img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Dekkretur sliter med «gratispassasjerer»: - Håper flere vil ta ansvar
Norsk Dekkretur sliter med å få importører av tunge tilhengere med i dekkreturordningen. Daglig leder i Rich. Steen AS, Per Svendsen, oppfordrer flere bransjeaktører til å følge etter dem og tegne avtale.

Alle som importerer gummidekk eller produkter med gummidekk på plikter å ta ansvar for dekkene når de skal kasseres.

Valget står mellom å selv samle inn og gjenvinne kasserte dekk, samt sørge for dokumentasjon og rapportering til Miljødirektoratet, eller å inngå en samarbeidsavtale med Norsk Dekkretur AS.

Samarbeidsavtalen innebærer at importøren – mot at Norsk Dekkretur AS overtar importørens forpliktelser om innsamling og gjenvinning av kasserte dekk – betaler inn Miljøgebyret på dekkene.

– Vi har kjent til ordningen en stund, men det har nok ikke kommet høyt nok opp på prioriteringslisten. Da Norsk Dekkretur tok kontakt med oss igjen nå, følte vi at vi må ta vår del av ansvaret – slik vi plikter, sier Per L. Svendsen, daglig leder i Rich. Steen AS, til YrkesBil.

– Ekstremt prispress
Påbyggleverandøren har agentur på dumperhengere fra Sörling, og har ifølge Svendsen tatt inn rundt 35 slike hittil i år.

– I snitt er det seks hjul per henger, så det blir jo noen dekk i året. Gebyret på rundt 90 kroner per dekk er jo ikke veldig store beløpet, men det er klart vi ønsker oss jo ikke økte kostnader. Det er et ekstremt prispress i det markedet vi opererer i, sier Svendsen.

Kostnadene må «hentes inn igjen et sted», og Svendsen sier de nå vil bruke medlemskapet i profileringen av selskapet.

– Til syvende og sist er det prislappen vi setter på produktene våre som betyr noe for sluttkunden, så da må vi prøve å overbevise dem om at de ved å handle hos oss er med på ordningen og tar miljøansvar, sier Svendsen.

Valget mellom å samle inn og rapportere alt selv, eller inngå avtale med Norsk Dekkretur, mener han er enkelt.

– Produktene våre selges over hele landet. Vi kan ikke følge ei kjerre som går i Finnmark og påse at de gamle dekkene kommer dit de skal. Det er utopi. Samtidig vil jeg oppfordre alle til å ta sin del av kaka her, og bidra. Jeg håper flere vil ta ansvar. Vi lever og forbruker alle i det samme samfunnet, sier Svendsen.

Opplever motvilje
Per Kristian Nauste, daglig leder i Norsk Dekkretur, er glad for å få på plass en avtale med Rich. Steen AS.

Det norske totalmarkedet for tilhengere over 3,5 tonn var i 2019 på 2.380 enheter, ifølge tall YrkesBil har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Hengerne er levert av en rekke små og mellomstore importører og produsenter.

– Vi har lenge jobbet målbevisst for å få med importører og produsenter av tilhengere for godstransport av alle slag, men det har vist seg utfordrende. At ikke alle kjenner og tar sitt produsent- og importøransvar, tror vi kan være mangel på kunnskap. Men i stor grad opplever vi motvilje mot å delta, i noen tilfeller til dels meget sterk motvilje, sier Nauste.

Ifølge SSBs og OFVs statistikk ble det i 2019 importert 5.482.286 dekk til Norge. Sammenlikning av importstatistikken og rapporterte dekk fra Norsk Dekkreturs avtalepartnere viser at det er cirka 6.600 tonn dekk som er importert i 2019, men som ikke er rapportert til Norsk Dekkretur. Det kommer frem i selskapets årsrapport for 2019.

– Det vil si at det er noe over 10 prosent dekk som blir importert til Norge enten som rene dekk eller på objekter, som omfattes av forskriften, som ikke blir rapportert og betalt Miljøgebyr for. Det betyr at det fortsatt er bedrifter som er «gratispassasjerer» og som burde vært med i ordningen, sier Nauste.

Lang vei å gå
«Gratispassasjerene» identifiseres til selskap som importerer personbiler/bruktimport, landbruksutstyr, traktorer og hengere for godstransport.

Anleggs- og skogsmaskiner utgjør en betydelig andel i tonnasje og som har dekk som er krevende og behandle. Import av bobiler og varehengere utgjør også stort volum.

– Målsettingen er tydelig: oppnå nedgang i antall gratispassasjerer og den konkurransevridningen det gir å ikke være med. Vi har utarbeidet et register med omkring 90 bedrifter som driver med import som er underlagt forskriften, men som ikke er med, det er fortsatt en lang vei å gå, sier Nauste. 

Norsk Dekkretur

Etablert i 1994 med oppgaven å oppfylle dekkprodusenter og -importørers forpliktelse for innsamling av utslitte dekk. Produsentansvaret.

Er et non-profit-selskap, som eies 75 prosent av Dekkimportørenes Forening og 25 prosent av Bilimportørenes Landsforening.

De 237 medlemmene i foreningen kommer også fra sektorene anlegg, skogbruk og landbruk, som har vært omfattet av returplikt siden 2002.

I 2019 ble det offisielt importert 79.089 (netto) tonn dekk til Norge. Samtidig ble det samlet inn 65.400 tonn kasserte dekk.

De brukte dekkene leveres til to oppsamlingsplasser, Skjerkøya i Telemark og Tysfjord i Nordland.

Flesteparten av de kasserte dekkene gjenbrukes, enten til produkter eller energi.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 9-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste bransjereportasjene først**

SIGNERTE AVTALE: Per Kristian Nauste (f.v.), daglig leder i Norsk Dekkretur, opplever motvilje fra mange aktører til å bli med på returordningen – men er glad for at daglig leder Per Svendsen og styreleder Øistein Engh i Rich. Steen nå er med.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer