img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Fylletur i Tyskland
I år skulle Jon Winding-Sørensen som vanlig kjøre bil til Genève-utstillingen. Elbil, hadde han bestemt seg for denne gangen. Genève ble det ikke noe av, men tur ble det allikevel. En merkelig tur. Her er noen av høydepunktene.

Mange av dere har sikkert lest mine åtte siders klage-reportasje i Bil nummer 5 over egen udugelighet, hvor dårlig forberedt jeg var, og om hvor dårlig lade-infrastrukturen på kontinentet egentlig er.

En betimelig advarsel til de av dere som ser at grensene nå åpner igjen, og som kanskje vil sydover med elbilen.

Du finner reportasjen i årets nummer 5 av Bil Autofil. Et blad du for lengst har fått i postkassen.

Men det var ikke alt jeg fikk med der, så her følger en serie kjappe «dagboknotater» fra de mange fyllepunktene underveis.

Konklusjonen ble forresten doble drivstoffutgifter og 10 timer og 35 minutter direkte bortkastet i ladetid – i forhold til en dieseltur. Dessuten var det ikke snakk om å redde kloden – strømmiksen i Tyskland er definitivt ikke ren.

Men her kommer glimt fra dagliglivet på el-landeveien:

RYGGE
– Gjør et ladeforsøk først, med appen og på en hurtiglader, var det velmente rådet fra en av Husets vaneladere. Det ble på en måte ikke slik, så debuten skjedde på svarte natta, kaldt, vått.

Første beefen med en Ionity-lader. Fant noe med et annet merke som jeg overvant. Ank. 0516 avg. 0607. 77 prosent og nok for 225 km. Skikkelig oppgjør med selv: Var det virkelig dette jeg ville?

STRØMSTAD
Ank. 0650 avg. 0727 Fylt 97 % som skal holde til 291 km. Grei Circle K. morrakaffe. Det var der jeg bare fant mikro-USB-kontakter i bilen, men heldigvis et sigarett-tenner-strømuttak der bak.

Kjøpte karrierens 713ende overgang sigarett/kabel. Har flere slike nå, enn overganger fra sveitsisk strøm. La inn Varberg, 223 km. ETA 0950. Trudd’en. Aldri kjøre dette strekket uten å dra innom avkjøring # 100. 25 minutter kaffe og søøøøt punchebolle.

VARBERG
Rota inne i byen, energiverk der fylletilbudet var en plugg i veggen! Men grønn strøm. Hva hjelper det med grønn når du må bruke mikroskop for å få øye på den?

Stengte gater og Havsbad, bare Tesla, tilbake til innkjøringen Varberg N. Da var den på 15 % eller 43 km. 1104 da ladingen startet. 1204 da den var ferdig.

Fylte til 97 %. 306 km. Her traff jeg min første medpassasjer på Livets Lange Elbil-Reise. Enda en ECQ – svensk – han hadde byttet fra en Tesla, men var egentlig ikke glad i strøm.

HELSINGØR
For første gang i mitt liv bommet jeg på skarp høyre til fergen og endte i sentrum. Jeg har ikke råd til slike distraksjoner! Tenk hvis de hadde hatt en lader på fergen, da hadde jeg kunnet kompensere for omveien.

GREVE STRAND
Da hadde jeg først rota rundt på andre København&omegn-stasjoner hvor det enten var taxisjåfører som spilte kort mens de ladet hybrider, eller ikke noe, på tross av indikasjoner på det motsatte.

Greve Strand med turens største restaurant-utvalg. Den ene mindre fristende enn den andre. Nattbelysning hadde kanskje vært bedre? Fylte 94 % ank. 1545 avg. 1652

RØDBY
Rett på færja 1808. Nok en gang: siden jeg kunne spise, faktisk ganske bra! – hvorfor kunne ikke bilen også?

PUTTGARTEN
1905. Rota rundt ved verdens største Toldfrie et eller annet (bordershop?) der det også var markert ladere. Så ikke spor – kanskje jeg skulle brukt magnet-kompasset fra speidertiden? Svensker med lass, jeg mener lass, med Tuborg på store traller!

BUDDIKATE W 
På tross av at bilen skulle ha meg inn til høyre til merkelige småbyer kom jeg frem til Ionity-anlegg ved motorveien. Nå var klokka 21.00 – hadde dette vært en vanlig tur hadde jeg passert Hamburg for 8 timer siden og jeg hadde fylt bare en gang.

Hvis jeg ville fylle 100 % måtte jeg vente til 2204 sa displayet. Jeg avsluttet forholdet 21.50 med 266 km, dvs. 80 % om bord.

HAMBURG
Tvilsomt herberge. Da bilen foldet sammen alle innvendige lys og displayer og avsluttet forestillingen hadde jeg 237 km igjen. Da jeg vekket den om morgenen, sto det 226! Jeg vet hva jeg hadde drevet med, men hva slags tøv hadde den rotet seg borti på natta?

LÜNEBURG HEIDE W. 

Her gikk det enda treigere enn ellers. Den andre medladeren på turen, en i3, ga opp etter bare ett kvarter. «Heldigvis kjøpte jeg den med bensinmotor som rekkevidde-forlenger» smilte han litt nedlatende.

Jeg ga opp etter 51 % – jeg visste det var lader på det museet rett nedi gata som jeg skulle besøke.

EINBECK 

Nå burde jeg snart lært at lader er ikke alt her i verden. Den bør virke også. Det gjorde den ikke.

I Tyskland stenger bilforretninger ganske tidlig på lørdan, så jeg aner ikke om MB- eller BMW-forhandleren hadde ladekrykke-muligheter.  Kjapp sjekk: Lauenau på A2, med lader, lå 105 km unna, jeg hadde 135 km igjen, kjør …

Selvfølgelig burde jeg forstått. Kjørelengden var regnet ut på basis av jevn 110-120 km/t. Nå gikk det oppover og nedover og svinger. Etter 5 km hadde jeg «brukt opp» 20. Dette ville aldri gå bra. Tilbake og ut på A7 igjen.

NORDHEIM
Ikke antydning av noe elektrisitets-aktig hos Aral der. 65 km rekkevidde.

GÖTTINGEN W
Reddet. Fremdeles 30 km på tanken. På EnBW-stolpen sto det at de hadde fått Global Electric Club pris, German Stevie Award, Deutscher Digital Award, Deutscher Preis für Onlinekommunikation,  RedDot Award og Green Product award – selvfølgelig var det min skyld at jeg ikke fikk sparket den i gang.

Men en hyggelig fyr i en i3, som egentlig bare skulle ha en kaffe, insisterte på å kjøpe både litt strøm (han hadde ladekort) og en kaffe til meg.

Lokal journalist. Svært interessert i min fumlete skjebne. Kom i avvisa. Fylte beskjedent til 30 % = 100 km Spennende, første gang, å ha bommet spenning. I Kassel må det da være strøm. Evt. en ledning ut av soveromsvinduet.

LUTTERBERG
Denne er utrolig. En lokalavis datert 27. mars – mer enn tre uker etter at jeg hadde vært der – forteller om hvordan Ionity og Tesla åpnet en av Europas største ladeparker i går. Men på grunn av pandemien kunne ikke den lange rekken av prominenser bistå da man slo på bryteren. 

350 kW (Tesla, «bare» 150) og 20 biler samtidig. 350 merket jeg ikke noe til, ikke 19 andre biler heller. For i realiteten var ikke stedet åpent ennå – jeg må ha ramlet innom mens det fremdeles var anleggsområde. GPS’en sa ikke noe om lademuligheter der.

Jeg er veldig glad i en Autohof i forhold til bensinstasjonene langs veien. Alt er billigere, utvalget er større og entertainment-tilbudet meget mer variert.

For noen år siden fant jeg et som inneholdt et Eros-Center – med «Happy Hour» for pensjonister! Her gikk de ikke så langt, men de hadde et «Flippotehek». Gratis, ikke, men ikke mer enn et måltid på samme tiden. Ladet til nesten 100 % på 49 minutter.

HANNOVER
Hotell. Der parkeringen under hoteller vanligvis er vegg-til-vegg dekket (det er her vi pleier å bo under tungbil IAA) – si 150 biler i hver av to etasjer, var det til sammen 14 biler. 

Flyplassen, en typisk charterplass, var død. Men død! Fyren jeg skulle møte, en av dem som har vært med på å bygge rekordbilen fra 1939 opp på ny – fantastisk historie, skulle til Spania for å finne enda en gammel Hanomag-del. Kansellert. Kl. 0915 ba jeg om ETA Puttgarten: 12.15 He he, glem det. To fyllinger blant annet.

LÜNEBURGER HEIDE OST
Kjente tomter, bortsett fra at jeg holdt på å gå i den klassiske rekkeviddeangstfella (gjelder også biler med bensin- eller diesel) – hvor langt er det til neste hvis jeg ikke treffer pumpa her?

Kjørte feil på jakt etter laderne. Og man kjører ikke mot strømmen på jakt etter strømmen på velregulerte tyske rasthöfer. Til sist måtte jeg ta sjansen mot to enveisere med rundkjøring på den gale siden og gjennom en 270 graders sving før jeg nådde målet.

Jeg hadde unnskyldningen klar hvis Rasthof-Polizei hadde kommet. Jeg ville sagt at jeg trodde den var likestrøms, så viste det seg, dessverre herr Offizer, at den var vekselstrøms. 60 kWh tok 51 minutter. Da var vi på 92 % - spør ikke meg. Ny ETA 13.06. Særlig!

BUDDIKATE OST
Helt nødvendig stopp for å komme til Greve igjen. 247 km rekkevidde, men 121 til Puttgarten og jeg hadde bl.a. tenkt å ta ut litt toppfartstabilitet på de siste motorveimilene. (Heter ‘seriøs biltest’!)

Og kanskje svinge nedom Prestø til Zenvo-folket for å se hva de ikke kom til Genève med. Etter 37 minutter var vi på 95 % eller 341 km. Ba om ETA Greve Strand: 1625. Bommet med bare 25 minutter enda den kunne umulig vite når ferja gikk – det er det aldri noen som vet.

PUTTGARTEN
Jeg har sett 175 km/t på speedometeret over noen kilometer. Testresultat: fremdeles overbevisende lydsvak, særdeles stabil, men hvor renner all strømmen ut når den er oppbrukt? Fergen nettopp gått. Da må jeg droppe Zenvo-omveien. 

GREVE STRAND
I Puttgarten viste GPS-en 160 km og ETA 1739! I Rødby var vi nede på 138 og 1656. Spar både tid og kilometer med ferger.

Ankomst samme gamle Ionity-stolpe 1649. 61 minutter senere hadde jeg droppet Sunset, sagt nei takk til KFC og høflig avslått Burger King, men downa en bra bab hos Kosem, og bilen hadde slurpet i seg 70 kW og vi hadde 326 km til fri disposisjon. 

HELSINGØR
Ank. 1837.  Denne veien kan jeg! Selv i gamle dager uten motorvei, og 90-graderen med feil dosering rundt Kung Rane visste jeg vi kunne klare på fem timer på en god natt der det var langt mellom distraksjoner med mulige blå lys. Det skulle vise seg å bli nesten ni. Uten å bli spurt om legg.

VARBERG
Denne gangen lot jeg ikke byen lure meg. Rett på post. Desperat vandring mellom Mackern, bensinstasjonen og en Road StAr – utrolig hvilke avgjørelser man må ta. Endte med en te på Circle K. 53 minutter til 97 %. 63 kWh – jeg skjønner ikke no’ av det. Det var enklere med liter.

STRØMSTAD
Denne stasjonen lå også der den alltid har ligget. De siste tre dagene i hvert fall. 139 km til Oslo – her gjaldt det å maxe liggetid, spare ladetid og fylle marginalt. 39 kW ga 242 km og 63 %.

På stasjonen sa de at det ikke var noe kontroll i natt – uten at jeg hadde spurt. Så jeg slik ut?  Åpenbart – de som ikke kontrollerte ba meg åpne panseret også. «Ikke no vits’i» sa jeg. «Der er det ikke plass til noe».

 Den hadde de hørt før fikk jeg vite, «du skulle se hva vi fant foran i en Tesla». Det var som jeg lovet, her var motorrommet pakket tettere av motor-ting enn i noen motorvogn jeg har sett.

I MÅL
Da jeg satte fra meg bilen på høyde med St. Hans Haugen var det en klar beskjed om noe med lading og reservebatteri eller noe. Dagen etter ble den plugget i en vegglader på jobben i to timer. Der var det fremdeles beskjed om at lysverket snart slo av all strømmen.

Innom vask før jeg sa takk for lånet. Min nest siste hilsen til bilen da jeg så den møkkete hekken på vei inn i vaskehallen: «Det var du som ble utviklet den dagen de hadde rotet bort nøkkelen til vindtunnelen, stakkar».

Min siste hilsen: «Takk for turen og overbærende tålmodighet med all fumlingen – jeg ville ikke vært den foruten.»












toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer