img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Optimisme å spore - spesielt i bruktmarkedet
Stengte lastebilfabrikker og krisestemning har ført til en brå brems i salget av nye lastebiler. Bruktmarkedet har også fått en knekk, men det er optimisme å spore.

Svak kronekurs er negativt for mange, men for eksporten av brukte lastebiler er det normalt en fordel.

Samtidig er det ikke alle brukte lastebiler man ønsker å sende ut av landet med en gang – den rullende bilparken er jo selve gullet for servicemarkedet.

Stengte lastebilfabrikker – som nå er i ferd med å åpne igjen – og påfølgende økt leveringstid er selvsagt ikke bra for noen, men for bruktmarkedet isolert sett kan det i en kortere periode bety økt omsetning. Særlig etterspørselen etter nyere bruktbiler vil øke.

Dette er noen av tendensene vi fikk tilbakemelding om, da YrkesBil gjennomførte en «korona-temperatursjekk» hos de største aktørene på brukte lastebiler nylig.

SAMLESAK: Slik påvirker koronakrisen yrkesbilnæringene

Økt eksportandel
Bogdan A. Lis, Top Used Manager hos MAN Truck & Bus Norge AS, forteller at årets første kvartal gikk bra, omtrent på budsjett.  

– Februar var veldig bra, men i andre halvdel av mars kom nedgangen for fullt. Mars sett under ett ble nesten 40 prosent dårligere enn forventet, og nedgangen fortsatte inn i april. Blir det 50 prosent reduksjon i april er vi kanskje heldige, sier Lis til YrkesBil.

– Hvem kjøper bruktbiler nå?

– Vi selger litt til nordmenn og litt på eksport, til markeder nedover i Europa hvor de har fordel av valutaen. Antallet biler vi eksporterer har ikke økt, men med nedgang i innenlandssalget så har naturligvis eksportandelen økt, sier han.

Bruktsjefen legger ikke skjul på at eksport også er utfordrende, selv med den svake kronekursen.

– Med strenge begrensninger for grensepassering og påfølgende karanteneregler mange steder får man ikke sjåfører til å hente biler som skal kjøres gjennom Europa. De skal i alle fall ha veldig godt betalt for en tur, sier Lis, og har følgende spådom om tiden fremover:

– Vi spår en rolig april og mai, så tror vi det begynner å røre seg litt igjen i juni.

Forventet «store ting»
Torstein Hvile, avdelingsleder ved Scanias bruktbilsenter på Kløfta, hadde forventet at valutasituasjonen skulle gjøre «store ting» med eksportmarkedet. Foreløpig har han ikke merket noe.

– Vi har mange biler på lager, så vi trodde utlendingene skulle «stupe på». Men det går i den vanlige tralten, eksporten vår har ikke gått verken opp eller ned, sier Hvile til YrkesBil.

Hvorfor det ikke har skjedd noe synes han det er vanskelig å spekulere i.

– Det har blitt vanskeligere å få bilene over grensene, så vi har betalt ekstra for de bilene vi har eksportert ut i det siste. Vi har en mann som kjører til grensen ved Eda eller Svinesund, så kommer kunden eller en annen sjåfør og henter bilen der, sier han.

Også innenlandsmarkedet for brukte lastebiler går fortsatt brukbart for Scania, ifølge Hvile.

– Vi rennes ikke ned av kunder, men har solgt greit hittil vil jeg si. Det største problemet har vært at Statens vegvesen holder trafikkstasjonene stengt, så vi ikke får ut skilter. Vi kan registrere på nett, men de skiltene som er levert inn må bestilles nye og det tar fort mer enn to uker før vi får skiltene, sier Hvile.

– Hvordan ser det ut litt fremover i tid?

– Hvis unntakstilstanden fortsetter i lengre tid vil antakelig flere kjøpe nyere bruktbiler, som følge av at lastebilfabrikkene har stengt og vi ikke får tak i noe nytt akkurat nå. Vi har mange nyere bruktbiler stående så det skal gå bra, sier Hvile, og legger til:

– En annen utfordring er at også deleproduksjonen har vært stanset en stund nå. Om vi ikke får deler til å reparere den eksisterende bilparken kan det bli et problem på litt sikt. Foreløpig går det greit, men lagrene tømmes når det ikke kommer inn noe nytt.

Norske kunder tilbake
Olav-Kåre Thingwall, informasjonssjef for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen, påpeker at markedet for brukte lastebiler hadde en noe nedadgående trend allerede før koronakrisen slo til for fullt.

– Situasjonen vi er oppe i nå har antagelig ikke gjort dette noe bedre, og har muligens heller bidratt til å forsterke trenden noe. Men selvsagt vanskelig å si sikkert om det hadde vært tilfelle også uten korona-påvirkning, sier Thingwall til YrkesBil.

Mercedes-Benz opplever at en svakere norsk valuta har gjort norske brukte lastebiler mer attraktive for utenlandske oppkjøpere.

– Det salget som nå foregår er derfor primært til denne kundegruppen, som fordeler seg på mange land. De norske kundene har i større grad vært avventende, men er nå i ferd med å komme tilbake, sier Thingwall, og påpeker at i disse usikre og ustabile tider må svarene betraktes som et øyeblikksbilde.

– Hvordan ser dere på bruktmarkedet fremover?

– Det har alltid vært vanskelig å spå dette markedet. Det er jo ikke et rent nasjonalt marked, men påvirkes også av situasjonen hos de ulike oppkjøperne og deres markeder/avtagerland som befinner seg i mange hjørner av verden. I dagens situasjon er det om mulig enda vanskeligere si noe om det, og det er forbundet med enda større usikkerhet. Vi må følge med fra dag til dag og utnytte de mulighetene som finnes i markedet akkurat nå, og på kort sikt, best mulig, sier Thingwall.

Ikke noe priskrakk
Leif Røvik, salgssjef for brukte lastebiler i Volvo Norge, mener situasjonen kunne vært verre.

– Hjemmemarkedet går rimelig greit foreløpig, det er ikke helt dødt – men vi merker at spesielt tippbiler og krokbiler er vanskelige å omsette. Eksport er det også litt av fortsatt, men det er mindre enn det har vært – selv om kronen er svak. Mange tradere er selvfølgelig nervøse, sier Røvik til YrkesBil.

Med lengre ventetid på nybil som følge av stengte fabrikker, tror Røvik flere lastebileiere nå vurderer å bytte til en nyere bruktbil i stedet for en helt ny lastebil.

­– Mange sitter nok og vurderer slike ting akkurat nå, hvordan de skal investere. For oss som selger brukt er jo det en god ting. Vi tenker oss naturligvis om mer enn før, når det gjelder innbytte. Men vi har ikke sett noe priskrakk. I dag ligger vi nærmere prisene i resten av Europa, enn vi gjorde under finanskrisen i 2009, sier han.

– Hvor langt fremover tør du å se?

– Når vi kommer til september kan vi nok gjøre opp status. Da må det skje noe. Jeg tror det første som vil komme tilbake når mesteparten av dette er over, er et godt bruktmarked. Det vil nok ta lengre tid før nybilmarkedet er tilbake, sier Røvik.  

YrkesBil har naturligvis også tatt en temperatursjekk i markedet for nye lastebiler.

Kort oppsummert: Med stengte fabrikker og stor fremtidsusikkerhet i markedet er ingen overrasket over dramatiske fall i ordreinnganger, men tilbakemeldingene svinger fra «total tørke» til «overraskende god aktivitet».

Helt bekmørkt er det altså ikke.  

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 4 - 2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på eksklusive bransjesaker først**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer