img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nå skal han leve av å kjøre simulator
Even Management er på offensiven og har signert kontrakt med Tommy Østgaard – en av verdens fremste innen simulatorracing.

I helgen deltar den dyktige nordmannen i det legendariske 24-timersløpet på Le Mans – som offisielt foregår virtuelt for første gang. Tommy er leid inn av Porsche Motorsport med mål om å vinne løpet.

Selv om det er utfordrende tider, ønsker Even Management å være fremoverlente. Dette beviser de blant annet ved å knytte til seg Tommy Østgaard – og med det vise enda større muskler innen esport.

– Esport kommer til å være en stor del av fremtidens motorsport, og da ønsker vi å være tilstede på den arenaen. Vi har gjennom vår egen satsing fått erfare hvor seriøst og virkelighetsnært dette er. Når det gjelder signeringen av Tommy som vår første profesjonelle simracingutøver, så er Even Management inne i en ny fase. Vi ser at esport er en skikkelig spennende mulighet for oss, forteller administrerende direktør Erik Veiby.

Even Management lanserte sitt eget esportlag i desember i fjor gjennom prosjektet Next Generation. Allerede etter fire måneder ble juniorlaget norgesmestere.

Som en av de beste i verden innen simracing har Tommy Østgaard vært knyttet til Even Management som trener for teamets unge utøvere. Nå har han selv signert utøverkontrakt med managementet, kanskje som den første i verden som får en slik mulighet.

– Jeg kjenner i hvert fall ikke til at noen andre esport-utøvere har et tilsvarende opplegg. Jeg synes det er kult at Even Management tør å være så utradisjonelle og tenke innovativt. For meg er det stort å få en slik mulighet, sier Tommy Østgaard.

– Vi har allerede samarbeidet en stund, og det er ingen tvil om at dette har gjort meg til en bedre utøver. Jeg har fått hjelp til å strukturere hverdagen, trene riktig, fått kostholdsråd og lever som en toppidrettsutøver. Jeg har gått all-in og satser på fulltid. Tilliten fra Even Management er utrolig viktig, forteller han.

Tommy er for øvrig også en av utøverne på Team Norway, som er elite-satsingen til Norges Bilsportforbund og regnes som Norges raskeste landslag.

 27-åringen fra Langhus kjører for Coanda Simsport i Porsche Esports Supercup, som er et uoffisielt VM i simracing. Her ligger han på en knallsterk tredjeplass i sammenlagt. Teamet er begeistret over at han har signert for Even Management.

– De synes det er superspennende og kult. Jeg har delt erfaringene og lærdommene jeg har fått hos Even Management med teamet, og jeg vil påstå at vi har blitt bedre som team av dette, sier han.

Porsche har fått invitasjon til å delta i det som offisielt er den første virtuelle utgaven av 24-timers løpet Le Mans – hvor bare inviterte team kan delta.

Hvert team består av to førere fra den virkelige verden og to førere fra den virtuelle verden, og de skal kjøre samme bilen. Porsche stiller med fabrikkførere og juniorførere fra den virkelige verden, mens Coanda Simsport stiller med førere fra den virtuelle verden.

– Vi bytter sjåfør når bilen er i depotet, men vi har ikke lagt opp den endelige strategien ennå, sier han.

Og det er litt av noen navn som blir å finne på startstreken i det historiske løpet. Formel 1-stjerner som Rubens Barrichello, Juan Pablo Montoya, Bruno Senna, Fernando Alonso og Jensen Button skal nemlig også delta.

I tillegg til andre store, kjente F1-førere som Charles Leclerc, Lando Norris, Max Verstappen og Pierre Gasly.

– Det er nesten så jeg må klype meg i armen. Jeg spilte mye Formel 1-spill da jeg var yngre. Da kjørte jeg mot de gutta. Den gangen var det datamaskinen som styrte dem, nå er det de selv som skal kjøre, sier han.

