Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EuroNCAP og språklig mangfold EuroNCAP har begynt å teste sjåførassistenter. Det som var mest interessant der er hva bilfabrikkene finner på å kalle systemene. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammen med den italienske bilklubben ACI har EuroNCAP utarbeidet en test for automatiserte kjøre-systemer. Såkalte sjåførassistenter. Det er mulig det er veldig interessant, personlig har jeg det slik at det beste assistentsystemet er det jeg klarer å slå av med en gang, uten å sjekke instruksjonsboken først, men det er sikkert andre som lever høyt på at bilen og assistentene har fått topp karakter. I følge EuroNCAP har de utviklet en dedikert test- og vurderingsprotokoll som er delt inn i to klare temaer: Evnen til assistanse, basert på balansen mellom førerens innsats og systemets. Og om sikkerhets-backup. Det sier meg egentlig ikke mye det heller, men når jeg så leser listen over de ti første bilene (tror jeg) som er testet, slår det meg igjen i hvor stor grad bilprodusentene bruker denne type innslag til å lage nye, fancy slagord-uttrykk. I realiteten har vi de samme systemene som i stor grad er, eller skal bli, obligatoriske. Er det ikke da nok bare å kalle dem støttesystemer for eksempel? Men nei. Det selger åpenbart ikke, så her skal du se hva som selger – eller hva fabrikkene har valgt å kalle disse tryllestavene som svinges over den udugelige bilen og den enda mer udugelige sjåføren.
Med andre ord: det er helt forståelig dersom du blander Driving Assistant Professional med Pilot Assist. Ikke la en selger mobbe deg for det. Ikke la ham forsøke å fortelle at forskjellen er så stor heller. Spør heller om hvordan du gjeller assistenten.
|