img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
– Vi ser svært alvorlig på dette
Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener Enovas varslede endring av støtteordningen for elektriske varebiler er en nedskalering av ordningen og at løsningen blir mer komplisert. Enova reagerer på påstandene.

For nøyaktig et år siden presenterte Enova og Nullutslippsfondet en støtteordning der kjøpere av elektriske varebiler kunne få opptil 50.000 kroner i kjøpsstøtte.

Ordningen møtte raskt kritikk fra flere aktører, men Enova ville ikke endre elvarebil-subsidiene. Nå har Enova varslet endringer i støtteordningen denne høsten.

Det er ikke offentlig kjent hva endringene vil bestå i, men BIL – som er kjent med innholdet – er ikke fornøyd med de foreslåtte endringene. De fraråder Enova på det sterkeste å gjennomføre det de mener er en svekkelse av ordningen.

– Vi ser svært alvorlig på dette, og kan ikke forstå hvordan Enova mener dette vil bidra til å oppfylle 2025-målene for de lette varebilene, sier Ida Krag til YrkesBils søsterpublikasjon BilNytt.no (abonnement).

Hun er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i BIL.

– Om ikke Enova vil ta innover seg konsekvensene vil vi kontakte Klima- og miljødepartementet, som ansvarlig departement. Dette kan umulig være i tråd med verken Stortingets eller regjeringens intensjoner, fortsetter Krag.

– Svekkelse av ordningen
Teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, Tore Lillemork, mener en slik omlegging som Enova har varslet vil svekke oppfølgingen av Stortingets vedtak om elektrifisering av varebilparken.

– Enova legger opp til både å svekke støtteordningen, og i tillegg gjøre den svært komplisert, sier Tore Lillemork.

Rett før helgen sendte Tore Lillemork et krast brev til Enova, som YrkesBil her gjengir i sin helhet.

Lenger ned kan du lese hvordan Enova svarer på kritikken fra BIL, samtidig som de letter litt på sløret rundt hvilke endringer de ønsker å foreta seg.

Brevet fra Bilimportørenes Landsforening til Enova, datert 27. august 2020:
«Bilimportørenes Landsforening vil med dette på det sterkeste fraråde Enova å svekke tilskuddsordningen for elektriske varebiler.

I 2025-målene i dagens Nasjonale Transportplan slås målsettingen om at «alle personbiler og lette varebiler skal være nullutslippsbiler i 2025» fast. For tyngre varebiler (i NTP definert som over 1761 kg) gjelder tilsvarende målsetting fra 2030.

Da Enovas støtteordning ble lansert i august i 2019 var begrunnelsen nettopp ønsket om å kutte klimagassutslipp i næringstransporten. Daværende klimaminister Ola Elvestuen fremhevet at ordningen skulle være svært enkel og ubyråkratisk å bruke. Ordningen skulle ifølge Enovas hjemmesider brukes for å sette fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet.

Så langt har farten vært svært beskjeden. Nå er Enova i ferd med både å svekke ordningen og i tillegg gjøre den svært komplisert. Det er på sin plass å minne om at elbilandelen av varebilregistreringer i 2019 bare var 5,1 % og hittil i år bare er 6,3 %.

For de lette varebilene er situasjonen noe bedre enn for de tyngre. Her har elbilandelen gått opp fra 11,52 prosent i 2018, til 11,74 prosent i 2019. Men oppgangen er kun i prosent. I antall nye elektriske lette varebiler er det faktisk en liten nedgang fra 2018 til 2019.

Så langt i 2020 er andelen på 15,61 %, men antallet ligger an til å bli betydelig lavere enn foregående år, anslagsvis 40 prosent. En åpenbar årsak er Korona-pandemien. Så vel næringsliv som bilbransje opplever nedgang og usikkerhet om fremtiden på grunn av pandemien, og for mange virksomheter er nyinvesteringer i varebiler satt på vent.

For de tunge varebilene er situasjonen enda verre enn for de lette. I 2018 var andelen tyngre elektriske varebiler på 0,08%, i 2019 var det økt til 1,17%, og så langt i 2020 er andelen 1.42% (alle tall fra OFV).

Med dette tallgrunnlaget er det svært vanskelig for Bilimportørenes Landsforening å forstå hvordan Enova kan mene at tiden er riktig for å svekke elektrifiseringsinsentivene i næringstransporten.

Bilimportørenes Landsforening oppfatter tvert om entydig utfra tallene på elektriske varebiler at støtteordningen selv slik den er i dag ikke er tilstrekkelig egnet til å bringe oss nærmere klimamålene for næringstransporten. Skal målene kunne nås, må tilskuddsordningen forbedres. Alternativt bør myndighetene vurdere om målsettingene må revideres.

Når Enova nå legger opp til både å svekke ordningen - og i tillegg gjøre den svært komplisert, vil det gjøre måloppnåelsen enda fjernere. En slik omlegging som Enova har varslet vil ytterligere svekke oppfølgingen av Stortingets vedtak om elektrifisering av varebilparken.

