img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Ny Bentley fra 1930
Når Bentley nå skal bygge 12 reproduksjoner av 4 ½-literen fra 1930 legger de mye mer i det enn Jaguar og Aston Martin når de har gjort sine «continuation»-modeller. Her er det ikke bare solskinnshistorien som er med, vorter og skavanker blir heller ikke skjult.

Det er egentlig ganske rått. Bentley skal altså bygge 12 biler – basert på en bil fra den tiden fabrikken vant det ene Le Mans etter det andre. Fire til sammen.

Den bilen de nå bygger er klin lik en modell som riktignok kjørte Le Mans, men den ble aldri noen suksess, og den er sågar en bil Bentley selv slett ikke ville ha.

Men det er jo den bilen som ser ut slik alle egentlig ønsker at en klassisk Bentley skal se ut, tung og mektig og med verdens største kompressor som dominerer hele fronten.

Historien bak 4 ½-liter Team Blower er ganske komplisert, så vi kan like godt gjøre den enda mer komplisert ved å begynne i en liten forstad sønnafor Paris som heter Sainte-Geneviève-des-Bois. Der finner du en liten gatestump som heter Rue Miss Paget.

Dorothy Paget, egentlig amerikaner, men flyttet til Storbritannia og ble både ekstremt eksentrisk og ekstremt vellykket heste-eier med mer enn 1500 seire, både trav og galopp.

Gatenavnet utenfor paris fikk hun fordi hun ga penger til et hvilehjem for aldrende russere der, men det har ikke noe med denne historien å gjøre.

(saken  fortsetter)

Det har derimot det faktum at hun ikke bare likte hesteracing, hun likte bilracing også. Det var til henne Tim Birkin gikk. En av de berømte Bentley Boys. Han hadde vunnet Le Mans i 1929 sammen med Woolf Barnato – som nå i realiteten eide Bentley etter å ha reddet den fra konkurs.

Birkin var sterkt uenig med W.O. Bentleys tanker om at dersom han skulle lage en raskere bil, var det bare å bygge en større motor. 1929-bilen var en seksogenhalvliter. Nå ville Birkin legge en kompressor på den mye lettere 4 ½-literen i stedet, men Bentley sa nei.

Paget, derimot, sa ja og finansierte fire teambiler. Men bilen måtte bygges i 50 eksemplarer for at den skulle få kjøre Le Mans. Til sist sa Barnato ja. (En slik ble solgt for $ 7 mill. for noen år siden).

Bare to biler ble klare til 1930-løpet og begge brøt, men ikke uten at de hadde jaktet Caracciolas Mercedes SSK så effektivt at han også brøt og dermed åpnet for en ny Speed Six seier med Barnato og Glen Kidston.

Men glem at dette er en bil uten sportslige meritter. Dette er en bil slik man oppfatter det beste av Vintage. At den drikker fire liter bensin i minuttet på toppfart er helt uinteressant.

Og den bilen Bentley nå har valgt som modell er nettopp Team Car 2. Birkins egen Le Mans bil.

(saken fortsetter)

Nå ligger den fullstendig demontert, fragmentert nærmest, på gulvet hos EnvisageEnglands største prototype-produsent. De bygger akkurat den bilen du vil ha.

Her maxer de moderne teknologi og kjører en omvendt engineering-prosess. Skanner hver eneste del på originalen og reproduserer den.

Og oppdager den ene overraskelsen etter den andre. Rammen, for eksempel, er bygget på en annen måte og med tykkere vanger enn på den vanlige 4 ½-literen. Da må den lages helt fra bunnen av – i stedet for at man kunne hente lagervare ut fra hyllene til RC Moss.

Panseret er full av lufteslisser – selvfølgelig. Men mange flere enn på originalen, og de har kommet til etter hvert og blitt banket ut av folk med forskjellige kvalifikasjoner. Så i stedet for å lage en slisse-mal og banke ut alle over den, skal slissene også reproduseres en etter en med akkurat de samme feilene som på utgangspunktet.

Det er åpenbart at man har byttet ut, og lagt til, instrumenter på dashbordet etter hvert. Hvert eneste ett skal reproduseres, med den grafikken den har nå. Til og med den kompliserte klokken skal bygges på nytt.

Og telleverket fra et biljardbord, som Birkin brukte for å holde orden på Le Mans rundene, skal selvfølgelig også reproduseres.

(saken fortsetter)

Siden Bentleys egne Mulliner-spesialister, som har inntatt deler av Envisage i forbindelse med denne jobben, ikke vil demontere karosseriet, skal det røntgenfotograferes for at man skal få helt tydelig info om rammeverket av tre som ligger under den stramme Rexine-duken.

Heldigvis har man begynt å produsere Rexine igjen, men i en mindre brennbar utgave enn den fra 1930, så de nye bilene skal få ny Rexine over sitt Vanden Plas karosseri. 

(saken fortsetter)

Lyktene foran er uoriginale – continuation-bilene vil få lykter som også ser uoriginale ut. For bare å nevne noen detaljer.

Hva en slik bil koster?

For et teit spørsmål. Dessuten er alle 12 for lengst solgt. Den første leveres mot slutten av året. Deretter følger de med 10 ukers mellomrom.

Det er selvfølgelig noen der ut som sipper fordi dette, som enkelte fabrikker nå driver med, kanskje ødelegger prisnivået på de «ekte» bilene. 

Selv syns jeg det er helt topp, både at vi får flere juveler ut i markedet og at enkelte av de inflatoriske «verdiene» faller som stein.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer