img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
– Konsekvensene vil merkes for fullt i andre halvår
Mange tungbilaktører flyter fortsatt på gode ordrereserver fra tiden før koronakrisen slo inn. Selv om aktiviteten nå er økende, frykter bransjen at andre halvår blir verre enn det de har opplevd hittil.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 5 - 2020**

– Konsekvensene av den lave aktiviteten vi har sett og ser i markedet nå, med sviktende salg og fabrikker som har vært helt og delvis stengt i mange uker, får bilbransjen først merke for fullt i andre halvår. Dette gjelder både for lette og tunge kjøretøy.

Uttalelsen kommer fra Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Nylig samlet forbundet flere av de største tungbilaktørene i Norge til et digitalt møte for å ta en temperatursjekk på bransjen, etter at koronaviruset har herjet i en del uker. De ba også om innspill til hva slags hjelp som trengs for å holde markedet i gang.

YrkesBil fikk være flue på veggen.

SAMLESAK: Korona-krise i yrkesbilnæringene

Kommer lavere volumer
Flere av møtedeltakerne tok opp nettopp bekymringen for at det verste trolig ligger framover i tid.  

– De fleste av oss gikk inn i koronakrisen med gode ordrereserver. Jeg er mer bekymret for andre halvår og hvordan det kommer til å bli, enn det vi har opplevd hittil, sa Erik Edler-Woll, markedsdirektør hos Volvo-forhandleren Volmax.

Han fortalte at Volmax har hatt i overkant av 30 permitterte på det meste, i hovedsak lastebilselgere, ansatte i Volmax Kompetanse som driver med kursvirksomhet (blant annet YSK) samt mekanikere på enkelte anlegg.

– Vi tok raskt tilbake alle selgerne, fordi vi opplever at kundene er i modus for å kjøpe bil. Men også hos kundene våre råder stor usikkerhet rundt hva som skjer til høsten. Derfor velger en del å avvente situasjonen litt, sa Edler-Woll.

I etterkant av NBF-møtet har Volmax tatt tilbake alle rådgiverne i Volmax Kompetanse, etter at myndighetene har åpnet for gjennomføring av YSK kurs hvis smittevernhensyn kan ivaretas.

Einar Stavseth Laheld, direktør Servicemarked i Norsk Scania, opplyste at de foreløpig har mye som skal leveres av nye biler, og at Norsk Scania ikke har måttet permittere.

Samtidig understreket han at de vil få en «dip» om noen måneder som følge av at fabrikkene har måttet stoppe produksjonen.  

– Vår bekymring ligger derfor litt fremover i tid. Selv om vi ikke er veldig berørt foreløpig, ser vi en potensiell senvirkning med lavere volumer. Derfor er det viktig at støtteordningene som er innført ikke blir veldig tidsbegrenset, sa Laheld.

Prisen har stupt
Eirik Lohne, driftsdirektør hos Mercedes-Benz-forhandler Bertel O. Steen Detalj, fortalte at de i starten av april permitterte et stort antall ansatte 50 prosent, men at aktiviteten raskt tok seg opp igjen. Det ble omgående iverksatt smitteverntiltak og utarbeidet risiko vurdering og retningslinjer for det enkelte anlegg.

– I løpet av april var tilnærmet alle i servicemarkedet tilbake på jobb, men vi har fortsatt noen lastebilselgere i 50 prosent permittering. Nå har også aktiviteten på salg tatt seg opp, så flere er forventet på vei tilbake i jobb, sa Lohne.

BOS-direktøren ser også med en viss bekymring på tiden fremover, og peker på at nedstengingen av fabrikkene vil bety endrede produksjonstidspunkt som i noe grad vil påvirke leveringene de neste månedene.

– Lastebiler som var bestilt med produksjonsmåned april-juni vil kunne bli forskjøvet noe ut i tid. Vi har i denne prosessen tett dialog med respektive kunder og aktuelle påbyggere. Produksjonen er nå tilbake i to skift, men er på grunn av strenge smitteverntiltak ikke tilbake i normal produksjonstakt. Ordrereserven vår er på et greit nivå så vi kommer til å levere greit med biler, så er kunsten bare å klare å fylle på så vi holder aktiviteten oppe, sa Lohne.

Atle Havig, leder for Nordic Truckcenter AS som står for DAF-salget i Norge, fortalte at de har merket størst endring på bruktmarkedet.

– Vi selger mange av våre brukte biler på eksport. Godt utstyrte norske trekkvogner var jo veldig populært tidligere, men nå har det stoppet opp. Bruktbillagrene i Europa er fulle, så da hjelper heller ikke svak krone. Vi har notert dramatisk nedgang i pris på trekkvogner på eksport de seneste månedene, hvis vi i det hele tatt finner noen som vil kjøpe, sa han.

Mer uforutsigbart
Innenfor servicemarkedet kunne de fleste møtedeltakerne nå melde om «nærmest full rulle».

Thomas Schiøtz, driftsdirektør i den frittstående verkstedkjeden Team Verksted som eies av Vy Gruppen, fortalte at situasjonen ikke har blitt så ille som de fryktet i dagene etter 12. mars.

