Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Konsekvensene vil merkes for fullt i andre halvår Mange tungbilaktører flyter fortsatt på gode ordrereserver fra tiden før koronakrisen slo inn. Selv om aktiviteten nå er økende, frykter bransjen at andre halvår blir verre enn det de har opplevd hittil. |
||||||||||||||||
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 5 - 2020** – Konsekvensene av den lave aktiviteten vi har sett og ser i markedet nå, med sviktende salg og fabrikker som har vært helt og delvis stengt i mange uker, får bilbransjen først merke for fullt i andre halvår. Dette gjelder både for lette og tunge kjøretøy. Uttalelsen kommer fra Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF). Nylig samlet forbundet flere av de største tungbilaktørene i Norge til et digitalt møte for å ta en temperatursjekk på bransjen, etter at koronaviruset har herjet i en del uker. De ba også om innspill til hva slags hjelp som trengs for å holde markedet i gang. YrkesBil fikk være flue på veggen. SAMLESAK: Korona-krise i yrkesbilnæringene Kommer lavere volumer – De fleste av oss gikk inn i koronakrisen med gode ordrereserver. Jeg er mer bekymret for andre halvår og hvordan det kommer til å bli, enn det vi har opplevd hittil, sa Erik Edler-Woll, markedsdirektør hos Volvo-forhandleren Volmax. Han fortalte at Volmax har hatt i overkant av 30 permitterte på det meste, i hovedsak lastebilselgere, ansatte i Volmax Kompetanse som driver med kursvirksomhet (blant annet YSK) samt mekanikere på enkelte anlegg. – Vi tok raskt tilbake alle selgerne, fordi vi opplever at kundene er i modus for å kjøpe bil. Men også hos kundene våre råder stor usikkerhet rundt hva som skjer til høsten. Derfor velger en del å avvente situasjonen litt, sa Edler-Woll. I etterkant av NBF-møtet har Volmax tatt tilbake alle rådgiverne i Volmax Kompetanse, etter at myndighetene har åpnet for gjennomføring av YSK kurs hvis smittevernhensyn kan ivaretas. Einar Stavseth Laheld, direktør Servicemarked i Norsk Scania, opplyste at de foreløpig har mye som skal leveres av nye biler, og at Norsk Scania ikke har måttet permittere. Samtidig understreket han at de vil få en «dip» om noen måneder som følge av at fabrikkene har måttet stoppe produksjonen. – Vår bekymring ligger derfor litt fremover i tid. Selv om vi ikke er veldig berørt foreløpig, ser vi en potensiell senvirkning med lavere volumer. Derfor er det viktig at støtteordningene som er innført ikke blir veldig tidsbegrenset, sa Laheld. Prisen har stupt – I løpet av april var tilnærmet alle i servicemarkedet tilbake på jobb, men vi har fortsatt noen lastebilselgere i 50 prosent permittering. Nå har også aktiviteten på salg tatt seg opp, så flere er forventet på vei tilbake i jobb, sa Lohne. BOS-direktøren ser også med en viss bekymring på tiden fremover, og peker på at nedstengingen av fabrikkene vil bety endrede produksjonstidspunkt som i noe grad vil påvirke leveringene de neste månedene. – Lastebiler som var bestilt med produksjonsmåned april-juni vil kunne bli forskjøvet noe ut i tid. Vi har i denne prosessen tett dialog med respektive kunder og aktuelle påbyggere. Produksjonen er nå tilbake i to skift, men er på grunn av strenge smitteverntiltak ikke tilbake i normal produksjonstakt. Ordrereserven vår er på et greit nivå så vi kommer til å levere greit med biler, så er kunsten bare å klare å fylle på så vi holder aktiviteten oppe, sa Lohne. Atle Havig, leder for Nordic Truckcenter AS som står for DAF-salget i Norge, fortalte at de har merket størst endring på bruktmarkedet. – Vi selger mange av våre brukte biler på eksport. Godt utstyrte norske trekkvogner var jo veldig populært tidligere, men nå har det stoppet opp. Bruktbillagrene i Europa er fulle, så da hjelper heller ikke svak krone. Vi har notert dramatisk nedgang i pris på trekkvogner på eksport de seneste månedene, hvis vi i det hele tatt finner noen som vil kjøpe, sa han. Mer uforutsigbart Thomas Schiøtz, driftsdirektør i den frittstående verkstedkjeden Team Verksted som eies av Vy Gruppen, fortalte at situasjonen ikke har blitt så ille som de fryktet i dagene etter 12. mars. – Vi har hatt helt greit med jobb. På kort sikt har vi nesten ikke merket noen volumnedgang, men vi ser at enkelte kunder begynner å få vanskeligheter med å betale. Siden vi også er tungt inne i bussmarkedet vil det naturligvis få betydelige negative konsekvenser for oss når turbussene ikke går som normalt til sommeren, sa han. Eirik Lohne fortalte at Bertel O. Steen Detalj på verkstedsiden merker at oppdragene er mer uforutsigbare enn før. – Vi er nesten tilbake på nivået vi var før Norge ble stengt ned, men det er mer drop in-kunder. Dette gjenspeiler antakelig den usikkerheten som råder ute blant våre kunder – de gjør ikke noe før de må. Vi har fullt belegg, men det er altså vanskeligere å planlegge, sa Lohne. Også Edler-Woll hos Volmax fortalte om økende oppdragsmengde i verkstedene, men også der med mer kortsiktig planlegging. Einar Laheld fra Scania hadde også positive nyheter her: – Tilgangen på jobber i servicemarkedet er bra, og volumene er nå tilsvarende det vi hadde på samme tid i fjor. Kritisk for turbuss – Turbusstrafikken har stoppet helt opp, og mye av inntektene bransjen hadde budsjettert med i år er borte vekk. Mye av dette er sesongbasert, og vi ser nå de første konkursene. Usikkerheten er også stor. De vet ikke hva som kommer i morgen eller neste år. Dette opplever vi som leverandør også veldig sterkt, sa Reichel i NBF-møtet. VDLs turbussfabrikk i Nederland hadde en kort periode stengt, fordi 90 prosent av alle turbussbestillinger i Europa ble enten utsatt eller kansellert. De leveranser som går nå er turbusser som skal kjøres i rutetrafikk. Innen rutebuss er situasjonen litt annerledes. Kollektivtrafikken opprettholdes i stor grad, men med visse begrensninger. Produksjonen av rutebusser går for fullt, ettersom disse er bestilt i store anbud. – Anbudssituasjonen er for øvrig sterkt påvirket av koronakrisen. Vi var inne i flere anbud som egentlig skulle vært avgjort nå. De har blitt utsatt, andre anbud er også skjøvet fremover i tid. Så finnes det en del anbud vi ikke vet om det blir noe av eller ikke. Dette medfører stor usikkerhet både for operatørene og oss som bussleverandør, sa Reichel. Han mener både rute- og turbussnæringen trenger hjelp fra myndighetene. – Innen turbuss må det stimuleres til aktivitet, det handler om både åpning av grenser og å begrense kabotasjetrafikken for å holde mest mulig omsetning i eget land. Innen offentlige anbud må oppdragsgiverne komme med et tydelig bilde av hva de egentlig forventer i tiden fremover, sa Reichel. Viktige lærlinger – Det må stimuleres til aktivitet, blant annet i infrastrukturinvesteringer. Har kundene våre nok å gjøre, da har også vi nok å gjøre, sa Scanias representant, og la til at man ikke må glemme rekrutteringsarbeidet: – Vi som bransje må hegne om lærlingene, og ikke skape for mye usikkerhet som kan påvirke oss negativt fremover når det gjelder rekruttering. Vanskelig rekruttering har vært en bekymring lenge før koronakrisen, så vi må passe på så det ikke blir enda verre. Vil støtte kundene – Vi må erkjenne at bilbransjen, inkludert nyttekjøretøy og tungbil, knapt har en «forstuet ankel» i forhold til andre bransjer og næringer som nå ligger med brukket rygg. Da er det viktig at vi fokuserer vårt budskap inn mot myndighetene i en retning som heller støtter opp om at kundene våre må få rammevilkår til å drive, mer enn at vi som bedrifter skal ha spesielle prioriteringer. Mange har det verre enn oss, sa Nilsen, og la til: – Jeg kan også forsikre om, på alle måter, at vi i NHO-systemet er ekstremt bevisste på dette med varighet på støtteordningene – at tiltakene ikke må ha en for begrenset varighet, med tanke på at det tar tid før man virkelig ser konsekvensene av krisen. Dette gjelder ikke tungbilbransjen alene, men også person- og varebilbransjen, og står øverst på alle våre innspill til Finansdepartementet. VDL BUS & COACH NORWAY: Frank Reichel, adm. direktør. Foto: Brede Høgseth Wardrum
|