Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Vi har vært med fra den gangen hesten ble sendt på beite for godt fra transportbransjen, og vi har vært med på dieselens suksessrike inntog. Nå er vi spente på å se hva som tar over etter dieselen, men vi skal være med i fremste rekke da også – vognmakeren klarer seg alltid, sier Terje Vang til YrkesBil. Han er daglig leder i T. N. Vangs Mek. Verksted. Hengernes Rolls-Royce Den ene halvparten av produksjonen er hengere til maskintransport og annen spesialtransport. Den andre omfatter det bedriften definerer som flisutstyr – slephengere, semitrailere og bilpåbygg med skap. Disse har som oftest tipp til siden eller bakover, eller mulighet for tipp begge veier. Det er en vanlig oppfatning i transportbransjen i dag at Vang er et kvalitetssymbol. – Vang er spesialhengernes Rolls-Royce, slik en transportbedriftsleder beskrev det overfor meg nylig, sier Terje Vang. Dette kommer også til syne gjennom lange leveringstider. Men bedriftens sterke vekst de senere årene tyder på at kundene synes produktene er vel verdt å vente på. I 2019 passerte omsetningen nemlig for første gang 100 millioner, noe som var en økning på rundt seks millioner fra 2018. Solide er også resultatene, med driftsresultat i området 8-10 millioner disse årene. Vang har i dag 62 ansatte. Av disse jobber 8-10 i administrasjonen, mens resten står i produksjon. Satser på lærlinger – Lærlingeordningen er vår viktigste rekrutteringskilde, fastslår Terje Vang. Han kan fortelle at syv av dagens lærlinger følger det vanlige skoleløpet, mens de to siste er TAF-lærlinger (Teknologi med Allmenfaglig Fordypning) som skal videreutdanne seg til ingeniører. – Vi prøver alltid å få lærlinger fra områder så nær oss som mulig. Alt hos oss er basert på lokal arbeidskraft, folk fra Innherred. Dette er en styrke, men naturligvis også en begrensning – skal vi ha mange inn, tar det lett litt mer tid, sier Vang, og understreker at bedriften gjennom hele sin historie har basert rekrutteringen på lærlinger. Resultatet har vært en stabil og meget kompetent arbeidsstokk: – Det er nå en sak at en god strategi kan bidra til at ting går bra, men enda viktigere er det å ha dyktige medarbeidere. Der er vi heldige. Vi har en god og solid arbeidsstokk, her snakker vi om de rette folkene med den rette kompetansen. Stabiliteten er også høy, hele ni av våre ansatte har allerede fått gullklokke for 25 års ansettelse, forteller han videre. Typisk mekanisk verksted Eller kjøre motsatt retning av Mosvika og etter hvert komme til Straumen, som er kommunens administrasjonssenter. Vi skrev 1948 da Thomas N. Vang åpnet dørene til sin den gang beskjedne bedrift, som var et typisk mekanisk verksted, eller vognmakervirksomhet, på landsbygda den gangen. Norge og Sverige Deretter har det handlet mer og mer om spesialhengere og flisbiler, med transportnæringen som kundekrets. – Det vi tradisjonelt kaller flisbil i dag, handler vel så mye om transport av forskjellige gjenvinningsmaterialer og annen bulktransport, gjerne i kombinasjon med stykkgods som returlast. Også maskinhengere er fleksible med mulighet for returlass med stykkgods. Det er viktig for oss å ha høy fleksibilitet og tilpasningsdyktighet til det som foregår i Norge og Sverige, som er våre hovedmarkeder, understreker Terje Vang. Luksusproblemer Etterspørselen er god, kan Vang opplyse: – Ja, det er den. Lang ventetid kan være en utfordring, men lojale kunder som har brukt oss lenge kommer likevel. Men selvfølgelig er det alltid leit når en god gammel kunde ikke kan få hengeren han ønsker seg fort nok. Kall dette gjerne et luksusproblem, men luksusproblem er et problem, det også! – Hvilke verdier er styrende for dere? – Vi har alltid vært lojale til kombinasjonsprinsippet i transport, og tekniske løsninger har alltid gått foran økonomiske snarveier hos oss. Kvalitet, fleksibilitet og tilpasningsevne er helt sentralt, og det er gode grunner til at vi bygger alt helt fra grunnen. Våre hengere starter alltid på stålplate-nivå, og derfra bygger vi alt på godt håndverksvis – T-bjelker og det som ellers skal til. Derfor har vi vært nøye med å ivareta hele kunnskapsrekka, fra stålplate til ferdig transportløsning. Bare akslinger, hjul, bremser og styresystem importeres fra ledende europeiske produsenter. Konjunkturer? Hah! – Men så har det også alltid vært forskjell på smeden og hestehandleren, smiler Terje Vang. I dag er det ikke veldig mange industribedrifter igjen i Norge med samme produksjonsmodell som Vang. Håndarbeid og skreddersøm med individuelle løsninger gir flotte produkter, men begrenser produksjonsvolumet. Hos Vang leverer man gjerne cirka 60 tilhengere og 15-20 bilpåbygg hvert år. Omsetningen fordeler seg nokså likt på maskintransport og bulkhengere. – Vi er opptatt av å ha likevekt her. Vi snakker om to ganske forskjellige kundegrupper, som konjunkturmessig er svært ulike. Nå mener kanskje mange at dette ikke er så viktig for oss. Vi sier jo gjerne at konjunkturene ikke påvirker oss nordtrøndere så veldig - vi er for trege til å få med oss både opp- og nedturer! ler Terje Vang. ------------------------------------------ T. N. Vangs Mek. Verksted AS Etablert i 1948 i Inderøy kommune i Trøndelag. Spesialisert på produksjon av tunge tilhengere. **Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 2 - 2020. Ikke abonnent? Bli det her og få de beste reportasjene og bransjesakene først.**
|