– Vi har hatt helt greit med jobb. På kort sikt har vi nesten ikke merket noen volumnedgang, men vi ser at enkelte kunder begynner å få vanskeligheter med å betale. Siden vi også er tungt inne i bussmarkedet vil det naturligvis få betydelige negative konsekvenser for oss når turbussene ikke går som normalt til sommeren, sa han.

Eirik Lohne fortalte at Bertel O. Steen Detalj på verkstedsiden merker at oppdragene er mer uforutsigbare enn før.

– Vi er nesten tilbake på nivået vi var før Norge ble stengt ned, men det er mer drop in-kunder. Dette gjenspeiler antakelig den usikkerheten som råder ute blant våre kunder – de gjør ikke noe før de må. Vi har fullt belegg, men det er altså vanskeligere å planlegge, sa Lohne.

Også Edler-Woll hos Volmax fortalte om økende oppdragsmengde i verkstedene, men også der med mer kortsiktig planlegging.

Einar Laheld fra Scania hadde også positive nyheter her:

– Tilgangen på jobber i servicemarkedet er bra, og volumene er nå tilsvarende det vi hadde på samme tid i fjor.

Kritisk for turbuss
Frank Reichel, administrerende direktør i VDL Bus & Coach Norway, konstaterer at for turbussmarkedet har pandemien blitt helt ødeleggende.

– Turbusstrafikken har stoppet helt opp, og mye av inntektene bransjen hadde budsjettert med i år er borte vekk. Mye av dette er sesongbasert, og vi ser nå de første konkursene. Usikkerheten er også stor. De vet ikke hva som kommer i morgen eller neste år. Dette opplever vi som leverandør også veldig sterkt, sa Reichel i NBF-møtet.

VDLs turbussfabrikk i Nederland hadde en kort periode stengt, fordi 90 prosent av alle turbussbestillinger i Europa ble enten utsatt eller kansellert. De leveranser som går nå er turbusser som skal kjøres i rutetrafikk.

Innen rutebuss er situasjonen litt annerledes. Kollektivtrafikken opprettholdes i stor grad, men med visse begrensninger. Produksjonen av rutebusser går for fullt, ettersom disse er bestilt i store anbud.

– Anbudssituasjonen er for øvrig sterkt påvirket av koronakrisen. Vi var inne i flere anbud som egentlig skulle vært avgjort nå. De har blitt utsatt, andre anbud er også skjøvet fremover i tid. Så finnes det en del anbud vi ikke vet om det blir noe av eller ikke. Dette medfører stor usikkerhet både for operatørene og oss som bussleverandør, sa Reichel.

Han mener både rute- og turbussnæringen trenger hjelp fra myndighetene.

– Innen turbuss må det stimuleres til aktivitet, det handler om både åpning av grenser og å begrense kabotasjetrafikken for å holde mest mulig omsetning i eget land. Innen offentlige anbud må oppdragsgiverne komme med et tydelig bilde av hva de egentlig forventer i tiden fremover, sa Reichel.  

Viktige lærlinger
Da bransjeaktørene ble spurt om hva de mener skal til for å komme best mulig ut av krisen, og hva de mener NBF kunne bidra med, var alle tydelige på at jobb nummer én er å få opp den generelle aktiviteten i samfunnet.

– Det må stimuleres til aktivitet, blant annet i infrastrukturinvesteringer. Har kundene våre nok å gjøre, da har også vi nok å gjøre, sa Scanias representant, og la til at man ikke må glemme rekrutteringsarbeidet:

– Vi som bransje må hegne om lærlingene, og ikke skape for mye usikkerhet som kan påvirke oss negativt fremover når det gjelder rekruttering. Vanskelig rekruttering har vært en bekymring lenge før koronakrisen, så vi må passe på så det ikke blir enda verre.

Vil støtte kundene
NBF-direktør Stig Morten Nilsen forsikret at forbundet og hele NHO-systemet jobber for å sikre at infrastrukturprosjekter og offentlige investeringer gjennomføres slik de er planlagt, for å få opp aktiviteten i samfunnet.

– Vi må erkjenne at bilbransjen, inkludert nyttekjøretøy og tungbil, knapt har en «forstuet ankel» i forhold til andre bransjer og næringer som nå ligger med brukket rygg. Da er det viktig at vi fokuserer vårt budskap inn mot myndighetene i en retning som heller støtter opp om at kundene våre må få rammevilkår til å drive, mer enn at vi som bedrifter skal ha spesielle prioriteringer. Mange har det verre enn oss, sa Nilsen, og la til:

– Jeg kan også forsikre om, på alle måter, at vi i NHO-systemet er ekstremt bevisste på dette med varighet på støtteordningene – at tiltakene ikke må ha en for begrenset varighet, med tanke på at det tar tid før man virkelig ser konsekvensene av krisen. Dette gjelder ikke tungbilbransjen alene, men også person- og varebilbransjen, og står øverst på alle våre innspill til Finansdepartementet.

VDL BUS & COACH NORWAY: Frank Reichel, adm. direktør. Foto: Brede Høgseth Wardrum

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer