Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I hvert faller stiller Xpeng opp på Auto China utstillingen med sitt forslag til en flygende greie. Nå sier at de utvikler denne flygende bilen utelukkende for å bli flinkere på mobilitet, elektrifisering og digitalisering. Pluss finslipe talentet de allerede har for å få maks oppmerksomhet på en bilutstilling, skulle jeg tro. Denne, som de har døpt Kiwigogo (hvor får de det fra? – det høres ut som et gammeldags diskotek for folk fra New Zealand) er en dronelignende innretning som skal ha plass til to passasjerer som kan reise av sted i en høyde på mellom fem og 25 meter. El-motorer driver åtte turbofans. Den er utviklet hos noe som heter Xpeng Heitech – en teknobedrift der det meste eies av He Xiaopeng, som også eier bilfabrikken. – Vi kommer til å evaluere slike prosjekter veldig nøye, før vi går inn med store investering i noe som dette, sa He ved presentasjonen. Heitech sa at de hadde hatt 10.000 løft med Kiwigogo for å sjekke funksjoner og sikkerhet, men regnet ikke med at man ville få se noe slikt i virkeligheten den nærmeste tiden. De hadde riktignok tatt ut 15 patenter i forbindelse med denne, men hva de skulle brukes til var ikke helt klart. I det hele tatt var Xpeng meget mer interessert i å fortelle om den nye samlefabrikken de legger siste hånd på nå, nede i Zhaoqing. Denne ferske bilfabrikken startet med sin G3 mini-SUV i august 2018, og i fjor kom P7 på markedet. Merket er på vei med en skipslast nye biler til Norge nå. Med de 2.619 bilene de solgte i Kina i august, har selskapet nå solgt til sammen snaue 17.000 nye biler siden starten.
|