img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nikola får GM med på laget
General Motors skal levere brenselcelle- og batteriteknologi til Nikola, samt produsere pickupen Nikola Badger (bildet). Til gjengjeld får GM blant annet 11 prosent eierandel i oppstartsselskapet.

Uten å ha levert et eneste kjøretøy til kunde foreløpig, har det amerikanske lastebilselskapet Nikola fått enorm oppmerksomhet etter at de i 2016 viste sin spektakulære trekkvogn One.

Deretter har vi fått se både Two og Tre, samt pickupen Badger og UTV'en Zero.

Gründeren Trevor Milton, som vi møtte i Oslo for et par år siden, har gjentatte ganger presenterte sine storstilte planer for hvordan Nikola og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.

– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, lyder mantraet hans til irritasjon hos flere av de etablerte konkurrentene.

GM-teknologi
Mens konkurrenten Tesla i hovedsak står for utvikling og produksjon selv, har Nikola gjort seg avhengig av mange etablerte aktører.

De har blant annet inngått partnerskap med Iveco (CNH Industrials), Bosch og solselskapet Hanhwa, som alle har investert i Nikola og som på ulike måter skal bidra med teknologi og komponenter i utviklingen av kjøretøyene.

Norske NEL har også avtaler med Nikola om store leveranser av fylleinfrastruktur for hydrogen.  

Og nå kom altså meldingen om at en av de største, General Motors, er med på laget. Det skjer etter at Nikola har hatt betydelige finansielle og teknologiske utfordringer med å få sine lenge annonserte kjøretøy ut på veien.  

GM får 11 prosent eierandel i Nikola Corporation, til en verdi av rundt to milliarder dollar, mot at de skal forsyne Nikola med GMs egen Hydrotec brenselcelleteknologi og Ultium batteriteknologi. GM blir ifølge avtalen eneleverandør av brenselceller til Nikolas lastebiler i Class 7/8 «world wide», utenom Europa.

GM skal også stå for utvikling og produksjon av pickupen Nikola Badger, en råtass med 900 hestekrefter, firehjulsdrift og fem seter.

Pickupen skal etter planen leveres fra slutten av 2022, både i en batterielektrisk og i en hydrogendrevet versjon. GM skal bygge begge variantene, men bilene skal selges som Nikola Badger av Nikola selv.

Dollarmilliardær
Nikola beregner på sin side å spare totalt fem milliarder dollar de neste ti årene, i kostnader knyttet til utvikling og produksjon av batterier og brenselceller, samt valideringer. Med tradisjonsrike GM på laget får startupen plutselig tilgang på mange tiårs erfaring og kompetanse innen bilproduksjon.

Umiddelbart etter at nyheten ble kjent spratt aksjekursen til Nikola opp 41 prosent.

– Man kunne ikke drømme om et bedre partnerskap enn dette, uttaler Trevor Milton.

Gründeren kan selv glede seg over at han med sin eierandel i Nikola kunne plusse på cirka 1,6 milliarder dollar på formuen som følge av nyheten. Ifølge Forbes er han dermed god for rundt 5,5 milliarder dollar.

Samme finansmagasin skriver at den tidligere GM-toppen Steve Girsky, som nå sitter i Nikola-styret, skal ha spilt en nøkkelrolle i å bringe de to selskapene sammen.

Lavere kostnader og økt fortjeneste
Foruten aksjeposten på 11 prosent (2 mrd. USD), rett til å nominere et styremedlem i Nikola, status som eneleverandør av brenselceller til Class 7/8-lastebilene og lisensproduksjon av Badger, får GM også elbilkredittene fra salget av Badger i hele kontraktens levetid (10 år).

– Vi øker nå vår tilstedeværelse i flere segmenter for elektriske kjøretøy, samtidig som en oppskalering av batteri- og brenselcelleproduksjonen vil medføre lavere kostnader og økt fortjeneste på disse forretningsområdene, sier GM-toppsjef Mary Barra.

– I tillegg er det et viktig steg på veien til å oppfylle vår visjon om en nullutslippsfremtid, at vi nå skal levere General Motors elektrifiserte løsninger til tunge nyttekjøretøy, legger hun til.

Kontrakten betegnes som et kommersielt gjennombrudd for GMs Hydrotec brenselcelle-teknologi.

GM skriver i pressemeldingen at de mener brenselceller vil bli stadig viktigere i markedet for tung langtransport (semi-truck market), «fordi de er mer effektive enn diesel eller gass».

I Europa skal Nikola også tilby batterielektriske versjoner av trekkvognen Tre. 

Skulle lanseres på IAA i høst
Nikola skal de seneste årene ha mottatt rundt 14.000 bestillinger av lastebiler, med ølprodusenten Anheuser-Busch (Budweiser) som den største kunden. 

Interessant er det jo også at Bill Gates, som nylig uttalte at han ikker har tro på batterielektrisk tung langtransport, står på kundelisten hos Nikola. Riktignok er det snakk om batterielektriske renovasjonsbiler han skal kjøpe. 

Flere norske transportselskaper, som Tine, Tenden og Felleskjøpet, har også stilt seg i kø.

Selskapet bygger nå en lastebilfabrikk i Phoenix, Arizona, med planer om leveransestart i 2023.

Det foreløpig siste vi hørte fra Nikola i Europa var i Italia før jul i fjor, da modellen Tre ble presentert. Den skal bygges i samarbeid med Iveco, ved deres fabrikk i tyske Ulm.

Testing av den nye modellen skulle starte midtveis i 2020, og bilen skulle få offentlig europeisk premiere på IAA i Hannover i slutten av september – som dessverre er avlyst. Hvordan Nikola skal lansere bilen i stedet er vi ikke kjent med.

I Torino i desember i fjor ble det antydet at levering til de første europeiske kundene skal skje i 2021 for batteriversjonen, mens hydrogenversjonen skal være klar i 2023.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer