img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Nytt på nytt fra Mercedes-Benz
Spesialmodellen Actros Edition 2, i begrenset opplag på 400 biler, starttidspunkt for produksjon av elektriske eActros og flere nye sikkerhetsfinesser. Det var blant høydepunktene da Mercedes-Benz' tyngste inviterte til årets ikke-IAA-fest.

De største nyhetene hadde Daimler allerede sluppet i forrige uke i Berlin, hvor vi fikk se den fremtidsrettede hydrogenlastebilen GenH2 Truck og batterielektriske eActros LongHaul – som riktignok begge ligger noen år frem i tid.

Dermed var det ikke de store overraskelsene som ble presentert på gårsdagens seanse, «Now & Next», i det gedigne fabrikkanlegget i Wörth.

Arrangementet skulle etter planen være Daimlers sedvanlige IAA-vorspiel, dagen før Dagen. Det vil si dagen da nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover skulle åpne dørene, nemlig i dag 24. september. Sånn ble det som kjent ikke.

Uansett dukket det opp flere spennende nyheter og produkter fra Daimler, som er mer «rett rundt hjørnet» enn de to førstnevnte.  

Spesialversjon
Den snart avtroppende sjefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, hadde blant annet tatt med seg to nye utgaver av Actros: En ny innstegsversjon, Actros F, og en ny toppversjon, Actros Edition 2.

– Actros F er skreddersydd for kunder som er prisbevisste, og ikke trenger alle nye innovasjoner men er ute etter utprøvd teknologi, sa Buchner.

Enkle og utstyrsfattige modeller er ikke akkurat det som selger best i Norge, så hvor aktuell denne blir her på berget er et godt spørsmål - om den i det hele tatt skal selges her. Fabrikken opplyser at Actros F skal introduseres i 24 EU-land og utvalgte ikke-EU-markeder.   

– Actros Edition 2 er derimot for dem som har lastebilen både som sin arbeidsplass og sitt hjem, de som vektlegger maksimal komfort og individuell stil, fortsatte Buchner.

Her snakker vi naturligvis om en oppfølger av Edition 1, som ble vist da nye Actros kom i 2018.

Oppfølgeren tilbyr blant annet seks utstyrspakker med ulikt sikkerhets- og komfortutstyr, samt 40 nye «håndplukkede» designdetaljer som skal «sikre en unik fremtoning». Det er blant annet spoliere og markeringslys utvendig, og skinnseter med vaffelmønster, skinntrukket dashbord og dørhåndtak, samt karbondetaljer, innvendig. 

Salget av Edition 2 starter i januar 2021, men er du interessert må du være rask for opplaget blir begrenset til 400 enheter.

Stanser selv
Videre fikk vi en leksjon om nye, oppdaterte sikkerhetssystemer som nå kommer i lastebilene.

Sideguard Assist ble introdusert i 2016, og skal hjelpe føreren i de kritiske situasjonene da det skal svinges til høyre i hektisk bytrafikk. Per i dag får sjåføren et varsel, i form av lyd og lys, dersom en fotgjenger eller syklist har plassert seg i blindsonen.

I den nye versjonen av systemet, som blir tilgjengelig fra juni 2021, vil bilen også kunne nødbremse automatisk dersom situasjonen krever det. Buchner hevdet Mercedes-Benz er først ut med dette.

Men det stopper ikke der. Også Active Drive Assist er oppgradert, til versjon 2.0. Systemet tillater «selvkjør» på nivå to i bilindustriens omforente femtrinnsskala for autonom kjøring.

Det nye nå, som også blir tilgjengelig i juni neste år, er at det er lagt inn en nødstopp-assistent. Det vil si at dersom sjåføren er ute av stand til å styre (for eksempel et illebefinnende), skal bilen selv kunne senke farten og stanse trygt – samtidig som kjøretøyet holder seg i sitt kjørefelt og varselblinkerne skrus på.

Færre verkstedbesøk
Så var det tid for den sedvanlige dosen av connectivity. Her kom Buchner med en interessant oppfølging av service-programmet MB Uptime, som ble lansert i 2017 – og i Norge i 2019.

