgang, mens elbilene økte med 13,7 prosent til 5,3 prosent markedsandel. Bare en eneste bil var plugin hybrid (en Land Rover). Opplysningsrådet gir oss ikke samme drivstoffinndeling for tunge biler som for varebiler, men sannsynligvis har vi enda større dieselandel enn de 97,9 prosent vi finner i EU. Hybrid i nedgang Det betyr at 0,1 prosent av totalen var bensindrevne, mens 0,2 prosent var batterielektriske med en økning på mer enn 100 prosent - fra 357 til 747 biler. Tyskerne tok mer enn 600 av dem. De alternative fikk en markedsandel på 2 prosent i fjor, opp med 71 prosent. 98 prosent av disse bilene gikk på naturgass. Det kom noen flere hybrider enn batterielektriske, men dette segmentet er i nedgang. Jeg tror vi trygt kan vedde på at av fjorårets mer enn 7.400 tunge biler var mer enn 99 prosent dieseldrevet.
|