Beregningsgrunnlaget for hva de ulike elektriske varebilene vil få i støtte etter Enovas nye modeller er vanskelige å forstå, og utslagene er store. Den mest solgte elektriske varebilen, Nissan NV200 vil tape nesten 22 000 kroner i støtte på den foreslåtte omleggingen. For flere varianter av den populære el-varebilen Maxus (landets tredje mest solgte) går støtten fra 50 000 kroner til 0 kr. Utslagene virker pussige og savner en god begrunnelse. For den enkelte bilimportør kan utslagene bli store.

Fra Enovas side savner vi informasjon om tidslinje for innføring, overgangsordninger mm. Dersom den nye ordningen innføres, må dette varsles i god tid før ikrafttreden, og med en overgangstid på anslagsvis 6 måneder.

Det er ikke til å underslå at for mange næringsdrivende vil en svekkelse av ordningen virke som en oppfordring om fortsatt å velge varebiler med forbrenningsmotor.

Bilimportørenes Landsforening må derfor på vegne av våre medlemmer varsle om at dette er endringer vi ikke uten videre kan akseptere. Endringene virker lite gjennomtenkte, tidspunktet er svært uheldig, og konsekvensen er at Stortingets nullutslippsmål for de lette varebilene blir enda vanskeligere å nå». 

Slik svarer Enova på kritikken fra BIL
Enova reagerer på flere påstander.

– Erfaringen er at dagens innretning på støttetilbudet, med ganske få og store inndelinger, slår uheldig ut for enkelte biler, og heldigere ut for andre, sier kommunikasjonssjef i Enova, Eiliv Flakne til YrkesBil.no.

Han reagerer blant annet på påstanden om at de nå «svekker ordningen»:

– Vi ser for oss å gå fra dagens løsning om å dele bilene inn i tre støttesats-kategorier, og heller definere egne støttesatser for hver enkelt bilmodell, sier Flakne.

Han hevder en løsning med individuelle satser per modell vil gi mer rettferdige støttesatser bilene imellom.

– Samtidig har vi selvsagt forståelse for at det kan oppfattes negativt for de forhandlere og importører som vil oppleve at deres biler får mindre støtte, kommenterer han.

Ifølge Flakne ser det foreløpig ut til at støtten vil bli uendret for enkelte modeller, øke noe for enkelte andre og reduseres for resten.

– Konkret hvilke dette er, er mindre interessant å gå inn på nå, siden beregningsmetodikken tross alt er under arbeid og dette derfor fint kan forandre seg frem mot lansering, sier han.

Hevder de vil forenkle ordningen
BIL mener Enova med endringene «svekker elektrifiseringsinsentivene i varebilmarkedet».

– Allerede da støtteordningen ble varslet på forsommeren i fjor sa vi at vi ville trappe ned støtten over tid. Det er en naturlig utvikling for et tilbud som dette, kommenterer Flakne.

– Det som er dimensjonerende for hvor mye støtte vi kan gi, er hvor stor merkostnaden mellom den elektriske varebilen og en tilsvarende fossil varebil er. Det er nå litt over ett år siden lansering, og vi opplever allerede en viss bevegelse i markedet både når det kommer til salg, modellutvalg og prisutvikling.

– Dette påvirker hvor mye vi både kan, behøver og bør legge i potten for å få bedrifter til å ta steget over fra fossilt drevne varebiler, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Han avviser også at de nå «gjør ordningen svært komplisert», slik BIL hevdet.

– Ordningen blir ikke vanskeligere i bruk enn dagens ordning. Vi legger opp til at bedriftene kan gå inn på nettsidene våre og sjekke hvor mye de får i støtte for akkurat den bilmodellen de vurderer å kjøpe. For brukerne vil dette være enda mer lettfattelig enn i dag, hvor de tross alt må ha et bilde av hvor mange hestekrefter bilen har for å sjekke hva bilkjøpet får i støtte, sier Flakne.

Dialog med bransjen - ingen ting avklart ennå
«Selv ikke dagens ordning er egnet til å bringe oss nærmere klimamålene for næringstransporten», skriver BIL i sitt brev til Enova.

– Siden vi åpnet støttetilbudet i fjor har vi gitt tilsagn om kjøp av 7.481 elektriske varebiler. Så langt er det 1.425 Enova-støttede elvarebiler ute på veiene, er Flaknes kommentar til dette.

Han presiserer samtidig at bedriftene må søke om støtte før de bestiller bilen, noe som gir et etterslep mellom disse to tallene.

– I tillegg er man naturligvis ikke nødt til å benytte tilsagnet selv om man er innvilget støtte, så et visst frafall er å forvente, særlig i et støttetilbud som dette hvor det er så enkelt og raskt å søke, sier han.

Flakne presiserer også at ingenting er endelig avklart om hva de kommende endringene i støtten for elektriske varebiler faktisk blir.

– Enn så lenge er dette under arbeid, og på samme måte som sist har vi valgt å gå i dialog med blant andre BIL for å innhente innspill fra bransjen. Vi har derfor sendt dem diskusjonsgrunnlag med blant annet utkast til hvordan støtteordningen kan justeres.

– Dette er naturlig nok en dialog vi tar videre direkte med dem og ikke gjennom media, avslutter Eiliv Flakne.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer