img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img
1 bilder i galleri
ADVARSEL: Kultur!
Glem Il Tempo Gigante. Det er utrolig mye mer bilstoff enn det i Kjell Aukrusts etterlatte. For ikke å snakke om hvordan vi penses inn på Bil-beistet!

Jeg sitter og leser Anders Hegers 100-års markering av Kjell Aukrust: En praktbok med høydepunkter fra Aukrust sin mangfoldige produksjon.

På langt over 300 sider blir han presentert i hele sin bredde – det er med andre ord ikke bare Il Tempo Gigante, blodtrimmet DKW og rask kjøring på italiensk autostrada med innslag av tvilsomme motorsykler med sidevogner her.

Men selv om hovedinteressen din er begrenset til bil, finner du allikevel høydepunkter hele veien.

Om ‘far min sin’ 1926 Overland for eksempel – faren brukte stallveggen som brems. Og om da de nærmet seg Tynset med sønnen i baksetet: ‘… det smalt i stålplater og knaka i treverk. Jeg huka meg ned for trefliser og bordplanker spratt fra begge sider. Før far min var kommet seg over på andre sia av Neby-brua hadde’n slått inn alle fire skjermene mot rekkverket.’

Eller: ‘Ved Kvikneskogen smalt det på nytt. Ut til høyre for meg trilla et kjerrehjul. I grøfta gjorde en kar i østerdalslue rundkast med ryggsekken over hue. Han strødde om seg med sukker, sement og gjær – og rester av en håndkjerre. Nå vart det utrivelig på Kvikneskogen….’

Det gikk bra: ‘Sent på natta skrangla en bil med løse skjermer og flakkende lyskastere ned bjørkealleen. Litt etter vrinska det borti stallen. Fars Overland med fire sylindre var atter på plass’.

Siden jeg vet en del om bilrasjonering og kjøpetillatelser etter krigen, gjorde en annen historie også inntrykk på meg.

Han hadde fått et stort prestisjeoppdrag. Han skulle illustrere en to binds utgave av Asbjørnsen og Moes folkeeventyr.

Da måtte han jo ut i marka, Vågå og Lom og slikt, for å finne modeller og miljø og til det trengte han jo bil, og unggutten hadde faktisk spart opp nok fra sin kunstneriske innsats til å kunne kjøpe en. Men han trengte kjøpetillatelse.

‘Dette dokumentet ruget en kontorsjef i Vegdirektoratets Bilfordelingskontor over.

‘Mannen hadde innretta seg i en kontorbrakke oppe ved Bislet, med stempler og sjø-grønne skjemaer. Det var en usentimental kar med midtskill. Han strødde ikke om seg med nye biler i utrengsmål.

‘Ute på gangen satt direktører, disponenter, handelsreisende og annet travelt folk som hadde søknad inne. Her ble forlangt personlig frammøte.

‘Inne fra kontoret ropte kontorsjefen dem inn etter tur. Da spratt direktører og disponenter opp fra trekrakkene og kom bukkende inn.

‘Noen kom lykkelige utatt påstemplet «innvilget». De fleste gikk bitre til nærmeste sykkelforretning.

‘Jeg var også i brakka på Bislet. Tre ganger ropte kontorsjefen meg inn. Tre ganger kasta mannen med gummistemplene meg ut. Søknaden avslått. Begrunnelse:

 «Asbjørnsen og Moes folkeeventyr var illustrert før!»’

Lang historie kort: Frekkasen gikk rett til statsråden i Samferdselsdepartementet. Forværelsedamen var en tidligere studievenninne som hadde gitt opp kunstnerbanen, men skjønte problemet og skulle se hva hun kunne gjøre.

Jommen ble han mottatt av Kolbjørn Varmann som skjønte problemet, skulle ikke stå i veien for en lovende kunstner-karriere og skrev noe på en lapp som han la i en konvolutt. Han ønsket kunstneren lykke til og sendte ham opp i brakka igjen.

‘Denne gangen gikk jeg rett inn uten å bli ropt opp. Kontorsjefen virket lite gjestfri..

‘«Men herregud da mennesker, er de her igjen…’

Aukrust la stempel og stempelputa lett tilgjengelig da han ba kontorsjefen ta en titt nedi konvolutten. På statsrådens brevpapir sto det:

«Saken bedes ordnet».

Det ble en Auto Union 1000.

Men det som virkelig gjorde at jeg vil formidle dette budskapet var at jeg lærte hvor Enkefru Engelschøn-Glad – en av hans mange herlige personer – kom fra.

Det kom fra et dikt hans onkel Olav Aukrust hadde skrevet. Siden det viste seg at diktet hadde den fantastiske tittelen Bil-beistet måtte jeg jo finnet det, og igjen viser Youtube seg å være et skattkammer.

(saken fortsetter)

Det handler om en rekke snobbete Oslo-folk som herjet på et hotell oppi fjellheimen. Vi er på tidlig 20-tall og her er gjestelisten:


Det var Baumann og frue,

og Brunior, Bache hjå Alche & Søn,

og Figenschau-Pedersen junior,

Balche og Rummelhoff Grønn.

Det var Fleskerud-Olsen og frue, —

Oppesen, Dittleff og Due, —

det var Bredesen-Mowig og Malla

og lapsane Carsteen og Frans,

og løytnant Johansen og Lalla,

og Lisken og Lulla og Hans!


Det var middag og mat so det muna, —

for mette og meiska som svin

fekk dei meir og meir sidan forsona

provinsliv med whisky og vin.

Det var folk av det høgaste standet;

byfolk som plent skul’ på landet —

det var bankchef Baumann med frue

og Lisken og Lulla på rad,

hr. overretssakfører Due —

og enkefru Engelschøn-Glad!

Frøken Baumann dukker også opp. Hvis hun heller ikke var fiktiv kan hun ha vært tanta til Per Baumann, vår Toyota-importør-pioner. 

Hør skikkelig på den versjonen der Jo Lunde leser på den rotekte dialekten. Når du kan fri deg fra tanken på at dette låter som en parodi på Sylfest Strutle (som kanskje egentlig var en talentfull parodi på Olav Aukrust?) og virkelig klarer å lytte, kan jeg garantere en skikkelig opplevelse. Spesielt på slutten der vi får en av Norges mest fargerike eksempler på banning, der Per Bakken forbanner disse råkjørerne som har skremt hesten hans med gjødsel-kjærra ned i grøfta:

"Satan, han salte, fortære og søkkje døkk ende i veret, og hakke og trakke dykk møyre, slik helvites elde som døkk, det skul'n betterde køyre ut over marki som møk!"

Men Youtube gir seg ikke der. Jommen har de ikke også en litt mer tilgjengelig versjon for dem som ikke klarer å sette pris på originalen. Her er det en lokal kabaretgruppe som fremfører det samme, men med musikk og (av en eller annen grunn) jernbanelyder fra Hamar Station.

Uansett versjon, Bil-beistet av Olav Aukrust fortjener nytt liv.

Og jeg kan bare slå fast at det er utrolig hva man kan finne der man minst venter det.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer