img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.

Allerede før jeg satte meg inn i Lexus UX 300e, Lexus' aller første batterielektriske bilmodell som prises fra 359.000 kroner, stusset jeg over at rekkevidden ikke er mer enn 300 WLTP-kilometer og at ladefarten begrenses til 50 kW.

Men jeg finner ganske raskt svar på spørsmålene mine.

Ville ha hydrogen
Elektrifiseringsspøkelset kom for raskt på Lexus, fra Kina og Europa. I Lexus-organisasjonen, som i moderselskapet Toyota, gjelder først og fremst hybrid-teknologi og nå også ladehybridteknologi inntil verden er klar for noe mer. Toyota har i et par tiår hardnakket hevdet at verden bør prioritere brenselceller og hydrogen, ikke batterielektriske biler.

Så pekte pilene i viktige deler av verden likevel en annen vei, og Lexus måtte finne en batterielektrisk løsning. Ikke unaturlig valgte de den nye kompaktbilen UX som første batteri-Lexus, og dyttet inn så mange kWt som tilrådelig i gulvet uten å redusere plassen inne i bilen.

Myk overgang
Lexus forklarer valget med å gjøre overgangen fra bensin til strøm så myk og smertefri som mulig for kundene. UX 300e skal først og fremst være Lexus, dernest elektrisk. Ja, så myk er overgangen at det knapt er mulig å se forskjellen på bensin- og strømvarianten verken fra utsiden eller innvendig. Lexus UX er UX enten det står en liten h eller e etter modelltallet.

Selv bensinmålerdesignet har de beholdt på strømmåleren inkludert reservetankindikasjonen – som betyr at når den grafiske måleren og tallet for gjenstående rekkevidde viser null, kan du fortsatt kjøre rundt 50 kilometer før bilen går over i nødmodus.

Parkert ved siden av sju år gamle BMW i3 er det ingen tvil om hvem av de to som appellerer til de tradisjonstro og hvem som henvender seg til innovatørene.

Konservative valg
Sånn sett overrasker det at Lexus, som på andre områder gjerne bryter grenser, ikke slår til med solid rekkevidde eller i det minste lynladefart a la Tesla Model 3 og Porsche Taycan.

Det siste hadde betinget CCS-ladestandard. Men Lexus klamrer seg til den japanske CHAdeMO-standarden som også Nissan fortatt tviholder på, og som Hyundai og Kia har forlatt.

Istedenfor å velge CCS-ladestandard som støtter inntil 350 kW ladefart, endte Lexus opp med den japanske standarden CHAdeMO som foreløpig kun støtter opp til 100 kW, men hvor så godt som alle aktive ladere yter maksimalt 50 kW. Lexus valgte derfor å legge seg på 50 kW som begrenser bilens bruksområde og gjør den til nummer to-bil i familien. Det skal godt gjøres å kun klare seg med UX 300e.

Bare 300 km rekkevidde
Og det er nettopp her e-varianten av kolliderer med grunntanken bak UX. For UX er i utgangspunktet noe langt mer enn til og fra jobben-bil i nærmiljøet. Dens kjøre- og sittekomfort, alt utstyret og opplevelsen av velvære inne i bilen oppfordrer til å ta den med på langtur.

Med inntil 300 km rekkevidde på gode sommerdager med fulladet batteri (i praksis egentlig ikke mer enn 250 km, og langt mindre om vinteren), blir en time ved ladestasjonen for å fylle på nye 200 km eller snaut det fort til en plage når Tesla Model 3-eiere gjør samme øvelsen på drøyt ti minutter, og samtidig har dobbelt rekkevidde og langt høyere motoreffekt til omtrent samme pris. Tesla tilbyr også 4x4, UX 300e trekker kun på forhjulene.

Den høye vekten på 1850 kg, 310 kg mer enn hybridvarianten og hele 580 kilo mer enn tidligere nevnte BMW i3, er med på å trekke forbruket opp. I gjennomsnitt målte jeg forbruket under ganske gjennomsnittlig kjøring til 19,4 kWt. Det viste seg vanskelig å komme under.

