img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Tommys tømmerdrøm
Tommy Olsen (53) har fått veteranarrangementet «Tommytreffet» oppkalt etter seg, han leder den populære Vognmannen og deltar i utvelgelsen av tungbiler til Oslo Motor Show. Hva passer da bedre enn å ratte rundt i en drøm av et retroinspirert tømmersett?

– Fargekombinasjonen og lakkmønsteret er inspirert av den første lastebilen jeg kjørte etter å ha fått førerkort, forteller Tommy Olsen bak rattet i sin nye Scania S650.

– Som du skjønner: Jeg hadde lysegrønne biler lenge før noen hadde hørt om Bring, påpeker han.

Paradoksalt nok ble hytta på den nye bilen faktisk levert i «Bring-grønn» fra Södertälje.

Men etter at gutta hos Philipsen Lack AB i Säffle har svingt sprøytene sine med litt rødt og hvitt, gir egentlig ikke grønnfargen særlig mange assosiasjoner til Postens transportselskap lenger.

– Jeg er veldig fornøyd med utseendet på bilen. Old School-stilen er litt «in» om dagen, så jeg har fått mye skryt for den, forteller Olsen.

LES OGSÅ: Vognmannen + Tommytreffet = (kanskje) sant

Lastebil på jobb og fritid
53-åringen fra Halden er nok over snittet opptatt av lastebiler.

Olsen er en kjent skikkelse i den tunge delen av veteranbilmiljøet i Norge, blant annet etter flere år som formann i Transporthistorisk Forening.

Han er også opphavet til det årlige Tommytreffet, som i fjor hadde 75 deltakende kjøretøy, og leder for arrangementet Vognmannen som på det meste har hatt 213 deltakende veteran-nyttekjøretøy.

Nå jobber han og foreningen iherdig for å få gjennomført de to treffene til tross for korona-restriksjonene, og nylig ble det kjent at arrangementene kan bli slått sammen til et felles treff i oktober dersom smitteverntiltakene tillater det. 

– Det går i lastebil mesteparten av tiden, kan du si, oppsummerer østfoldingen beskjedent.

Hjemme på gården, like ved svenskegrensen, har Olsen selv tre gamle lastebiler – hvorav én går.

– Samlingen består av en Scania 142 (det er den som funker), så har jeg dratt på meg en 143 som ikke går, og i tillegg har jeg en gammel 140 som ligger i småbiter, men som så smått begynner å ta litt form igjen, forteller han.

Om du har besøkt Oslo Motor Show de senere årene, og tatt en sving innom E-hallen der de tyngste trekkplastrene har fast plass, kan du jo også notere deg bak øret at det er nettopp Tommy Olsen som sammen med Tomas Ek og Bengt Gustafsson i det svenske fagbladet Trailer som har stått for utvelgelsen av hvilke showlastebiler som får delta.

– Det er utrolig mange fine lastebiler der ute, og mange som ønsker å vise dem fram, så det er ingen enkel avgjørelse å ta hvem som skal få være med, sier Olsen.

Tidlig på’n
Klokka har så vidt passert åtte idet vi klyver inn i den nystriglede S-hytta på kaia ved Sundløkka i Sarpsborg, men det er allerede langt på dag for Tommy Olsen. Han har gjort unna et tømmerlass, og mer til.

– I dag startet jeg klokka fire. Da begynte jeg med en times bilvask fordi dere skulle komme. Vanligvis pleier jeg å avslutte fredagen med vasking, forteller haldenseren og gir oss straks litt dårlig samvittighet for at han følte seg nødt til å vaske lastebil «midt på natta», før han beroliger:

– Jeg står opp i firetiden hver dag. Noen dager drøyer jeg til fem, hvis jeg har lastet opp bilen dagen før. Men med så tidlige starter må jeg i seng mellom klokka ni og ti om kvelden, forteller han.

Olsen har kjørt for seg selv mer eller mindre siden 1992. Først tømmer om vinteren og stein om sommeren, før han gikk over til spesialtransport for Kynningsrud i åtte år.

I 2015 gjenopptok han tømmerkjøringen, og er i dag medlem i Akershus og Østfold Virkestransport (AØV), som formidler transportoppdragene.

– Jeg kjører for det meste til Sarpsborg, Borregaard og Årjäng, forteller han.

Imponert over motoren
Det nye vogntoget til 3,2 millioner kroner fikk han levert 7. juni 2018. Scania S650. På vei fra fabrikken til Norge ble bilen sendt innom OP Höglunds i Säffle, som bygget tømmersettet (det er for øvrig OP-gruppen som eier Philipsen Lack AB også).

– Jeg valgte å gå for et standard tømmerpåbygg, uten noe særlig med spesialløsninger. Det mest spesielle er egentlig lakkeringen, og det at jeg fikk krana lakkert i samme farge som bilen, sier Olsen.

Krana er en relativt liten Loglift på ni tonnmeter.

– Jeg valgte den fordi den er lett. Jeg kjører ikke mer enn tre-fire lass om dagen, så jeg har egentlig ikke noe veldig behov for stor kran. Da var jeg mer opptatt av å bygge en bil jeg kan laste mye på. Neste størrelse på kran veier 400 kilo mer, forteller Olsen.

Totalt kan han nå laste 38 tonn – 11 på bilen og 27 på hengeren – for å komme opp i totalvekt på 60 tonn på det 24 meter lange settet. Den nye 650-hesters åtteren fra Södertälje kan han ikke få fullrost.

– Jeg er veldig imponert over trekkraften. Etter at jeg vraket den forrige bilen min i en kollisjon, mens jeg ventet på den nye, fikk jeg kjøre en R730 i noen måneder. Men jeg synes denne går like bra i skauen som 730en gjorde, sier Olsen.

– Den nye bruker imidlertid noe mer Adblue enn den forrige, samtidig som den bruker desto mindre diesel. Jeg har nok gått ned drøyt en halvliter på mila i forbruk. Samtidig har vel dieselprisen gått opp, så jeg vet ikke hvor mye penger jeg sparer. Denne ligger på seks liter på mila, den andre lå oppunder sju, forteller han.

«Scania-skogen»
At Tommy Olsen har en forkjærlighet for Scania, er ingen hemmelighet.

– Jeg har hatt én annen bil enn Scania, og det skal ikke gjenta seg, flirer han, før han straks blir litt mer alvorlig:

– For å være helt ærlig: Jeg har blitt mer voksen jeg også, og ser at det er andre bilmerker som kan være bra. Men vi har et fantastisk Scania-verksted i Halden. Og det er det alt handler om. De har åpent til klokka 23 hver eneste kveld, unntatt fredager, og ringer du klokka 22.50 og har et problem så løser de det – så sant de har deler. Det er mye viktigere enn om en annen bil er 100.000 kroner billigere. Står du i to dager for å vente på å komme inn på verkstedgulvet er det også dyrt, sier han.

Mens vi kjører på en skogsbilvei ute i de dype skogene i området Hafsrød-Nybøle i Enningdalen, kommer Olsen også med et «historisk alibi» for valg av bilmerke.

– Skogen her eies av familien Anker-Rasch. Det var de som sammen med familiene Løvenskiold og Ringnes startet importen av Scania til Norge i 1945. Etter krigen trengte familiene gode biler å kjøre i skogene sine med, og de eide Norsk Scania helt frem til fabrikken kjøpte alt sammen i 1999, forteller Olsen, og legger til:

– Da skulle det jo tatt seg ut å kjøre noe annet enn Scania her. 

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 10-2018. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer