Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nedgang i EUs nyttebilsalg - størst for de minste I april sank nyttebilsalget i Europa med 67 prosent. Noen av de store markedene, Frankrike, Italia og Spania så en nedgang på mer enn 80 prosent. Men det var de under 3,5 tonn som mistet mest. |
||||||||||||||||
Det ble 61.369 nyttebiler i EU-området i april forteller den ferskeste oversikten fra ACEA – bilprodusentenes takorganisasjon. Ned fra 186.000. 67 prosent blir det – og ser vi på det akkumulerte tallet, etter årets første tertial ligger vi, med 474.000 biler, 34,5 prosent etter 2019. Det er ikke ett eneste marked i Europa som er i pluss, verken i april eller akkumulert. Men EFTA har sluppet bedre unna: minus 36 prosent i april og minus 18 prosent akkumulert. Det er forskjell på segmentene, selvfølgelig. De lette bilene, opp til 3,5 tonn sank med 69,6 prosent i april og akkumulert ligger de nå 35 prosent bak. De tunge, de over 16 tonn, ble det solgt 10.780 av i april. 58,5 prosent færre enn i fjor. Akkumulert er nedgangen er 35,4 prosent. (For Norge er de tilsvarende verdiene – 9,9 prosent og – 10,5 prosent.) Og når vi ser på alle over 3,5 tonn er nedgangen enda mindre: minus 54,8 prosent i april og minus 33 prosent akkumulert. Bussene har det også tung, minus 66,8 prosent i april og minus 10,1 prosent akkumulert. Det er der Norge opptrer med pluss 52 prosent og pluss 23,2 prosent. Totalvolumet i EU, EFTA og GB for alle nyttebilene ble 61.000. I fjor var det på 201.000. Hvordan dette ser ut for hver enkelt produsent vet vi heldigvis ikke. ACEA-statistikken har bare produsent-inndeling på personbilstatistikken.
|