Dette er UX 300e-prisene:
Comfort:         359.000
Premium:       398.900
Luxury:           444.900

Jeg innrømmer at ærligheten min kan oppleves som surmaget. For så lenge det er strøm nok på batteriet skal det godt gjøres å ikke trives i UX 300e. Den er god å sitte i, men trang i baksetet med ytterst begrenset plass til føttene under forsetet. Bagasjerommet oppgitt til 367 liter må være inkludert ladekabelrommet under gulvet.

Lexus burde satt av plass til ladekablene under panseret (slik som Audi, BMW, Jaguar og Tesla), men der ser det ut som i et vanlig motorrom.

Kjapp nok
Med sportsknappen aktivert så alle de 204 hestekreftene og 300 Nm i moment slippes løs samtidig og fra start, tar det ikke mer enn 7,5 sekunder til 100. Til tross for den høye vekten synes jeg Lexus har klart å bygge inn mye sportslighet og kjøreglede.

Liker du knapper, så er det svært mange av dem i Lexus. Regenereringen aktiviseres med girspaken og stilles inn i trinn med hendler bak rattet. UX 300e ladebremser effektivt, men dette er ingen én pedals bil. Temperatur, setevarme og rattvarme kan automatiseres.

UX 300e er utstyrt med aerodynamiske skodder i nedre del av grillen. I situasjoner der luftstrømmen som genereres ved kjøring overstiger det som kreves til kjøling, lukkes lukene for å optimalisere luftstrømmen som kommer inn gjennom grillen.

Luftkjølte batterier
Lexus hevder at deres klimaanleggbaserte luftkjølingssystem for battericellene både er tryggere og lettere enn vannkjølte systemer. Den nedkjølte luften skal sikre stabil batteriytelse selv under ekstrem batteribelastning, for eksempel ved høy hastighet og under gjentatt hurtiglading. Systemet fungerer ved å sirkulere avkjølt luft inne i den forseglede batteripakken.

Lexus UX 300e kjører delvis av seg selv (nivå 2) og gjør det såpass behagelig at funksjonen knapt merkes.

Der flere bilprodusenter lar innholdet på infotainmentskjermen styres av et ratt på midtkonsollen, sverger Lexus til berøringsplate som etter min mening tar for mye oppmerksomhet bort fra selve kjøringen.

En snedig liten Lexus-detalj: Lokket over oppbevaringsrommet i midtkonsollen kan åpnes fra begge sider. Ingen billig løsning, men ganske smart.

Så litt ladefakta:
* Fra 13 til 73 prosent (35,34 kWt) på 52 minutter.
* Ladefart 13%: 41,9 kW
* Ladefart 20%: 43,5 kW
* Ladefart 44%: 41,4 kW
* Ladefart 56%: 38,7 kW
* Ladefart 70%: 36,6 kW

Uansett hurtigladevalg brøt bilen forbindelsen til laderen på 73 prosent. Resten måtte lades hjemme.

Siden dette er en prototyp kan forklaringen ligge i bilens elektronikk. Bilen nektet også å ta imot strøm fra Veefil 50 kW-ladere uansett hvem som opererte dem.

Å lade til full kapasitet hjemme var aldri noe problem. Ladefart inntil 6,6 kW.

Dersom fabrikkens helsesjekk beskrevet i vedlikeholdsprogrammet følges gir Lexus 10-års garanti (eller 1.000.000 km) på alle funksjonelle feil på på elbil-batteriet og garanterer minst 70 prosent kapasitet. Uten helsesjekk gjelder en batterigaranti på 8 år (eller 160.000 km). I tillegg til garantien på elbil-batteriet vil UX 300e eierne dra nytte av produsentgaranti på 5 år på bil og drivlinje (eller 200.000 km).

Lexus UX 300e

Pris fra

359.000 kroner

Pris testbil

454.800 kroner

L/B/H

450/184/155 cm

Akselavstand

264 cm

Bakkeklaring

16,0 cm

Bagasjerom

367 liter

Batteri

54,3 kWh

Hurtiglading

50 kW (CHAdeMO)

Ombordlader

6,6 kW

Motor

204 hk/300 Nm

0-100 km/t

7,5 sek

Toppfart

160 km/t

Forbruk WPLT/test

Ikke oppgitt/19,4 kWt

Rekkevidde WLTP

300 km

Vekt

1850 kg

Tilhengervekt

0 kg

 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer