img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Slik blir RSAs BYD-satsning på varebiler og lastebiler
Elektriske varebiler fra BYD skal selges gjennom samme forhandlernett som personbilene. For de tyngre lastebilene ser RSA for seg en sentralstyrt direktesalg-modell, og importøren er på jakt etter servicepartnere innen tungbil.

Etter at RSA tidligere i vår ble importør av elektriske varebiler og lastebiler fra kinesiske BYD, er konsernet nå i full gang med å meisle ut en struktur for salg, service og delesalg.

Alle planene er ikke spikret ennå, men importøren holdt i dag en pressekonferanse om temaet i Oslo.

– Vi ser for oss et forhandlernett som håndterer personbiler fra BYD og varebilmodellen eTP3. Når det gjelder 7,5-tonns lastebilen og de tyngre lastebilene som kommer neste år, vil mye av det bli styrt direkte fra RSAs hovedkontor i Drammen. Vi ser for oss en direktesalg-modell for de tyngre lastebilene, med en egen sentral salgsorganisasjon, sier Espen Kristoffersen, kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA til YrkesBil. 

Maxus og BYD
Fra før er RSA importør av elektriske varebiler fra kinesiske Maxus (SAIC), som med modellene e-Deliver 3 og EV80 er tilstede i segmentene for mellomstore og store kassebiler.

BYD eTP3 er ikke veldig langt unna e-Deliver 3 i størrelse, men Kristoffersen mener det blir uproblematisk.

– T3, som er en 3,5 kubikks varebil, har karakteristikker som vi per i dag ikke har på Maxus e-Deliver 3. Blant annet topphengslet bakluke og to skyvedører. Modellene går dermed helt greit sammen sånn sett, sier Kristoffersen.

eTP3 skal koste 324.900 kroner, og plasserer seg dermed mellom e-Deliver 3 med 35 kWt-batteri som koster 299.900 og 52,5 kWt-varianten som koster 339.900. 

Planen er å kommen i gang med salg og levering av de elektriske varebilene i løpet av fjerde kvartal i år.

– Vi jobber med løsninger som gjør at det ikke nødvendigvis skal være samme forhandlernett for BYD og Maxus. I våre egne RSA-butikker vil mye av dette bli solgt sammen, men utover det prøver vi å se på andre forhandlerkonstellasjoner, der en Maxus-forhandler ikke nødvendigvis også er BYD-forhandler, sier Kristoffersen.

Servicenettverk for tungbil
Serviceapparatet vil i stor grad bli forskjellig for de lette og tunge kjøretøyene.

– De fleste forhandlerne våre kan håndtere 7,5-tonnsbilen, men for de større lastebilene må vi ha andre typer forhandlere eller et annet servicenett enn for de lette kjøretøyene, sier Kristoffersen.

For tungbilkunder er det som regel avgjørende å ha et servicetilbud på plass før de handler selve kjøretøyet.

– Dette er vi klar over, og det er noe vi jobber med. Sannsynligvis blir det til at vi vil finne en etablert tungbilaktør å samarbeide med om et servicenettverk for lastebilene, sier Kristoffersen.

Posten-test i oktober
7,5-tonns lastebilen T5, som BYD omtaler som en distribusjonsbil og konkurrent til Daimlers Fuso e-Canter, kommer til Norge i et testeksemplar i oktober.

– Jeg har allerede lovet Posten at de skal får prøve testbilen i oktober. Deretter vil vi tilby prøvekjøring for utvalgte kunder utover høsten. Salg av bilen vil starte opp fortløpende, og de første kundebilene ventes levert i starten av 2021, sier Kristoffersen.

19-tonneren T8, som er en chassisbil med muligheter for en rekke påbygg, som skap, renovasjon og flak, kommer ikke til Norge før våren eller sommeren neste år.

Tidligere har BYDs lastebiler sett noe gammeldags ut, men disse modellene har fått helt ny førerhusdesign under ledelse av BYDs designsjef Wolfgang Egger (tidligere Alfa Romeo, Seat og Audi).

RSA skal ikke ha noen formell rolle i import av busser fra BYD.

– Bussimporten styrer BYD direkte selv fra sitt europeiske kontor i Rotterdam. Vi har hjulpet dem litt med noen praktiske ting rundt fortollinger og slikt, men ikke noe mer, sier Kristoffersen. 

Disse BYD-modellene kommer:

eTP3

  • Elektrisk varebil
  • Størrelse: 3,5 kubikk varerom, 920 kilo nyttelast
  • Motoreffekt: 100 kW
  • Rekkevidde: 320 kilometer (NEDC)
  • Batterikapasitet: 50,3 kWh
  • Ladetid: 1,5 time (40 kW DC lader – CCS2-standard)
  • Kommer til Norge: 4. kvartal 2020
  • Pris: 324.900 kroner

T5

  • Elektrisk lastebil
  • Størrelse: 7,5 tonn totalvekt, 3.990 kilo nyttelast (rent chassis)
  • Motoreffekt: 150 kW
  • Rekkevidde: 200 kilometer (målestandard ikke opplyst)
  • Batterikapasitet: 126 kWh
  • Ladetid: 1,2 timer (120 kW DC lader)
  • Kommer til Norge: Vinter 2021

T8

  • Elektrisk lastebil
  • Størrelse: 19 tonn totalvekt, 11.100 kilo nyttelast (rent chassis)
  • Motoreffekt: 180 kW
  • Rekkevidde: 200 kilometer fullastet (målestandard ikke opplyst)
  • Batterikapasitet: 217 kWh
  • Ladetid: 2 timer (120 kW DC2 lader)
  • Kommer til Norge: Vår/sommer 2021

Kilde: BYD/RSA


pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer