Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Leaf var blant de første brukbare elbiler på markedet da den ble lansert i 2010, men når Nissan nå presenterer sin første elektriske crossover er flere konkurrenter allerede på banen eller i startgropen. Vi møtte Ariya første gang som konsept på Tokyo-utstillingen i 2019, og ser at produksjonsutgaven heldigvis har mye til felles med konseptet. Ariya er den første i en rekke kommende biler fra Nissan. Lanseringen foregikk som et virtuelt arrangement i nye Nissan Pavilion, i Yokohama i Japan i dag tidlig, norsk tid. Modellen byr på godt med krefter og et høyt dreiemoment som sørger for kjapp akselerasjon og god trekkraft. Ja, faktisk god nok til at den kan trekke tilhengere på inntil 1500 kg – noe svært mange nordmenn etterspør. Interiøret har ifølge Nissan plassforhold tilsvarende en bil i klassestørrelsen over. Den er første Nissan som tar i bruk førerassistansen ProPILOT 2.0 som inkluderer stemmestyring av ulike systemer og trådløs oppkobling. Ariya skal tilbys med to ulike batteripakker – 63 kW og 87 kW, som ifølge Nissan gir en rekkevidde på inntil 500 km. Kunder kan velge mellom forhjulstrekk eller det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. Modellen representerer også første skritt på veien mot nye standarder med elektrifisering, optimaliserte plattformer og trådløs AI-teknologi. (saken fortsetter) Plattformen er utviklet for alliansen, og er ifølge produsenten et eksempel på Nissan Intelligent Mobility – selskapets strategi for nullutslipp og ingen dødsulykker, som det ultimate mål. Ariya representerer et fullstendig nytt designspråk som Nissan kaller ”Tidløs japansk futurisme”, som karakteriseres ved noe markant japansk – enkel utførelse, men i en kraftfull og moderne form. Den nye logoen preger den aerodynamiske fronten og er opplyst når motoren er aktivert og bilen står stille. Frontlysene er konstruert av tynne LED-striper – hver med fire 20 mm minipærer og dynamiske blinklys. At bilens plattform er konstruert som en elbil fra starten av, har ifølge Nissan gitt unike muligheter for designerne til å kombinere det estetiske med det funksjonelle. Det gir blant annet et rommeligere interiør sammenlignet med en tradisjonell fossilbil. Den kompakte elmotoren har gjort det mulig å plassere hele klimakontroll-systemet i motorrommet, noe som gir ekstra god plass foran i kupeen. Nissan lover støysvak elmotor og god støyisolering. (saken fortsetter) Det minimalistiske instrumentpanelet er fritt for tradisjonelle knapper og betjeningsbrytere. De primære klimaanlegg-funksjonene er integrert i midten i form av en haptisk kontakt. Nissan lover god benplass og takhøyde i baksetet. Med firehjulsdrift får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. Nissans mest avanserte system for firehjulsdrift skjuler seg bak betegnelsen e-4ORCE. Det avanserte systemet er finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag og det gir ifølge Nissan maksimal kjørekomfort. Re-genereringssystem for bremsekraft er plassert på bakhjulene i stedet for foran – noe som ifølge produsenten minimerer uønskete bevegelser og sørger for at føreren bevarer kontrollen. Momentfordelingen mellom for- og bakhjul optimaliseres ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul. Med fem utgaver på det europeiske markedet, inkludert 2- og 4-hjulsdrift-utgaver, vil Nissan tilfredsstille behovet til de svært mange kunder.
Nissan ønsker at Ariya skal fremstå som en spennende bil med gode kjøreegenskaper. Understellet i Ariya er optimalisert for å kunne leve opp til dette. (saken fortsetter) Batteripakken er flat og er plassert i bunnen i midten av bilen. Det bidrar ifølge Nissan til lavt tyngdepunkt og en nesten nøytral vektfordeling. Fjæringskomponenter utnytter det flate gulvet til økt stabilisering av styringen for til å minimere vibrasjoner og støy i kupeen. Med tre kjøreinnstillinger – standard, sport og ECO (e-4ORCE har også ”snow mode”) – kan føreren tilpasse sin kjørestil til egne preferanser. Ariya benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtiglading. 63 kWt-utgaven er utstyrt med en 7,4 kW en-fas lader til hjemme-lading mens versjonen med 87 kWt har en 22 kW tre-fas lader til hjemmebruk. Ariya kan hurtiglades opp til 130 kW. Bilen vil inneholde de nyeste Nissan-teknologier, som blant annet en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT. Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved køkjøring. Videre holder det bilen i sin fil på motorvei. ProPILOT med Navi-link inneholder også veidata og følere – noe som gir en mer jevn kjøring. Det kan blant annet regulere farten automatisk i forhold til den tillatt hastighet samt ta hensyn til farten i forhold til skarpe svinger eller lignende. (saken fortsetter) Ariya er også utstyrt med e-Pedal som gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen. Bilen er utstyret med siste teknologi innen oppkobling, inklusive human-machine interface, stemmestyring og mulighet for trådløs oppdatering (Over The Air). Bileiere kan sjekke status på batteripakken via mobiltelefonen. En intelligent ruteplanlegger sender en påminnelse når det er på tide å reise om man har lagt inn destinasjon og møtetidspunkt. Fjernstyring av klimaanlegget og dørlåsene er også mulig. I nøkkelen finnes en hukommelse for innstilling av førersetet, rattposisjon og innstilling av senterkonsollen i forhold til førerprofiler som er lagret. Instrumentpanelene inneholder både en 12,3” instrument-skjerm og en 12,3” midtskjerm praktisk plassert ved siden av hverandre. Ariya er den første Nissan-modell med trådløs oppdatering av firmware (OTA). Teknologien sørger for automatisk oppdatering av software i bilen, uten at den trenger å oppsøke et verksted. Nissan Norge sier bilen er på plass her i landet neste år, og de lover mer informasjon om priser og detaljer i løpet av høsten.
|