img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo Group og Daimler Truck skal samarbeide
Den svenske og den tyske lastebilprodusenten danner et eget selskap hvor de sammen skal utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler.

Storkonsernene har foreløpig skrevet under på en ikke-bindende avtale om å etablere en joint venture, der de skal eie halvparten hver.

Intensjonen er å utvikle, produsere og kommersialisere brenselcellesystemer for tunge kjøretøy og andre formål.

At Volvo og Daimler finner sammen er ikke så unaturlig som det kanskje høres ut. De har allerede en link ved at kinesiske Geely eier betydelige andeler både i AB Volvo og Daimler AG.

Spytter inn 600 mill. euro

Daimler, som lenge har uttalt at de har tro på hydrogen for tunge kjøretøy og jobbet med teknologiutvikling på feltet, skal nå overføre alle sine brenselcelle-aktiviteter til det nye selskapet de danner i fellesskap med Volvo Group.

Svenskene skal på sin side spytte inn en ikke ubetydelig pengesum, 600 millioner euro i kontanter, for å bli en del av joint venturen.

Styreleder Martin Daum i Daimler Truck AG fremhever at CO2-nøytral transport kan oppnås gjennom elektriske drivlinjer med energi enten fra batterier eller ved å konvertere hydrogen om bord til elektrisitet.

– For lastebiler som skal takle tung last og lange distanser mener vi brenselceller er en viktig teknologi, hvor Daimler har bygget opp betydelig kompetanse gjennom Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH gjennom de to seneste tiårene, sier Daum.

– Dette initiativet sammen med Volvo Group er en milepæl på veien mot å få brenselcelledrevne lastebiler og busser ut i drift på veiene våre, legger han til.

Ber flere om å bidra
Volvo Group har på sin side ikke vært like uttalt tilhenger av hydrogen og brenselcelleteknologi for lastebiler – i alle fall ikke offentlig.

Vi skal ikke lenger tilbake enn til 5. mars i år for å finne en uttalelse fra Jessica Sandström, senior vice president global product management i Volvo Trucks, der hun mente hydrogen ligger langt frem i tid.

– Vi ser ikke hydrogen som et levedyktig alternativ grunnet kostnadsnivået, det er rimelig kostbart, samt tilgjengeligheten av hydrogen. Hvis vi ser i et lengre tidsperspektiv, kanskje ti år fra nå, så kan dette ha endret seg, uttalte Sandström til truckinginfo.com.

Det Volvo derimot har lansert og vist frem er flere batterielektriske lastebiler, inkludert modeller for regionaltransport.

Nå mener Volvo-toppsjef Martin Lundstedt at tiden er inne for å satse mer på hydrogenteknologi også.

– Å bruke hydrogen som bærer av grønn elektrisitet for å drifte elektriske lastebiler i langtransport er en viktig del av puslespillet på vei mot en karbonnøytral verden, og et komplement til batterielektriske kjøretøy og fornybare drivstoff, sier Lundstedt.

– Ved å danne dette felles selskapet med Daimler viser vi klart at vi tror på hydrogen og brenselceller for nyttekjøretøy. Men for at visjonen skal bli en realitet må også andre selskaper og institusjoner støtte og bidra i denne utviklingen, ikke minst når det gjelder å etablere nødvendig fylleinfrastruktur, poengterer Lundstedt.

Ikke bindende avtale
I pressemeldingen understrekes det at selv om Volvo Group og Daimler Trucks nå skal være likeverdige partnere i dette samarbeidet, vil de fortsette å være konkurrenter på alle andre forretningsområder.

«Ved å slå sammen våre styrker vil utviklingskostnadene gå ned for begge selskaper, samtidig som vi fremskynder markedsintroduksjon for brenselceller i produkter for tungtransport og langtransport. I forbindelse med den pågående øknomiske nedturen i verden har samarbeid blitt mer nødvendig for å møte EUs Green Deal-målsettinger innen rimelig tid», skriver selskapene.

Målsettingen er for begge selskapene å kunne tilby tunge kjøretøy for langtransport med brenselcelleteknologi i serieproduksjon i løpet av andre halvdel av inneværende tiår.

Den foreløpige avtalen som er signert er ikke bindende. Det tas sikte på å utarbeide en bindende avtale innen tredje kvartal, og at avtalen «lukkes» innen utgangen av 2020. Alle transaksjoner skal også vurderes og godkjennes av ansvarlige konkurransemyndigheter.

Flere konkurrenter
Volvo og Daimler får i alle fall ikke holde på med hydrogenutviklingen i fred fra konkurrenter i tiden fremover.

Som kjent jobber Scania allerede med hydrogenteknologi sammen med Asko, og bilene er nå i drift i Trøndelag. Disse bilene har imildertid brenselceller fra kanadiske Hydrogenics.

Av andre som sysler med tunge lastebiler på hydrogen for tiden kan vi også nevne Hyundai som er i full gang med å levere H2-lastebiler i Sveits. Planen er å levere et firesifret antall biler og ekspandere til flere land på noen få år.

Nikola/Iveco står på sin side fast på at de skal ha hydrogendrevne lastebiler på veien i Europa i 2023.

Nylig meldte Toyota også at de vil bruke sin tunge datter, Hino, som brekkstang inn i dette markedet.

Flere andre produsenter jobber også med ulike hydrogensatsninger. Kanskje får vi se et aldri så lite H2-kappløp når korona-krisen har roet seg.

MARTIN OG MARTIN SAMARBEIDER: Martin Daum (t.v.), styreleder i Daimler Truck AG, og Martin Lundstedt, toppsjef i AB Volvo.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer