Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Seat med robot og giga-trailer Seat er veldig kvikk til å fortelle at jernbanen er hjertet i logistikken deres, men de er allikevel veldig stolte av sine nye landeveistog, og robotiserte lokomotiver på fabrikkområdet. |
||||||||||||||||
Mer enn 80 prosent av Seats produksjon eksporteres, og der bruker de en tjeneste de kaller Autometro mellom fabrikken og havnen i Barcelona. 411 meter lange togsett der 170 biler fraktes i to etasjer. Dette alene fjerner 25.000 trucker årlig fra denne veistrekningen får vi vite. Dessuten har de et Cargometro fra komponentfabrikken i Zona Franca til fabrikken i Martorell – denne erstatter ytterligere 16.000 trucktransporter i året. Men så kommer den moderne lastebiltransporten deres: De har nå satt inn de lengste kombinasjonene som ruller på Europeiske landeveier, i transport av deler og komponenter. De har en rekke underleverandører langt unna Barcelona og nå har de satt inn to duo-trailere, som de selv kaller det - på norsk sier vi vel modulvogntog, som blant annet henter interiører i Madrid eller karosseriplater langt borte fra Baskerland. Dessuten har de to giga-trailere, også dette er deres egen betegnelse, som går mellom Pamplona-området og Martorell. At disse nå er i sving – og at det snart kommer flere – er resultat av et forsøk de startet i 2018 som viste seg både effektive og bærekraftige. Duo-kombinasjonen har en henger på 13,6 meter – hele vogntoget måler 31,7 m. og tar 70 tonn. De snakker om at logistikk-kostnadene minsker med 25 prosent og at tilsvarende kapasitet med vanlige biler hadde tatt opp 37 prosent mere kapasitet av motorveien. Giga-traileren er lillebroren, 25,25 meter og kan laste 60 tonn. Her har vi to hengere, 7,8 m. og 13,6 som skal spare 22 prosent på logistikk-utgiftene. Nå det hele er optimalisert snakker man også om en reduksjon i CO2-uslippet på 30 prosent. Men det stopper ikke der. Når lasten kommer til Martorell slår SLAM til. SLAM er navigasjonssystemet til noen industritrucker som gjør dem til de første i Europa som finner veien selv uten å følge elektroniske eller magnetiske «skinner». SLAM betyr at den kartlegger og lokaliserer samtidig. I tillegg til trafikk-kork fordeler (forekommer også ved flaskehalser på fabrikker) og smidigere planlegging er en av de store fordelene at man dermed fjerner ytterligere 1,5 tonn CO2 pr. år. Seats robot-trucker kan dra 25 meter lange vogntog på inntil 10 tonn, og de gjør unna 240 km. på en dag på ruter som er 3,5 km. lange.
|