img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Scania topper med 770 hestekrefter
Ryktene om en ny Scania V8 som skal overgå Volvo FH16 750 har svirret lenge. I dag kom fasiten: 770 hestekrefter. Spørsmålet da er: Hva gjør Volvo?

Spekulasjonene rundt hvor sterk den nye Scania-motoren ville bli har i lang tid gått heftig for seg på nettet.

Scania bidro selv til å kaste bensin på bålet da de før helgen kjørte en kampanje på Facebook hvor de viste en time lapse, hvor hk-betegnelsen i fronten gikk fra 700 til 780.  

Nå er det altså klart at Scanias nye V8-serie toppes med 770 hestekrefter og 3.700 Nm (DC16 123).

Samtidig lanseres tre andre nye effektvarianter, med 530, 590 og 660 hestekrefter. I kombinasjon med den nye G33-girkassen, loves det drivstoffbesparelser på inntil seks prosent - eller «til og med mer enn det».

70 nye deler, lavere internfriksjon, høyere kompresjon, forbedret etterbehandlingssystem for avgass og et nytt motorstyringssystem, skal være noen av faktorene som sørger for bedre effektivitet. 

LES OGSÅ: Ny girkasse erstatter Opticruise

Kappløpet med Volvo
Kappløpet mellom Scania og Volvo om å ha den sterkeste motoren har pågått i mange tiår.

Senest husker vi at Scania i 2010 kronet sin R-serie som «verdens sterkeste lastebil», da de økte slagvolumet fra 15,6 til 16,4 liter og utviklet en effekt på 730 hestekrefter og 3.500 Nm (mot tidligere 620 hk og 3.000 Nm, lansert i 2005).

Men Södertälje fikk ikke beholde tronen lenge. I september 2011, på Transportmessen i Lillestrøm, hadde Volvo nemlig verdenspremiere på sin FH16 750. Siden den gang har Gøteborg påberopt seg å inneha tittelen «verdens sterkeste lastebil».

Mange ble nok derfor litt overrasket da Scania i 2016 lanserte sin nye lastebilgenerasjon Next Gen uten noen ny flaggskipmotor.

De hadde riktig nok en ny V8-motor, men den stoppet på 650 hestekrefter. Samtidig ble den «gamle» 730-hesteren videreført.

Enkelte spekulerte den gangen i at kappløpet om å ha den sterkeste motoren var dødt, som følge av stadig strengere utslippskrav og fokus på miljø blant myndighetene og kjøretøyprodusentene. Men så begynte ryktene å svirre om at Södertälje ikke hadde planer om å gi seg på 730 hk likevel.

«Mens fremtidig, elektrifisert transport er på toppen av agendaen, er verden fremdeles avhengig av transport som utføres av lastebiler med forbrenningsmotor. Det er derfor Scanias nye, sterke V8 spiller en viktig rolle», skriver selskapet i en pressemelding.

«Trolig verdens sterkeste»
Vi ser riktignok en noe mer forbeholden tilnærming fra Scania nå. De omtaler sin nye toppmotor som «trolig den sterkeste fabrikksbygde lastebilmotor i produksjon i dag».

Så spør de selv hvor og når det er behov for slike krefter.

- Dette er naturligvis ikke for alle, men vi ser blant annet en økende etterspørsel etter lastebiler som skal takle vekter på 60 tonn og oppover, sier Alexander Vlaskamp. Han er visepresident og sjef for salg og markedsføring i Scania. 

De nordiske landene, hvor det er tillatt høyere totalvekter enn i mange andre land, samt Italia og Spania hvor det er stedvis kupert, trekkes frem som markeder hvor det er naturlig med høy motoreffekt. 

- Vi har et klart bilde av hvor den første 770 hk-lastebilen vil komme til sin rett. Det er en rasjonell avgjørelse å bestille en lastebil med denne motoren. Det er kunder som er ute etter best totaløkonomi, sier Vlaskamp.

Flere endringer
Den nye DC16 123-motoren produserer 770 hk ved hjelp av større dyser og en FGT-turbo med kulelager.

I den nye V8-serien har Scania også lagt til en ny løsning der AdBlue-innsprøytningen skjer i to steg: en gang direkte inn rett etter eksosbremsen og andre dose i «normal» posisjon i lyddemperen. Med en ekstra dosering skal fordampningen av AdBlue forbedres under lav belastning, da temperaturen er høyere nær manifolden. 

Motorserien er også utstyrt med en ny høytrykk-drivstoffpumpe der elementene er individuelt kontrollert (AIM, Active Inlet Metering). Det overordnede trykket og innløpskontroll skal gi en mer nøyaktig diagnostikk, økt oppetid og ytelse. Pumpen skal dessuten minimere oljeforbruk i motor. Kompresjon og maks sylindertrykk har blitt økt for å forbedre forbrenning og drivstoffeffektivitet ytterligere.

Et stadig viktigere mål under utvikling av moderne høy-ytelsesmotorer er å redusere internfriksjon. Ved å redusere interne energitap oppnår man en vesentlig økning i ytelse og drivstoffeffektivitet. Et alternativ er, selvfølgelig, å bruke tynnere og mer effektive oljer med egenskaper som var uhørt for kun 10-15 år siden. Men store forbedringer i oljekvalitet senere år er ikke nok, mener Scania.

- Økt trykk og effektnivå krever at flere komponenter internt i motoren, inkludert drev, stempler, ringer, topp og ventiler, er videreutviklet og forsterket. Nødvendige finjusteringer utføres for å redusere interntap, dette spesielt med tanke på at vi ønsker utvidet vedlikeholdsintervall og økt driftssikkerhet, sier Göran Lindh, Sjefingeniør for Scania V8-motorer.  

- Mer raffinert og tydelig V8-lyd
Ved å fjerne visse tunge komponenter og forenkle andre har vekten blitt redusert med 75 kg, sammenliknet med dagens modell. 

- De nye manifoldene kommer med en liten fordel. Ikke bare er de lettere og mer effektive, men de bidrar også til den distinkte V8-lyden som mange Scania-kunder og V8-entustiaster setter pris på. Den lager ikke mér lyd, men en mer raffinert og tydelig lyd, forklarer Lindh.

Så gjentar vi spørsmålet: Hvor lang tid går det før Volvo svarer, tro? 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer