img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Tidlig ute med elektrisk turbuss
OsloBuss AS har investert i tre elektriske turbusser. Selskapet regner med at nær 80 prosent av kjøringen deres snart kan elektrifiseres.

Selskapet har i sommer fått levert alle tre bussene fra kinesiske Yutong, og har allerede rukket å få noen brukserfaringer med den nye drivlinjen.

Bussene har vært testet på ulike oppdrag i Oslo i sommer, og er nå satt inn i ordinær transport til elevtransport og andre oppdrag regionen, som blant annet buss for tog og avvikskjøring for Flytoget.

– Erfaringene så langt er svært oppløftende. Da vi bestilte bussene sa jeg internt at om vi får ut 250-300 kilometer skal vi være fornøyde, men vi ser nå at vi kjører lett 400 kilometer. Blant annet merker vi at bussene regenerer godt, sier Svein Busch Iversen.

Han er eier av OsloBuss AS, gjennom selskapet Nordealer Holding AS, og har til daglig tittelen forretningsutvikler.

LES OGSÅ: Kjøper 16 elektriske turbusser

Vil fase ut fossilt
Da miljøorganisasjonen Zero og Oslo kommune denne uken inviterte til offisiell lansering, ble det reklamert med «Nordens første elektriske turbusser».

I vognkortet er bussene registrert som Klasse II-busser, med én ståplass. Å hevde at man er først eller størst er alltid en krevende øvelse, og det er et faktum at elektriske Klasse II-busser finnes i Norge fra før - men disse har ikke turbussutførelse.

– Disse bussene vi har kjøpt kan leveres både som Klasse II og Klasse III, og det er kunden selv som bestemmer. Den eneste forskjellen er at i Klasse III har man kun sitteplasser og ingen ståplasser, samt at lovlig hastighet på motorvei er høyere. De neste bussene vi skal bestille blir sannsynligvis Klasse III-busser, sier Busch Iversen til YrkesBil.

– Hvorfor Klasse II nå?

– Fordi det passer til den bruken vi har nå. 80 kilometer i timen er fort nok for oss, vi kjører mest i Oslo-området, mye skolekjøring og hadde ikke behov for Klasse III på disse bussene, sier han.

Selskapet har i dag cirka 30 busser, hvorav 21 store. Ifølge eieren er planen på sikt å fase ut de fleste bussene med forbrenningsmotor.

– Noen skal vi beholde, fordi vi har enkelte oppdrag som ikke er egnet for elbuss ennå – for eksempel når vi kjører Forsvaret til Hjerkinn med tung oppakning. Da trenger vi buss med store bagasjerom. Men 75 til 80 prosent av de turene vi kjører kan elektrifiseres, sier Busch Iversen.

LES OGSÅ: Boreal har bestilt 36 elektriske turbusser

Spent på TCO
Elbussenes batteripakke på 374 kWh lades hovedsakelig over natten. Bussen kan være klar for en full dags bruk etter fire timer med ladeeffekt på 75 kW.

Oppvarming og kjøleanlegg på bussene er også elektrisk.

– Fabrikken tilbyr også Webasto dieselvarmere, men forsikret oss om at tilsvarende busser som våre brukes i områder i Kina med strengere vintere enn vi har i Oslo og at det går problemfritt med elektrisk oppvarming. Fasiten får vi til vinteren, sier Busch Iversen. 

Hvordan bussene kommer ut på TCO (Total Cost of Ownership) mener han det er litt for tidlig å konkludere rundt.

– Bussene er dyrere i innkjøp, men vi slipper unna bompenger, en del kostbare servicer og diesel – så det skal bli spennende å se hvor de havner økonomisk, sier han.

Designen vedgår han ikke er helt oppdatert på nivå med 2020-modeller fra Europa.

– Men funksjonaliteten er bra, kjørekomforten er høy og setene er gode, poengterer han.

102 Yutong til Bergen
Bussene importeres av Yutong Eurobus Scandinavia som har hovedkontor i svenske Örebro. De er på full fart inn i det norske markedet, og står i disse dager for leveransen av 102 elektriske bybusser til Bergen.

Selskapet ledes av Benedikt Gudmundsson, som vi hørte på en elbusskonferanse i Oslo for et år siden snakke om elektriske turbusser.   

Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero, har lenge vært en pådriver for elektrifisering i bussmarkedet i Norge.

– Endelig har vi nå fått også elektriske turbusser. Slik løser vi klimakrisen ved å bytte ut fra fossile til nye og utslippsfrie løsninger, kommenterer han.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer