Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sesongstarten har lenge stått på vent grunnet koronakrisen, men i helgen var det endelig duket for racing – riktig nok uten publikum og med strenge smitteverntitak. 17-åringen fra Aurskog er blant de yngste i serien som kjøres parallelt med Formel 1 og holder et ekstremt høyt nivå. Selv om sesongen er flere måneder utsatt skal det avvikles 16 løp fordelt på 8 helger, så det blir et tett program for det norske supertalentet i ukene fremover. Allerede neste helg er det to nye løp i Østerrike før serien flytter seg til Ungarn og Hungaroring. Pandemien har også begrenset testmulighetene, så fredagens frie trening var bare den andre muligheten Dennis hadde til å sitte i en F3-bil i år etter en tidlig test i Bahrain. Under treningen slet han med noen tekniske problemer, og i kvalifiseringen klarte han 16. beste tid i et svært tett felt bestående av 30 biler. Han kjørte et feilfritt løp lørdag, men måtte nøye seg med 15. plass. Til søndagens løp starter førerne etter plasseringen de fikk i lørdagens løp, men for de ti beste snus resultatene på hodet slik at en 10. plass gir pole position og seier startspor 10. Dennis hadde startspor 15 og kjørte seg opp noen plasser gjennom løpet. En avkjøring på nest siste runde medførte imidlertid at han endte løpet på 23. plass. Søndagens løp ble vunnet av Dennis’ teamkollega, Liam Lawson fra New Zealand som i likhet med Dennis er Red Bull Junior. – Hele teamet strevet med kvalifiseringen siden vi ikke fikk optimal uttelling på den frie treningen, sier Dennis. – Vi har definitivt mye å lære og er ikke der vi hadde håpet å være. Men vi har lært mye i helgen og jeg har funnet en del ting som kan komme til nytte neste helg, fortsetter han. – Tempoet var egentlig ganske bra i løpet, men det vises ikke på resultatene. I andre løp holdt jeg følge med de som var raskest lørdag. I starten slet jeg med litt understyring, men det ble bedre utover i løpet så jeg kunne pushe hardere. I søndagens løp kom på Safety Car på banen i siste del av løpet etter at en konkurrent hadde smadret et isopor-skilt som spredte seg over store deler av startlangsiden. Dennis forteller hva som skjedde under restarten etter Safety Car forlot banen: – Jeg skjønte jeg kunne prøve meg på de som lå foran meg, og med den plasseringen jeg lå på var det lite å tape. Da jeg prøvde meg ble jeg presset og hadde ingen annen mulighet enn å ta en tur i sandfella. Men det var verd forsøket, man må jo prøve seg, avslutter Dennis.
|