Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ved utgangen av 2019 hadde BMW levert mer enn 500.000 ladbare biler, men dette er bare starten. Allerede ved utgangen av 2021 er ambisjonen at en million BMW-er med stikkontakt skal rulle på veiene veden rundt. 5-serien sto alene for 50.000 ladbare i 2019, og i Norge har de ladbare dominert 5-seriesalget på tross av sterke begrensninger i utvalget. BMW har nemlig kun tilbudt 530e som sedan, med to- og firehjulsdrift. Det blir det snart endringer på. Den oppgradert 5-serien som ble lansert i våres får nemlig fem nye alternativer som passer perfekt inn i det norske avgiftssystemet i løpet av høsten. Kundene får nye valgmuligheter som garantert vil stimulere interessen. Heretter kan de nemlig velge mellom sedan og stasjonsvogn, og de bestemmer om de vil ha drift på bakhjulene eller på alle fire. Dessuten kommer en muskelbunt av en toppmodell. 530e har en samlet effekt på 292 hestekrefter og maks dreiemoment på 420 Newtonmeter. Den skal tilbys som 530e og 530e xDrive Sedan og ditto i Touring-utgave. Elmotoren alene sper på med 80 kW (109 hk) og 265 Nm. Batteripakken har en kapasitet på 12 kWt som gir en elektrisk rekkevidde (WLTP) på mellom 46 og 61 kilometer, avhengig av karosseriform og antall drivhjul. Oppgitt snittforbruk er i området rundt 0,2 liter på mila. Men så lanserer BMW den nye toppmodellen 545e xDrive Sedan. Denne får tilsvarende drivlinjen som vi kjenner fra de ladbare utgavene av 7-serien og X5. Med kombinasjonen bi-turbo rekkesekser og elmotor er samlet effekt på hele 394 hestekrefter og maks dreiemoment på 600 Newtonmeter. Det betyr at du akselererer til 100 km/t på 4,7 sekunder og har en potensiell toppfart på 250 km/t (140 km/t på en eldrift). BMW oppgir en elektrisk rekkevidde på 45-54 kilometer og et snittforbruk på 0,17-0,24 liter per mil basert på WLTP-syklusen.
|