– Vår antakelse var at hvis vi bruker dataene på riktig måte, vil «våre» lastebiler tilbringe mer tid på veien og mindre tid i verkstedet. Tre år senere har vi tall som gir oss rett i antakelsen. Ved å benytte MB Uptime kan våre kunder redusere ikke-planlagte verkstedstopp med 50 prosent, sa Buchner.

Samtidig som kundene får færre ikke-planlagte verkstedbesøk, får Mercedes-Benz knyttet kundene til seg og sikrer seg at de ikke reiser på andre verksteder enn deres. Fiffig.

Buchner lovet også at de nå vil utvide Uptime-repertoaret med flere nye tjenester og funksjoner i tiden som kommer.

Blant annet snakket han om at systemet skal kunne detektere eventuelle skader etter en ulykke, for eksempel hvilke komponenter som er skadet om du skubber borti noe med hjørnet på hytta. Uptime skal også kobles til lastebilens alarmsystem, slik at eier kan varsles direkte dersom noen bryter seg inn.

Ny Intouro og elektrisk leddbuss
Sjefen for Daimler Buses og EvoBus, Till Oberwörder, var naturligvis innom 125-årsjubileet for bussen som kjøretøytype. 

Blant annet fortalte han om hvordan forløperen til Daimler Buses, Carl Benz personlig, bandt sammen de tre tyske byene Siegen, Netphen og Deuz - en distanse på rundt 15 kilometer - med det som hevdes å være "verdens første motoriserte buss".

Tilbake i nåtiden var det derimot den nye Intouro og den elektriske leddbussen eCitaro G som var de store stjernene i bussdisvisjonen i går. 

Den anvendelige Intouroen har fått ny og mer aerodynamisk design, som skal bidra til tre prosent reduksjon i drivstofforbruket. Er ikke det nok skal den også tilbys i en hybridversjon hvor man skal kunne spare ni prosent sammenlignet med forløperen. 

Dette blir også den første bussen fra Mercedes-Benz med Active Brake Assist 5, som innebærer at bussen ikke bare starter på nødbremsen for deg - den kan bremse helt ned til stillestående, om den finner det nødvendig. Sideguard Assist er også på plass, men ikke versjon 2.0 som i lastebilene - her må sjåføren fremdeles bremse selv. 

Oberwörder lovet også at det kommer flere spennende nyheter neste år, når de nye turbussene er klare. 

eCitro G har vi omtalt tidligere, den kan du lese mer om her.  

Elektrisk lastebil neste år
Selv om Daimler som nevnt kjørte et eget batteri- og hydrogenshow i Berlin i forrige uke, hadde Stefan Buchner litt mer konkret informasjon å komme med på den fronten også.

Blant annet fikk vi vite at elektriske eActros (ikke LongHaul), en bil vi har hørt om siden 2018, vil bli kommersielt tilgjengelig i 2021. Prototypen som ble vist i går skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet han rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.

LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur

eActros LongHaul, batterielektrisk tungtransport på rundt 500 kilometer, skal etter planen i produksjon i 2024. Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår». Du trenger med andre ord ikke holde pusten mens du venter.  

En elektrisk versjon av Econic, overraskende nok døpt eEconic, er også på trappene. Denne modellen benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag. Kundetest av eEconic skal starte i 2021, og serieproduksjon er planlagt til 2022.

For en hardt korona-rammet tysk bilindustri var det nok også gledelig for de ansatte ved fabrikken i Wørth å få bekreftet at serieproduksjonen av eActros skal foregå akkurat her, i det som regnes som verdens største lastebilfabrikk.

– Som dere kan ser, vi vil tilby CO2-nøytrale lastebiler i årene som kommer i alle markedssegmenter, med pålitelighet, varighet og det produktutvalg som våre kunder forventer. Faktisk, det eneste våre elektriske lastebiler vil mangle er CO2-utslipp, sa en selvtillits-struttende Stefan Buchner.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer