Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skuffet over biodrivstoff-avgjørelse Full veibruksavgift for biodrivstoff innføres fra 1. juli. Transportorganisasjonene er skuffet. |
||||||||||||||||
I fjor vedtok Regjeringen å innføre veibruksavgift på biodrivstoff fra 1. januar 2020. Men «i tolvte time», i desember, besluttet de å utsette innføringen et halvt år – til 1. juli. Dette skjedde etter sterkt påtrykk fra NHO, Drivkraft Norge, NLF og flere andre organisasjoner. Det var knyttet spenning til hva Regjeringen ville komme med i sitt reviderte nasjonalbudsjett denne uken, og i går ble det klart at det ikke foreslås noen endringer knyttet til veibruksavgiften på biodrivstoff. Det betyr at hvis ikke Stortinget velger å endre på dette i budsjettforhandlingene, blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. juli 2020. – Vi hadde håpet at regjeringen skulle ta initiativ til å gjøre noe med avgiften på biodrivstoff. Som vi påpekte i høst under behandlingen av Statsbudsjettet, vil denne avgiften bety at tungtransporten mister et av sine viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp, uttaler Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport. Ifølge søsterorganisasjonen NHO Transport gir avgiftsendringen en årlig merkostnad på 180 millioner for kollektivtrafikken, og vil høyst sannsynlig reversere den positive utviklingen med reduserte klimagassutslipp. – Takket være omfattende bruk av biodrivstoff forventes fornybarandelen i bussbransjen å passere 50 prosent allerede i år. Et fortsatt avgiftsfritak for biodrivstoff utover omsetningskravet er et godt og viktig virkemiddel for et klimavennlig kollektivtilbud i hele Norge de nærmeste årene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
|