Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Men la oss gjøre oss ferdige med Frankrike først. I sin tid kjøpte Dongfeng 12,2 % av PSA. Det eierskapet skapte litt trøbbel nå foran PSA-FCA fusjonen, så i disse dager har PSA begynt å kjøpe tilbake deler av Dongfengs aksjer. I forrige uke kjøpte de tilbake cirka 10 millioner aksjer for 163,85 millioner euro. Det tilsvarer ca. 1,1 % av PSA-kapitalen. Nå har Dongfeng fortsatt tenkt å opprettholde joint-venture avtalen de har med flere europeere, Citroën-Peugeot for eksempel, pluss noen andre fra Asia, for eksempel Nissan og Honda. Men på toppen skal de greie seg alene. Til de grader alene, at de har lansert et nytt merke: Voyah. Den første modellen, iLand, viste de i Wuhan for to måneder siden, og nå, i Beijing, svarte de på det evinnelige spørsmålet om de ikke også skulle ha en SUV, med å vise en SUV. iFree heter den. (saken fortsetter) Se på bildene. Det er ganske klart at designerne vet hva de gjør her. Selv om iLand har et klart limo-preg, med en særdeles myk taklinje, er iFree utvilsomt en SUV, men utvilsomt også en SUV som er snytt ut av nesa til limo-søsteren. Felles for dem er at det skjer mye i linjene hele veien rundt. Hjul som er en blanding av ganske pene og ganske kompliserte. Luft-åpningene i panseret og under bakrutene er også ganske fine. Lik det eller ikke – men den heftige logoen i grillen er for sikkerhets skyld forgylt. Vi aner ikke mye om tekniske data eller mål, men kanskje møter du en av dem på veien til uka – det sies at prototyper er under utprøving over hele kloden. Den første skal på markedet neste år, og deretter kommer det en modell per år – sedaner og MPV, og etter hvert, hva du måtte ønske. Plattform-beskrivelsen svarer på spørsmålet om hvilken type drivlinje vi har her. Den heter nemlig EAAS – Elektrisk, Smart, og Sikker arkitektur. Vi kan med andre ord gå ut fra batterielektriske. Lu Fang, bade CEO og CTO for merket, sa i hvert fall at de tar peiling på å bli en ledende spiller i Kinas topp-sjikt av elektriske biler. Kinas EQS? For å gjøre det hele litt forvirret, før vi gir oss: bilen skal hete noe helt annet i Kina. Der blir navnet Lantu. Voyah er åpenbart noe kineserne syns er veldig moro, navnet blir nemlig presentert som en forkortelse av Voyage! Den skal produseres i Dongfengs Renault-fabrikk i Wuhan som har stått ubrukt etter at Renault, tidligere i år, bestemte seg for at Kina ikke var for dem. Kapasiteten er 150.000 biler per år.
|