Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai skal produsere 50 XCIENT Fuel Cell for det sveitsiske markedet i 2020, og kommersiell overtakelse til sluttkunder skjer fra og med september. Produsenten planlegger å eksportere 1.600 XCIENT Fuel Cell innen 2025, og stadfester med det selskapets forpliktelser for fremtiden, samt posisjonen som en leder på miljøvennlig teknologi. – XCIENT Fuel Cell er en realitet allerede, og ikke bare noe vi har på tegnebrettet for fremtiden. Ved å kommersialisere dette banebrytende kjøretøyet nå, markerer Hyundai en stor milepæl i tungtransporten, og et viktig steg mot hydrogensamfunnet, sier In Cheol Lee, som leder Hyundais nyttekjøretøyseksjon. – Gjennom å bygge et omfattende økosystem for hydrogen, hvor kritiske transportbehov møtes av kjøretøy som XCIENT Fuel Cell, vil vi skape et paradigmeskifte som til slutt vil fjerne utslipp fra biler fra miljøregnskapet. Lee understreker at Hyundais ledende posisjon på hydrogenelektriske kjøretøyer har lagt grunnlaget for den nye lastebilen: – Hyundai introduserte verdens første hydrogenelektriske bil, ix35 Fuel Cell, og er nå på andre generasjon personbil med NEXO. Det betyr at Hyundai innehar tiår med erfaring, verdensledende brenselcelleteknologi, samt masseproduksjonsevnen som trengs for å kommersialisere hydrogen i nyttekjøretøysektoren med XCIENT Fuel Cell. LES OGSÅ: Men er Hyundai først? Asko og Scania er godt i gang med hydrogenlastebiler i Trondheim Lang rekkevidde Rekkevidden er ifølge Hyundai cirka 400 kilometer per fylling, og systemet er utviklet med tanke på den optimale balansen mellom kravene fra potensielle flåtekunder og fylleinfrastrukturen i Sveits. Å fylle en XCIENT Fuel Cell tar 8-20 minutter. Brenselcelleteknologien er særlig egnet for kommersiell transport på grunn av lang rekkevidde og kort fylletid. Det doble brenselcellesystemet i XCIENT sørger dessuten for nok energi til å drive de tunge lastebilene opp og ned i det kuperte sveitsiske terrenget. I tillegg til XCIENT Fuel Cell utvikler Hyundai en langdistansetrekkvogn med inntil 1.000 kilometer rekkevidde per fylling. Denne modellen vil bli utstyrt med et forsterket brenselcellesystem med lang holdbarhet og mer kraft, og er beregnet på det globale markedet, inkludert Europa og Nord-Amerika. (saken fortsetter) Grønt økosystem Sveits ble valgt som oppstartsmarked av flere grunner. En årsak er landets skattesystem som unntar nullutslippslastebiler fra veiavgift. Det gjør alene at kostnadene per kilometer ved å benytte en hydrogenelektrisk lastebil er tilnærmet like lave som for en diesellastebil. Hyundais businesscase fastsetter dessuten at det kun skal benyttes helt ren hydrogen som er produsert med vannkraft. Dette er et viktig poeng, da bilene er avhengig av å kjøre på rent hydrogen for å virkelig bidra til å redusere karbonutslipp. Sveits har i likhet med Norge svært høy vannkraftproduksjon, og landet har dermed muligheten til å levere nok grønn energi til hydrogenproduksjon. Når prosjektet er godt i gang i Sveits, planlegger Hyundai å ekspandere til andre europeiske land. Business i hydrogeninfrastruktur Hydrospider, som er en del av samarbeidet i Sveits, bidrar på sin side med jevnt tilbud av industriell hydrogen. Dette danner grunnlaget for et businesscase som gjør hydrogenelektrisk mobilitet økonomisk fornuftig, og gjør at hydrogen som drivstoff kan vokse. Gjennom denne modellen vil Hyundai gradvis bygge opp hydrogennettverket i Sveits. Stasjonsstrukturen i Sveits med lastebilfylling på 350 bar muliggjør også at man kan ha stasjoner som fungerer for personbiler. Hydrogenelektriske personbiler fylles med et trykk på 700 bar, og å legge til infrastruktur for dette i det eksisterende nettverket for lastebiler er mulig både på en praktisk og kostnadseffektiv måte. Tilgangen på et tilstrekkelig stort nettverk av fyllestasjoner er nøkkelen til å redusere rekkeviddeangst, og å overbevise flere kunder om å kjøpe miljøvennlige hydrogenelektriske biler.
|