Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stor usikkerhet rundt Nikola etter at sjefen trekker seg Nikola-gründer Trevor Milton trekker seg som styreleder, etter sterke anklager om grovt bedrageri. |
||||||||||||||||
Det har stormet rundt Nikola i noen uker, etter at investorfondet Hindenburg Research har beskyldt Nikola for å være et gedigent bedrageri. Kjernen i påstandene fra investorfondet, som har shortet Nikola-aksjer i stor stil (de vil altså tjene på aksjefall), er at Nikola skal basere seg på innkjøpt teknologi fra andre selskap – i kontrast til hva Trevor Milton selv har hevdet. Han har blant annet uttalt at Nikola selv, sammen med et universitetslaboratorium, har utviklet egen batteriteknologi, med egenskaper som langt på vei vil overgå konkurrentenes. Nå skriver flere medier, deriblant Financial Times, at Nikola i hemmelighet har kjøpt batteripakker til prototypene av modellen Tre fra selskapet Romeo Power Technology i Los Angeles. Påstått video-juks Trevor Milton har prøvd å tilbakevise påstandene, men har ikke klart å overbevise mer enn at finanstilsynet i USA, Securities and Exchange Commission (SEC), i forrige uke sa at de vil undersøke saken nærmere. Nå har Trevor Milton altså valgt å gå av som styreleder i Nikola, han skal heller ikke sitte i styret. Steve Girsky, den tidligere GM-toppen som nå sitter i Nikola-styret overtar som styreleder. Girsky skal også ha spilt en nøkkelrolle i å bringe Nikola og GM sammen nylig. Aksjemarkedene har reagert negativt på all støyen rundt Nikola de seneste ukene, og da styrelederavgangen ble kjent mandag morgen (norsk tid) stupte Nikola-aksjen umiddelbart 25 prosent i førhandelen på Wall Street. Nikolas norske partner, Nel – som skal levere hydrogeninfrastruktur, har også fått juling i aksjemarkedet som følge av den dramatiske vendingen i Nikola. Ingen biler levert ennå Deretter har vi fått se både Two og Tre, samt pickupen Badger og UTV'en Zero. Men foreløpig har de ikke levert et eneste kjøretøy til kunde. Nylig så Trevor Milton seg nødt til å publisere bilder på Twitter som bevis for at produksjonen av de første Nikola Tre, ved Ivecos fabrikk i tyske Ulm, faktisk er i gang (se nederst i artikkelen). Gründeren, som vi møtte i Oslo for et par år siden, har gjentatte ganger presenterte sine storstilte planer for hvordan Nikola og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover. – Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, lyder mantraet hans, til irritasjon hos flere av de etablerte konkurrentene. Mens konkurrenten Tesla i hovedsak står for utvikling og produksjon selv, har Nikola gjort seg avhengig av mange etablerte aktører. Tause partnere Og nylig kom meldingen om at en av de største, General Motors, også er med på laget. GM får 11 prosent eierandel i Nikola Corporation, til en verdi av rundt to milliarder dollar, mot at de skal forsyne Nikola med GMs egen Hydrotec brenselcelleteknologi og Ultium batteriteknologi. Foreløpig har det vært stille fra Nikolas partnere rundt hva de tenker om alle påstandene som er rettet mot selskapet, og hva det har å si for videre samarbeid. PRODUKSJON: Her er et av bildene Trevor Milton publiserte på Twitter, for å bevise at produksjonen er i gang hos Iveco i tyske Ulm. Foto: Trevor Milton / Nikola / Twitter
|