Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange av dere har sikkert lest mine åtte siders klage-reportasje i Bil nummer 5 over egen udugelighet, hvor dårlig forberedt jeg var, og om hvor dårlig lade-infrastrukturen på kontinentet egentlig er. En betimelig advarsel til de av dere som ser at grensene nå åpner igjen, og som kanskje vil sydover med elbilen. Du finner reportasjen i årets nummer 5 av Bil Autofil. Et blad du for lengst har fått i postkassen. Men det var ikke alt jeg fikk med der, så her følger en serie kjappe «dagboknotater» fra de mange fyllepunktene underveis. Konklusjonen ble forresten doble drivstoffutgifter og 10 timer og 35 minutter direkte bortkastet i ladetid – i forhold til en dieseltur. Dessuten var det ikke snakk om å redde kloden – strømmiksen i Tyskland er definitivt ikke ren. Men her kommer glimt fra dagliglivet på el-landeveien: RYGGE Første beefen med en Ionity-lader. Fant noe med et annet merke som jeg overvant. Ank. 0516 avg. 0607. 77 prosent og nok for 225 km. Skikkelig oppgjør med selv: Var det virkelig dette jeg ville? STRØMSTAD Kjøpte karrierens 713ende overgang sigarett/kabel. Har flere slike nå, enn overganger fra sveitsisk strøm. La inn Varberg, 223 km. ETA 0950. Trudd’en. Aldri kjøre dette strekket uten å dra innom avkjøring # 100. 25 minutter kaffe og søøøøt punchebolle. VARBERG Stengte gater og Havsbad, bare Tesla, tilbake til innkjøringen Varberg N. Da var den på 15 % eller 43 km. 1104 da ladingen startet. 1204 da den var ferdig. Fylte til 97 %. 306 km. Her traff jeg min første medpassasjer på Livets Lange Elbil-Reise. Enda en ECQ – svensk – han hadde byttet fra en Tesla, men var egentlig ikke glad i strøm. HELSINGØR GREVE STRAND Greve Strand med turens største restaurant-utvalg. Den ene mindre fristende enn den andre. Nattbelysning hadde kanskje vært bedre? Fylte 94 % ank. 1545 avg. 1652 RØDBY PUTTGARTEN BUDDIKATE W Hvis jeg ville fylle 100 % måtte jeg vente til 2204 sa displayet. Jeg avsluttet forholdet 21.50 med 266 km, dvs. 80 % om bord. HAMBURG LÜNEBURG HEIDE W. Her gikk det enda treigere enn ellers. Den andre medladeren på turen, en i3, ga opp etter bare ett kvarter. «Heldigvis kjøpte jeg den med bensinmotor som rekkevidde-forlenger» smilte han litt nedlatende. Jeg ga opp etter 51 % – jeg visste det var lader på det museet rett nedi gata som jeg skulle besøke. EINBECK Nå burde jeg snart lært at lader er ikke alt her i verden. Den bør virke også. Det gjorde den ikke. I Tyskland stenger bilforretninger ganske tidlig på lørdan, så jeg aner ikke om MB- eller BMW-forhandleren hadde ladekrykke-muligheter. Kjapp sjekk: Lauenau på A2, med lader, lå 105 km unna, jeg hadde 135 km igjen, kjør … Selvfølgelig burde jeg forstått. Kjørelengden var regnet ut på basis av jevn 110-120 km/t. Nå gikk det oppover og nedover og svinger. Etter 5 km hadde jeg «brukt opp» 20. Dette ville aldri gå bra. Tilbake og ut på A7 igjen. NORDHEIM GÖTTINGEN W Men en hyggelig fyr i en i3, som egentlig bare skulle ha en kaffe, insisterte på å kjøpe både litt strøm (han hadde ladekort) og en kaffe til meg. Lokal journalist. Svært interessert i min fumlete skjebne. Kom i avvisa. Fylte beskjedent til 30 % = 100 km Spennende, første gang, å ha bommet spenning. I Kassel må det da være strøm. Evt. en ledning ut av soveromsvinduet. LUTTERBERG 350 kW (Tesla, «bare» 150) og 20 biler samtidig. 350 merket jeg ikke noe til, ikke 19 andre biler heller. For i realiteten var ikke stedet åpent ennå – jeg må ha ramlet innom mens det fremdeles var anleggsområde. GPS’en sa ikke noe om lademuligheter der. Jeg er veldig glad i en Autohof i forhold til bensinstasjonene langs veien. Alt er billigere, utvalget er større og entertainment-tilbudet meget mer variert. For noen år siden fant jeg et som inneholdt et Eros-Center – med «Happy Hour» for pensjonister! Her gikk de ikke så langt, men de hadde et «Flippotehek». Gratis, ikke, men ikke mer enn et måltid på samme tiden. Ladet til nesten 100 % på 49 minutter. HANNOVER Flyplassen, en typisk charterplass, var død. Men død! Fyren jeg skulle møte, en av dem som har vært med på å bygge rekordbilen fra 1939 opp på ny – fantastisk historie, skulle til Spania for å finne enda en gammel Hanomag-del. Kansellert. Kl. 0915 ba jeg om ETA Puttgarten: 12.15 He he, glem det. To fyllinger blant annet. LÜNEBURGER HEIDE OST Kjørte feil på jakt etter laderne. Og man kjører ikke mot strømmen på jakt etter strømmen på velregulerte tyske rasthöfer. Til sist måtte jeg ta sjansen mot to enveisere med rundkjøring på den gale siden og gjennom en 270 graders sving før jeg nådde målet. Jeg hadde unnskyldningen klar hvis Rasthof-Polizei hadde kommet. Jeg ville sagt at jeg trodde den var likestrøms, så viste det seg, dessverre herr Offizer, at den var vekselstrøms. 60 kWh tok 51 minutter. Da var vi på 92 % - spør ikke meg. Ny ETA 13.06. Særlig! BUDDIKATE OST Og kanskje svinge nedom Prestø til Zenvo-folket for å se hva de ikke kom til Genève med. Etter 37 minutter var vi på 95 % eller 341 km. Ba om ETA Greve Strand: 1625. Bommet med bare 25 minutter enda den kunne umulig vite når ferja gikk – det er det aldri noen som vet. PUTTGARTEN GREVE STRAND Ankomst samme gamle Ionity-stolpe 1649. 61 minutter senere hadde jeg droppet Sunset, sagt nei takk til KFC og høflig avslått Burger King, men downa en bra bab hos Kosem, og bilen hadde slurpet i seg 70 kW og vi hadde 326 km til fri disposisjon. HELSINGØR VARBERG STRØMSTAD På stasjonen sa de at det ikke var noe kontroll i natt – uten at jeg hadde spurt. Så jeg slik ut? Åpenbart – de som ikke kontrollerte ba meg åpne panseret også. «Ikke no vits’i» sa jeg. «Der er det ikke plass til noe». Den hadde de hørt før fikk jeg vite, «du skulle se hva vi fant foran i en Tesla». Det var som jeg lovet, her var motorrommet pakket tettere av motor-ting enn i noen motorvogn jeg har sett. I MÅL Innom vask før jeg sa takk for lånet. Min nest siste hilsen til bilen da jeg så den møkkete hekken på vei inn i vaskehallen: «Det var du som ble utviklet den dagen de hadde rotet bort nøkkelen til vindtunnelen, stakkar». Min siste hilsen: «Takk for turen og overbærende tålmodighet med all fumlingen – jeg ville ikke vært den foruten.»
|