img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Endringer i toppen hos Volvo Norge
To måneder etter at han ble ansatt som administrerende direktør iverksetter Karstein Ahlin endringer i Volvo Norge. Han starter med ledergruppa og varsler at det kommer flere strukturelle endringer.

– Noe av det viktigste for oss nå er å rigge oss for framtiden, slik at vi møter de kravene kundene har til oss som organisasjon, sier Karstein Ahlin i en pressemelding.

Han overtok som administrerende direktør i Volvo Norge 18. juni, etter at svenske Torbjörn Wilson trakk seg etter tre uker i stillingen.

Ahlin hadde da fungert i sjefsrollen siden september 2019

Den første endringen Ahlin gjør kommer i toppen av organisasjonen. Ledergruppen slankes fra ni til syv. Ahlin mener ledergruppen med dette skal bli «mer operativ, framoverlent og tettere på kunden».

– Vi ønsker å komme tettere på kundene for å sikre at vi tilbyr den beste løsningen for deres selskaper. Det handler ikke bare om å bygge riktig bil, men alt det som ligger rundt. Våre nye biler kombinert med vårt landsomfattende forhandler- og servicenettverk, er en helt avgjørende faktor for bunnlinjen og driften til våre kunder. Her skal vi helt enkelt være best, sier Ahlin. 

Den nye ledergruppen vil være operativ umiddelbart og har følgende medlemmer:

• Karstein Ahlin, administrerende direktør

• Bjørn Inge Haugan, direktør salg, marked og kommunikasjon

• Bjørn Sverre Erikstein, direktør servicemarked og retail

• Getnet Shibru, direktør finans og business control

• Kari Anne Granli, direktør HR

• Viggo Noreng, salgsdirektør Renault Trucks

• Bjørn Sverre Erikstein, fungerende direktør Volvo Truck Center

Stillingen som leder for Volvo Truck Center er ikke besatt og rekruttering vil bli igangsatt i løpet av kort tid. Inntil ny person er på plass, vil Bjørn Sverre Erikstein fungere som leder.

– Dette er en av flere endringer som kommer i tiden framover, sier Ahlin, som med det varsler at han ikke er ferdig med å bygge nye Volvo Norge.

Tidspunktet Ahlin overtar sjefsjobben på kunne sikkert vært bedre. Med mindre man trigges av usikkerhet og store utfordringer.

Volvo er inne i en krevende tid, både i Norge og internasjonalt. Koronakrisen er en ting – den rammer hele bransjen, men ikke likt.

Volvo fikk kanskje viruskonsekvensene mer midt i fleisen enn mange andre. I Gøteborg var alt duket for tidenes fest – merkets «største lansering noensinne». Fire nye modeller. Gjestene var nesten på vei. Så ble hele verden stengt ned.

Men allerede før Covid-19 var en del av folks vokabular, hadde Volvo trøbbel i Norge. I 2018 endte de 21 biler bak Scania, men i 2019 raknet det. Södertälje utklasset Gøteborg med 752 flere biler over 16 tonn.

Karstein Ahlin uttalte til YrkesBil ved årsskiftet at «vi kan ikke leve med 31 prosent markedsandel. Volvo skal kjempe om førsteplassen».

Ved utgangen av juli i år var situasjonen ikke blitt noe bedre. 28,6 prosent til Volvo og 55,4 prosent til Scania, over 16 tonn.

Vil nærmere kunden
Det er med andre ord en formidabel oppgave som venter på den nye toppsjefen, men Ahlin har flere planer for hvordan skuta skal snus.

– Det starter med at vi må være i nærheten av markedet. Skal vi være en attraktiv leverandør må vi ta utgangspunkt i hva markedet krever av oss, forstå det og tilpasse oss til det – og ikke omvendt, sier Ahlin til YrkesBil, og fortsetter:

– Samtidig er det viktig å få frem at vi har snudd trenden fra bunnivået i fjor, og det går sakte oppover. Ambisjonen er å ta tilbake tronen som markedsleder, det skal skje gjennom hardt arbeid og økt forståelse for markedet og økt kundeforståelse. Dessuten har vi det vi mener er Norges beste forhandlerapparat, med lojale private forhandlere med investeringsvilje, og et tett servicenettverk, legger han til. 

– Hvordan vil det merkes at du blir sjef for Volvo Norge?

– Først og fremst ved at jeg kommer til å sette kunden i fokus, og jeg ønsker at hele organisasjonen skal ta ett eller to steg nærmere kunden og kundens hverdag. Det er ekstremt viktig for oss som leverandører å kjenne til hva kundene og kundenes kunder vil og trenger.

– Hva legger du konkret i det?

– At vi må ha stor forståelse for våre kunders hverdag. Vi leverer ikke bare en lastebil eller en servicebil, vi leverer en totalløsning slik at kundene kan utføre sine oppdrag. Det holder ikke med forståelse for bilen og servicetjenestene, vi må ha forståelse for verdikjeden og kompleksiteten som ligger i det, sier Ahlin.

Volvo har kommunisert at konsernet globalt skal kutte 4.100 stillinger.

– På et eller annet tidspunkt kommer det til å nå Norge også. Det vil være behov for å gjøre noen strukturelle grep i Norge, og jeg vet hva jeg vil gjøre men kan ikke gå inn på detaljer om det nå, sier Ahlin.

– Er dette grep som skal tas allerede i år for Norges del?

– Ja.

– Hvor skadet er dere av korona så langt, og det at pandemien inntraff midt i lanseringen deres?

– Det er selvsagt uheldig. Vi ser usikkerheten i markedene og en redusert investeringsvilje i koronatiden. Om vi hadde fått kjørt lanseringen før pandemien inntraff er det vel ikke sikkert det hadde tikket så mange ordre inn uansett. I antall ordre tror jeg ikke vi kommer negativt ut av forsinkelsen, slik situasjonen har blitt, så det var riktig å flytte lanseringen. Vi har gode produkter, og får nå snart fire nye lastebilmodeller i salg. Det vil komme på toppen, men er ikke det som skal redde oss alene, sier Ahlin

Volvo Norge fikk i sommer også ny styreleder, som følge av at hovedkontoret i Gøteborg har gjort noen strukturelle endringer på Volvo Trucks-nivå. Anna Müller kom inn som styreleder for Volvo Norge, med formell iverksettelse fra 1. juli.

----------------------------

Mini-CV

Navn: Karstein Ahlin

Alder: 36 år

Aktuell: Nyansatt administrerende direktør i Volvo Norge

Bakgrunn: Ble ansatt i Volvo Norge i 2014 som Transport Solution manager.

Steg raskt i gradene, og siden 2016 har han hatt stillingen som direktør for servicemarked. Fungerende administrerende direktør siden september 2019.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer