Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har lenge vært kjent at det kommer en ny Z fra Nissan. Det har også vært kjent at prosjektet har levd og gått videre også i dette siste vanskelige året. Det er vel temmelig klart at aksjonærer og entusiaster har hatt to forskjellige oppfatninger om utviklingen av nisjeprodukter i dager som disse. Vi hører til dem som applauderer. Men vi applauderer ikke dersom det stemmer det Autocar i England skriver, at «på grunn av krympende sportsbilmarked og spesielle eksosregler, klarer ikke Nissan å lage en forretningsmodell ut av denne her». Men avdukingen ble i hvert fall en global affære – slik som alt over Internett kan bli, og en rekke Z-klubber, ikke minst ZCON i Nashville, lagde sine egne små, lokale festligheter der Alfonso Albaisa, Nissans toppsjef for design, dro av lakenet og viste frem biler fra Nissan-Pavillion i Yokohama. 50 år er det siden Datsun kom med den første Z-bilen. En sensasjon den gangen. En muskelbil etter amerikansk oppskrift, men med et såpass lekkert karosseri at den hadde en klar europeisk edge. Da Renault kjøpte seg inn hos Nissan ved årtusenskiftet, var det slutt på den opprinnelige oppskriften, men først en konseptbil, 240 Z i 1999, og deretter 350 Z fra 2002 viste klart at Nissan ikke hadde tenkt å ta livet av den rå sportsbilen. Den endte som 370 Z og feidet forsiktig ut ved midten av det siste ti-året. Den som ble vist i natt heter Z Proto og bekrefter fabrikkens intensjoner om å ta opp tråden igjen. (saken fortsetter) For de av oss som ikke husker, minnet Albaisa oss på hva vi har av historie i den nye designen: – En silhuett som viser respekt for den opprinnelige modellen, sa han. Karosserifargen var en hyllest til den første generasjons Z’en. Panseret og de tåreformede hovedlysene var hentet rett fra Japan-utgaven av 240ZG fra 70-tallet. Baklysene trekker på sin side linjene tilbake til 300ZX. Men ikke alt er retro. Den rektangulære grillen er veldig i dag. 19-tommers lettmetallhjulene også, for ikke å snakke om karbon-innslagene – for eksempel sideskjørtene. Men veldig retro er logoen på bakluka: Fairlady Z-navnet finner vi der. Det navnet som ble brukt på de første versjonene i Japan og USA. Innvendig ser det mer 2020 ut, enn sentimentalt retro. Klassisk kabin, riktignok, men 12,3-tommers displayet forteller at vi befinner oss i et nytt århundre. Det ser du heldigvis ikke umiddelbart av spesifikasjonene. V6 twin turbo og seks trinns manuell høres ut som i gode gamle dager. Vi kan jo til og med håpe det er snakk om bare hardcore bakhjulsdrift, ikke noe er foreløpig sagt for å ødelegge den drømmen. Målene på 438 x 185 x 131 centimeter forteller at den er 14 cm lenger enn den siste 370 Z, slett ikke bredere og litt lavere. Vi vet, som sagt, ikke hvordan produksjonsmodellen vil se ut, men vi vet altså at dette er en bil vi bare kan drømme om.
|