Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BYDs inntog i Norge har på mange måter bare så vidt begynt, men denne uken har de vekket betydelig oppmerksomhet i bilbransjen. RSA er imidlertid ikke involvert i bussimporten, den styrer BYD selv fra sitt europeiske hovedkvarter i nederlandske Rotterdam. De første elbussene fra BYD i Norge ble levert til Oslo-regionen i 2018. Til sammen har de levert 45 så langt, om vi har telt riktig, men denne uken økte dette betraktelig. Unibuss fikk nemlig levert 23 nye 12-metere, som skal settes i drift umiddelbart i ruteområdet Vestre Aker, Bærum Øst og i Oslo. Omtrent samtidig fikk Vy Buss de 15 første av totalt 55 elbusser som de har bestilt fra BYD. Den første leveransen består av åtte 13-meters Klasse II-busser og syv 18-meters leddbusser. Kontrakten som ble signert på Busworld-utstillingen i Brussel i oktober i fjor, beskrives som en av de største enkeltordrene BYD hittil har mottatt fra et europeisk kollektivselskap. De 15 bussene som hittil er levert settes i drift på rute 201 og 202 i Haugesund. Vy Buss er ifølge BYD den første kunden som kjøper den nyeste elektriske Klasse II-bussen på 13 meter. Bussen med oppgradert batteri har ifølge produsenten kapasitet til å kjøre fra «by til by», med flere muligheter for lading – inkludert pantograf.
|