img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ny girkasse erstatter Opticruise
Samtidig med ny V8-serie lanserer Scania nå den nye girkassen som skal ta over etter Opticruise.

På sikt skal den nye girkassen nemlig erstatte alle nåværende Opticruise girkasser.

Den første nye i rekken – G33M – er koblet opp mot de oppdaterte V8-motorene opp til 660 hk og Scanias 13-litersmotorer på 500 og 540 hk.

Totalt skal det være investert mer enn 400 millioner euro i utviklingen av den nye girkasseserien. 

Scania har lang tradisjon i å tilby automatiserte manuelle girkasser under Scania Opticruise-paraplyen, første gang introdusert på tidlig 1990-tall. Mange husker også da de kom med clutchpedal, og girsystemet i enkelte sjåførkretser fikk navnet «optikluss». Den tiden er for lengst forbi. 

Men hvorfor investere i utvikling av en ny girkasseserie når Scania allerede har en løsning som ser ut til å fungere godt?

- Det er absolutt nødvendig. Våre nye girkasser tilbyr de forbedringene som er nødvendig for å oppnå en mer effektiv og bærekraftig veitransport det neste tiåret. En viktig egenskap er tilpasning av utvekslingen mellom girene, utvidet bruksområde for økonomi-gir, for å passe sammen med våre lav-turtallsmotorer og redusert drivstofforbruk, sier Alexander Vlaskamp i en pressemelding. Han er visepresident og sjef for salg og markedsføring i Scania. 

Høyt moment og lavt turtall
Jimmy Larsson, sjef for girkasseutvikling hos Scania R&D, sier han hater å bruke klisjéer om å starte med blanke ark, men hevder det faktisk var tilfellet her. 

- Teamet fikk oppgaven å utvikle girkasser som kunne takle alle utfordringer og krav det neste tiåret, spesielt innen drivstofforbruk, kjørbarhet og bærekraft. Med den nye serien kan også kjøretøy med høy totalvekt bruke fastaksel-giring og likevel være like enkel å kjøre i gang med, forklarer Larsson.

Hvis motoren har dreiemoment til å drive lastebilen på lave turtall, bruker den mindre drivstoff (drivstoff sprøytes inn i sylinderen på hvert fjerde slag til stempelet).

I praksis betyr dette kompliserte utregninger med en mengde ulike faktorer. Hvis hastighet kan bli opprettholdt ved rundt, eller rett over, 1.050-omdreininger, spares det drivstoff, forklarer Larsson.

- Inntil nylig gikk en typisk langtransport-lastebil på 1.400-omdreininger. Scanias nye girkasseserie har en betraktelig bredere utveksling med et overdrive-gir på topp som håndterer både lave og høye turtall på en effektiv måte, sier han.

Tåler mer
Ingeniørene i Södertälje skal spesielt ha fokusert på internfriksjon under utviklingen av den nye girkasseserien. 

Det planlagte nivået ble nådd der interne tap ble redusert med ikke mindre enn 50 prosent. Det ble oppnådd med polering av drev, tyntflytende MTF-olje og ved å oppbevare en stor andel olje i en separat, tørrsump-liknende del på toppen av girkassa.

Ifølge Scania reduserer dette intern oljeskvulping, da drevene ikke er kontinuerlig eksponert for olje (tenk vannhjul). Visse høyslitasje-områder under belastning gis ekstra tilførsel av olje for økt kjøling og smøring.

Den første i rekken, G33CM, skal være 60 kilo lettere enn nåværende girkasser. Hovedsakelig på grunn av et hel-aluminiumhus og kompakt design. Gjennomsnittlig støyreduksjon på 3.5 dB er ikke ubetydelig med tanke på at skalaen er logaritmisk.

De nye girkassene er kortere enn de vanligste Scania-girkassene tilgjengelige i dag. Med kun to synkringer (sammenlignet med sju), mellom lav og høy-serie split, er de nye girkassene kortere og med kraftigere akslinger. Dette gir muligheten for å ta i bruk bredere drev som tåler mer belastning og dreiemoment.

Men, ved å fjerne synkroniseringsringene legges økt press på girkassens styreenhet og overordnet girskiftstrategi. Av den grunn er elektronikken som styrer luftaktuatorene og akselbrems ny (tre totalt). Dette skal være avgjørende for rask, sømløs og nøyaktige girskift.

Åtte reversgir
I de fleste girkasser innebærer det å sette girkassen i revers å la et eget tannhjul dreie hovedakselen i motsatt retning. 

I det nye Scania-sortimentet derimot, låses planetgirholderen på utgående aksel i stedet. Denne løsningen gir opp til åtte gir (fire er standard) i revers med en hastighet opptil 54km/t (valgfritt). Dette er nyttig når for eksempel dumperlastebil må rygge en lang avstand (for eksempel i en tunell).

Oljeskift-intervallene har blitt forbedret takket være økt presisjon, større oljefiltre og olje av høyere kvalitet.

Salget av den nye generasjonen girkasse er satt til å starte i oktober. De kan kombineres med tre av Scanias fire Euro-6 V8-motorer og to rekkeseks-motorer. Den første kundebilen med en G33CM-basert Scania Opticruise-løsning vil bli produsert i siste kvartal 2020.

Siden Traton-søster MAN benytter girkasser fra Scania i dag, så se ikke bort fra at det kommer ny girkasse i MANs nye lastebiler etterhvert også. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer