Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden – klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen. Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB). Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA. – På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, forsetter Brandstätter. Styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet, Thomas Ulbrich, forteller at Volkswagens endring mot e-mobilitet går helt etter tidsplanen: – Produksjonsstarten av ID.4 nå, med tanke på de store samfunnsutfordringene de siste månedene, er en uvanlig stor prestasjon. Jeg berømmer og takker derfor hele laget til Volkswagen i Sachsen, og alle medlemmene av ID.-teamene. Der hvor det for kort tid siden ble bygget forbrenningsbiler, ruller allerede den andre modellen i ID.-familien av samlebåndet, sier Ulbrich. Fabrikken i Zwickau spiller en nøkkelrolle i systemendringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, helt etter planen. 2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det bygges rundt 300.000 biler på MEB-plattformen. Fabrikken blir ifølge VW den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa samtidig som den inntar en ledende rolle i endringene Volkswagen gjennomfører over hele verden. Også i andre deler av verden forberedes nemlig produksjonen av e-SUV-en i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga (USA) starter produksjonen av ID.4 i 2022. (saken fortsetter) ID.4 er bygget som en elbil fra bunnen, slik at fordelene den elektriske fremdriften gir kan utnyttes fullt ut. Se spionbildene som nesten lurte oss Med en Cw-verdi på 0,28 og et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidder på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig. Ved lansering blir SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Plasseringen av batteriet i sandwich-konstruksjonen under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk gunstig tyngdepunkt og jevn vektfordeling mellom akslene. ID.4 er en viktig milepæl for Volkswagen på veien mot å nå klimamålene i Paris-avtalen: Innen 2050 skal konsernet være helt CO2-nøytralt. Produksjonen i Zwickau er CO2-nøytral, slik at bilene blir overlevert til kundene uten CO2 fotavtrykk. Den energikrevende batteriproduksjonen blir for eksempel gjort 100% med strøm fra fornybare kilder. Med norsk vannkraft er jo mulighetene gode for at bilen kan forbli CO2-nøytral gjennom hele livssyklusen.
|