Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Endringer i toppen hos Volvo Norge To måneder etter at han ble ansatt som administrerende direktør iverksetter Karstein Ahlin endringer i Volvo Norge. Han starter med ledergruppa og varsler at det kommer flere strukturelle endringer. |
||||||||||||||||
– Noe av det viktigste for oss nå er å rigge oss for framtiden, slik at vi møter de kravene kundene har til oss som organisasjon, sier Karstein Ahlin i en pressemelding. Ahlin hadde da fungert i sjefsrollen siden september 2019. Den første endringen Ahlin gjør kommer i toppen av organisasjonen. Ledergruppen slankes fra ni til syv. Ahlin mener ledergruppen med dette skal bli «mer operativ, framoverlent og tettere på kunden». – Vi ønsker å komme tettere på kundene for å sikre at vi tilbyr den beste løsningen for deres selskaper. Det handler ikke bare om å bygge riktig bil, men alt det som ligger rundt. Våre nye biler kombinert med vårt landsomfattende forhandler- og servicenettverk, er en helt avgjørende faktor for bunnlinjen og driften til våre kunder. Her skal vi helt enkelt være best, sier Ahlin. Den nye ledergruppen vil være operativ umiddelbart og har følgende medlemmer: • Karstein Ahlin, administrerende direktør • Bjørn Inge Haugan, direktør salg, marked og kommunikasjon • Bjørn Sverre Erikstein, direktør servicemarked og retail • Getnet Shibru, direktør finans og business control • Kari Anne Granli, direktør HR • Viggo Noreng, salgsdirektør Renault Trucks • Bjørn Sverre Erikstein, fungerende direktør Volvo Truck Center Stillingen som leder for Volvo Truck Center er ikke besatt og rekruttering vil bli igangsatt i løpet av kort tid. Inntil ny person er på plass, vil Bjørn Sverre Erikstein fungere som leder. – Dette er en av flere endringer som kommer i tiden framover, sier Ahlin, som med det varsler at han ikke er ferdig med å bygge nye Volvo Norge. Tidspunktet Ahlin overtar sjefsjobben på kunne sikkert vært bedre. Med mindre man trigges av usikkerhet og store utfordringer. Volvo er inne i en krevende tid, både i Norge og internasjonalt. Koronakrisen er en ting – den rammer hele bransjen, men ikke likt. Volvo fikk kanskje viruskonsekvensene mer midt i fleisen enn mange andre. I Gøteborg var alt duket for tidenes fest – merkets «største lansering noensinne». Fire nye modeller. Gjestene var nesten på vei. Så ble hele verden stengt ned. Men allerede før Covid-19 var en del av folks vokabular, hadde Volvo trøbbel i Norge. I 2018 endte de 21 biler bak Scania, men i 2019 raknet det. Södertälje utklasset Gøteborg med 752 flere biler over 16 tonn. Karstein Ahlin uttalte til YrkesBil ved årsskiftet at «vi kan ikke leve med 31 prosent markedsandel. Volvo skal kjempe om førsteplassen». Ved utgangen av juli i år var situasjonen ikke blitt noe bedre. 28,6 prosent til Volvo og 55,4 prosent til Scania, over 16 tonn. Vil nærmere kunden – Det starter med at vi må være i nærheten av markedet. Skal vi være en attraktiv leverandør må vi ta utgangspunkt i hva markedet krever av oss, forstå det og tilpasse oss til det – og ikke omvendt, sier Ahlin til YrkesBil, og fortsetter: – Samtidig er det viktig å få frem at vi har snudd trenden fra bunnivået i fjor, og det går sakte oppover. Ambisjonen er å ta tilbake tronen som markedsleder, det skal skje gjennom hardt arbeid og økt forståelse for markedet og økt kundeforståelse. Dessuten har vi det vi mener er Norges beste forhandlerapparat, med lojale private forhandlere med investeringsvilje, og et tett servicenettverk, legger han til. – Hvordan vil det merkes at du blir sjef for Volvo Norge? – Først og fremst ved at jeg kommer til å sette kunden i fokus, og jeg ønsker at hele organisasjonen skal ta ett eller to steg nærmere kunden og kundens hverdag. Det er ekstremt viktig for oss som leverandører å kjenne til hva kundene og kundenes kunder vil og trenger. – Hva legger du konkret i det? – At vi må ha stor forståelse for våre kunders hverdag. Vi leverer ikke bare en lastebil eller en servicebil, vi leverer en totalløsning slik at kundene kan utføre sine oppdrag. Det holder ikke med forståelse for bilen og servicetjenestene, vi må ha forståelse for verdikjeden og kompleksiteten som ligger i det, sier Ahlin. Volvo har kommunisert at konsernet globalt skal kutte 4.100 stillinger. – På et eller annet tidspunkt kommer det til å nå Norge også. Det vil være behov for å gjøre noen strukturelle grep i Norge, og jeg vet hva jeg vil gjøre men kan ikke gå inn på detaljer om det nå, sier Ahlin. – Er dette grep som skal tas allerede i år for Norges del? – Ja. – Hvor skadet er dere av korona så langt, og det at pandemien inntraff midt i lanseringen deres? – Det er selvsagt uheldig. Vi ser usikkerheten i markedene og en redusert investeringsvilje i koronatiden. Om vi hadde fått kjørt lanseringen før pandemien inntraff er det vel ikke sikkert det hadde tikket så mange ordre inn uansett. I antall ordre tror jeg ikke vi kommer negativt ut av forsinkelsen, slik situasjonen har blitt, så det var riktig å flytte lanseringen. Vi har gode produkter, og får nå snart fire nye lastebilmodeller i salg. Det vil komme på toppen, men er ikke det som skal redde oss alene, sier Ahlin Volvo Norge fikk i sommer også ny styreleder, som følge av at hovedkontoret i Gøteborg har gjort noen strukturelle endringer på Volvo Trucks-nivå. Anna Müller kom inn som styreleder for Volvo Norge, med formell iverksettelse fra 1. juli. ---------------------------- Mini-CV Navn: Karstein Ahlin Alder: 36 år Aktuell: Nyansatt administrerende direktør i Volvo Norge Bakgrunn: Ble ansatt i Volvo Norge i 2014 som Transport Solution manager. Steg raskt i gradene, og siden 2016 har han hatt stillingen som direktør for servicemarked. Fungerende administrerende direktør siden september 2019.
|