Selv blir han å finne i en Porsche 911 RSR i GTE-klassen for Porsche Esports Team, og Tommy legger ikke skjul på at målet er å vinne.

– Sammen med meg på laget har jeg briten Nick Tandy, tidligere Le Mans-vinner samt Ayhancan Güven fra Tyrkia, en Porsche-fører som i tillegg er god i simracing. Den siste føreren er Joshua Rogers fra Australia, teamkompis i Coanda Simsport og som leder Porsche Esports Supercup. Jeg er ganske selvsikker før løpet, og mener at vi er favoritter til å vinne klassen. Vi får god støtte fra Porsche – og et team som Porsche kjører alltid for å vinne, sier han med et smil.

Det er i år 50 år siden Porsche Motorsport vant sitt første 24-timers løp på Le Mans.

Løpet starter lørdag 13. juni kl. 15:00 og avsluttes søndag til samme tid. Kvalifisering kjøres fredag kveld. Hele løpet vil bli streamet på YouTube, Twitch og Facebook.

Våren 2019 intervjuet jeg Tommy Østgaard i forbindelse med en motorsport-artikkel i bladet BIL nummer 4-2019. Her følger et utdrag av artikkelen:

Mannen mot strømmen
Mens Norges Bilsportforbund har som mål å rekruttere racerfører fra simracing har Tommy Østgaard (26) gått den omvendte veien. Den tidligere racerføreren er en av verdens beste simulator-førere. Nå går han ned til redusert stilling for å satse maksimalt i VM.

Tommy har drevet med simracing siden han var 14, men han startet med gokart allerede som åtteåring og har også kjørt skikkelig racerbil, både Formel Basic, Clio Cup og Formel Renault i noen sesonger.

For å perfeksjonere seg som fører dro han til England for å trene på det avanserte simulatorsenteret ved Formel 1-banen Silverstone i England i 2014. Tommy kom dit som kunde, men fremviste så gode resultater at han snart ble ansatt som instruktør.

Det innebar at han kunne kjøre så mye simulator han ville, samtidig som det førte til at han fikk noen innhopp i ekte løpsbiler ved noen anledninger.

Arrangør og utøver
Sammen med Henrik Furuseth og Joakim Rognlien står han ansvarlig for gjennomføringen av den norske SimRacingGP-serien i regi av Norges Bilsportforbund – noe som bl.a. innbefatter kommentering av løpene.

I 2018 ble Tommy Østgaard nummer 12 av 40 deltagere som konkurrerte i SimRacing-VM – i år satser han på å gjøre det enda bedre, og for å få tid nok til sin lidenskap trapper han ned til 80 prosent stilling i sin jobb som applikasjonsutvikler i et stort dataselskap.

Hardner til
– Nivået på VM trappes opp betydelig fra årets sesong, blant annet har Porsche gått inn som hovedsponsor. De snakker om å etablere et fabrikkteam og de håper å få med seg andre bilprodusenter også. Premiepotten er på en million kroner, og den som vinner årets serie får 40 prosent av potten i tillegg til andre premier, så jeg kommer til å satse maksimalt sier Tommy.

Årets VM-sesong starter i april og strekker seg over 10 løp på kjente baner. De 20 beste fra forrige sesong er kvalifisert for videre deltagelse, mens tusenvis av håpefulle verden rundt skal slåss om de 20 siste plassene slik at det totalt blir 40 biler i mesterskapet som i år skal kjøres med Porsche 911 GT3 racingbiler.

– Før jeg skulle kjøre kvalifiseringen til fjorårets VM trente jeg fem timer daglig de siste ukene, avslører Tommy og forteller at kjøringen er fysisk krevende. – Selv om det ikke kan sammenlignes med å sitte i en racingbil er både stolen og jeg gjennomvåte etter endt økt, legger han til.

Tommy satser nå enda hardere, og med støtten fra Even Management kan han konsentrere seg hundre prosent om å bli verdens beste simracer.

Tommy Østgaard er nå en del av Even Management. I helgen kjører han 24-timersløpet på Le Mans

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer