img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Mimrestund hos Mercedes
Samtidig som helelektriske eSprinter skal rulles ut i markedet, markerer Mercedes-Benz at deres største kassebil er halvveis til 50.

Det er nok ikke å ta i for mye, å hevde at Mercedes-Benz Sprinter satte en ny standard for de største varebilene da den kom på markedet for 25 år siden.

Forløperen, T1 – eller «Bremen» som den ble kalt på folkemunne – hadde siden introduksjonen i 1977 fått ry på seg som en tilnærmet uslitelig bil, så fremt ikke rusten tok helt overhånd.

Men etter 18 år i produksjon, og enda lenger siden den var på tegnebordet, uten noen revolusjonerende tekniske oppdateringer underveis, var den, mildt sagt, overmoden.

Stikkord var undermotorisering, og med et innvendig støynivå hvor enhver HMS-ansvarlig i dag ville avkrevd bruk av hørselvern, umiddelbart. Bilen var utdatert og vel så det. Dessuten hadde salget (kanskje ikke overraskende) begynt å halte.

Tok lederposisjon 
I forrige uke satte Norbert Kunz, Head of Marketing Mercedes-Benz Sprinter, og Benjamin Kaehler, Head of eDrive@VANs (elvarebil-sjef på norsk), seg ned i et lounge-intervju med Daimlers egen mediekanal for å mimre litt om den populære varebilens historie. 

Natruligvis var det mye skryt, men vi snakker altså om en bilmodell som for mange har gitt navn til et helt segment: «Sprinter-klassen». Vi ble med på et lite tilbakeblikk. 

Det var altså i 1995 Sprinter kom på banen. Etter å ha blitt «frakjørt» av konkurrentene med den tilårskomne T1, klarte Mercedes-Benz igjen å ta en lederposisjon i dette varebilsegmentet.

Fagpressen lot seg imponere over at det var mulig å lage en varebil med slike kjøreegenskaper, dieselmotorer med krefter og dreiemoment «i overflod», og som i tillegg var komfortabel.

Sprinter ble en relativt kostbar varebil, men den fikk fort et godt rykte og sterke salgstall.

Sikkerhet i fokus
Norbert Kunz påpeker at sikkerhet har vært viktig for markedsføringen av Sprinter helt fra starten av, og en viktig del av modellens suksess.

Skivebremser på alle hjul og ABS bremser, kombinert med automatisk bremsefordeling, avhengig av last, var kanskje et av de mest markante fortrinnene på utstyrssiden. Dette var ikke vanlig på varebiler i 1995.

Gjennom sine 25 år må Sprinter sies å ha vært en av de ledende innen teknologiutvikling i sitt segment. Her er det drevet innovasjon, både innen aktiv og passiv sikkerhet, miljø, komfort og driftsøkonomi for eierne.

Selvsagt er det en fordel å være en del av storfamilien Daimler, det gir tilgang på innovative fellesressurser innen bilutvikling, både fra kollegene personbil og lastebil.

Som nevnt var forløperen T1 regnet som en seig sliter, men det må også Sprinter sies å være. Disse varebilene får gjerne et liv nummer to eller tre hos nye eiere, og i likhet med Toyota Hiace er det mange eldre Sprintere som ruller på veiene fortsatt.

Allsidig bruksområde
Sprinter må vel dessuten være en av de mer fleksible bilmodellene som finnes. Dagens Sprinter har over 1.000 forskjellige grunnversjoner som kan konfigureres til andre mulige ombygninger hos spesialiserte påbyggere.

I ytterpunktene finner vi de mest luksuriøse VIP-bilene for persontransport på Maybach-nivå, til de røffeste bilene med 4x4 under tøffe betingelser på anleggsplassene, og derimellom er det bare fantasien som setter begrensningene.

I dag selges Sprinter i mer enn 130 land. Produksjonen forgår i flere verdensdeler, selvsagt i Europa og da på fabrikkene i Düsseldorf og Ludwigsfelde rett utenfor Berlin.

Fabrikken i Buenos Aires har vært med helt siden første generasjon Sprinter ble lansert, senere kom også det amerikanske anlegget i Charleston med som et fullverdig produksanlegg for den nye modellen.

Milepæler underveis:

2006: Over 1,3 millioner solgte Sprintere, med flere «facelifter» siden introduksjon. I 2006 ble det presentert en omfattende oppgradering og videreutvikling. 

Av det viktigste kan nevnes; ny drivlinjer med nytt motorprogram og en ny 6-trinns girkasse. Et videreutviklet bremsesystem, Adaptiv ESP, bi-xenon-lys og kurvelys, thoraxairbag for sjåføren og passasjer samt PARKTRONIC. I tillegg ble interiører oppgradert.

Flere varianter og dermed større fleksibilitet i bruksområder. Påbyggerportalen, som gjør jobben enklere og tryggere både for påbyggere og kunder, ble lansert

2013: Ny modell med miljø- og sikkerhetsfokus lanseres. 

Nytt motorprogram med SCR-teknologi. Sprinter ble den første varebilen som oppfylte Euro VI kravene til utslipp. Dette sammen med den nye 7-trinns automatgirkassen 7G-TRONIC PLUS, ECO start/stopp-funksjon, samt flere valg i bakeakselutvekslingen, bidro til å senke både drivstofforbruk og utslipp ytterligere.

Mercedes hevder de var først i varebilverden med å lansere sikkerhetsutstyr som Crosswind Assist, Adaptiv Highbeam Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Collision Prevention Assist.

2018: Økt utvalg av varianter igjen, denne gang også med forhjulstrekk.

Ikke minst står filosofien fra bil-leverandør til mobilitetsleverandør i fokus. Oppkoblingstjenesten Mercedes PRO og multimediesystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) lanseres. Den moderne digitale verden gjør sitt inntog og Sprinter kan nå kommunisere med omverden.

2019: Den elektriske varianten eSprinter presenteres. Markedslansering er planlagt i 2020


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer