Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Allerede før jeg satte meg inn i Lexus UX 300e, Lexus' aller første batterielektriske bilmodell som prises fra 359.000 kroner, stusset jeg over at rekkevidden ikke er mer enn 300 WLTP-kilometer og at ladefarten begrenses til 50 kW. Men jeg finner ganske raskt svar på spørsmålene mine. Ville ha hydrogen Så pekte pilene i viktige deler av verden likevel en annen vei, og Lexus måtte finne en batterielektrisk løsning. Ikke unaturlig valgte de den nye kompaktbilen UX som første batteri-Lexus, og dyttet inn så mange kWt som tilrådelig i gulvet uten å redusere plassen inne i bilen. Myk overgang Selv bensinmålerdesignet har de beholdt på strømmåleren inkludert reservetankindikasjonen – som betyr at når den grafiske måleren og tallet for gjenstående rekkevidde viser null, kan du fortsatt kjøre rundt 50 kilometer før bilen går over i nødmodus. Parkert ved siden av sju år gamle BMW i3 er det ingen tvil om hvem av de to som appellerer til de tradisjonstro og hvem som henvender seg til innovatørene. Konservative valg Det siste hadde betinget CCS-ladestandard. Men Lexus klamrer seg til den japanske CHAdeMO-standarden som også Nissan fortatt tviholder på, og som Hyundai og Kia har forlatt. Istedenfor å velge CCS-ladestandard som støtter inntil 350 kW ladefart, endte Lexus opp med den japanske standarden CHAdeMO som foreløpig kun støtter opp til 100 kW, men hvor så godt som alle aktive ladere yter maksimalt 50 kW. Lexus valgte derfor å legge seg på 50 kW som begrenser bilens bruksområde og gjør den til nummer to-bil i familien. Det skal godt gjøres å kun klare seg med UX 300e. Bare 300 km rekkevidde Med inntil 300 km rekkevidde på gode sommerdager med fulladet batteri (i praksis egentlig ikke mer enn 250 km, og langt mindre om vinteren), blir en time ved ladestasjonen for å fylle på nye 200 km eller snaut det fort til en plage når Tesla Model 3-eiere gjør samme øvelsen på drøyt ti minutter, og samtidig har dobbelt rekkevidde og langt høyere motoreffekt til omtrent samme pris. Tesla tilbyr også 4x4, UX 300e trekker kun på forhjulene. Den høye vekten på 1850 kg, 310 kg mer enn hybridvarianten og hele 580 kilo mer enn tidligere nevnte BMW i3, er med på å trekke forbruket opp. I gjennomsnitt målte jeg forbruket under ganske gjennomsnittlig kjøring til 19,4 kWt. Det viste seg vanskelig å komme under. Dette er UX 300e-prisene: Jeg innrømmer at ærligheten min kan oppleves som surmaget. For så lenge det er strøm nok på batteriet skal det godt gjøres å ikke trives i UX 300e. Den er god å sitte i, men trang i baksetet med ytterst begrenset plass til føttene under forsetet. Bagasjerommet oppgitt til 367 liter må være inkludert ladekabelrommet under gulvet. Lexus burde satt av plass til ladekablene under panseret (slik som Audi, BMW, Jaguar og Tesla), men der ser det ut som i et vanlig motorrom. Kjapp nok Liker du knapper, så er det svært mange av dem i Lexus. Regenereringen aktiviseres med girspaken og stilles inn i trinn med hendler bak rattet. UX 300e ladebremser effektivt, men dette er ingen én pedals bil. Temperatur, setevarme og rattvarme kan automatiseres. UX 300e er utstyrt med aerodynamiske skodder i nedre del av grillen. I situasjoner der luftstrømmen som genereres ved kjøring overstiger det som kreves til kjøling, lukkes lukene for å optimalisere luftstrømmen som kommer inn gjennom grillen. Luftkjølte batterier Lexus UX 300e kjører delvis av seg selv (nivå 2) og gjør det såpass behagelig at funksjonen knapt merkes. Der flere bilprodusenter lar innholdet på infotainmentskjermen styres av et ratt på midtkonsollen, sverger Lexus til berøringsplate som etter min mening tar for mye oppmerksomhet bort fra selve kjøringen. En snedig liten Lexus-detalj: Lokket over oppbevaringsrommet i midtkonsollen kan åpnes fra begge sider. Ingen billig løsning, men ganske smart. Så litt ladefakta: Uansett hurtigladevalg brøt bilen forbindelsen til laderen på 73 prosent. Resten måtte lades hjemme. Siden dette er en prototyp kan forklaringen ligge i bilens elektronikk. Bilen nektet også å ta imot strøm fra Veefil 50 kW-ladere uansett hvem som opererte dem. Å lade til full kapasitet hjemme var aldri noe problem. Ladefart inntil 6,6 kW. Dersom fabrikkens helsesjekk beskrevet i vedlikeholdsprogrammet følges gir Lexus 10-års garanti (eller 1.000.000 km) på alle funksjonelle feil på på elbil-batteriet og garanterer minst 70 prosent kapasitet. Uten helsesjekk gjelder en batterigaranti på 8 år (eller 160.000 km). I tillegg til garantien på elbil-batteriet vil UX 300e eierne dra nytte av produsentgaranti på 5 år på bil og drivlinje (eller 200.000 km).
|