Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I fjor våres var BYD på Oslo-besøk og presenterte sine planer – du kan lese detaljene i dette intervjuet fra vår søsterpublikasjon YrkesBil. De har levert busser til Oslo-regionen siden 2018. Til sammen dreier det seg om 45 så langt, om vi har telt riktig, men det kommer snart flere gjennom en ny avtale inngått sist høst. BYD har et bredt spekter av elektrifiserte person- og yrkesbiler på hjemmemarkedet, både rene elbiler og ladbare hybrider, og de ønsker nå gradvis å innføre noen av disse på vårt kontinent. Først ut av personbilene er BYD Tang. Bilen har vært på markedet noen år som ladbar hybrid, og kommer i andre generasjon også som ren elbil. Det er denne som nå er Norges-aktuell. BYD omtaler Tang som en av verdens mest solgte modeller som ladbare hybrid. Den nye elbilen, BYD Tang EV600 har firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde etter den gamle NEDC-syklusen på 520 kilometer. WLTP-verdi er ikke oppgitt, men den ligger nok 20-25 prosent lavere. Men det er ikke bare denne ene modellen som skal selges – BYD har også en serie yrkesbiler, og vil prøve seg med varebiler og lastebiler i ulike størrelser på det europeiske marked. Og altså, først i Norge. Les også: Ti kinesiske elbiler vi bør se nærmere på – Norge er et naturlig sted å starte når vi planlegger å ekspandere i Europa. Markedet er det mest avanserte for elbiler i Europa, sier Isbrand Ho, adm. direktør for BYD Europa. – Elbiler er akseptert i brede lag av befolkningen, og nettverket av ladestasjoner er godt utbygget. Vi vil nøye evaluere aksepten i dette markedet, men på lang sikt er det vår ambisjon å selge personbiler også i andre europeiske land, sier Ho. Han legger til at de planlegger å lansere BYD eTrucks inneværende år, inkludert en kassevogn, lastebiler på 7,5 og 19 tonn samt en terminaltraktor. Sett denne? Nytt bilmerke fra Daimler og BYD PS!
|