Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Overraskelser i statsbudsjettet Regjeringen har i dag lagt frem sitt forslag til statsbudsjett for 2021. Det legges opp til skjerpede avgifter for bensin- og dieselbiler, og ladbare hybrider får strengere krav til rekkevidde. |
||||||||||||||||
Nå skal presisere at dette er regjeringens forslag til statsbudsjett, for Erna Solbergs mindretallsregjering er avhengig av støtte fra andre partier for å få gjennomslag for budsjettet. Og når det kommer til skjerpede bilavgifter, kan vi forvente at FrP vil ha et ord med i laget. "For 2021 foreslås en økning av satser i CO2- komponenten i engangsavgiften for personbiler og varebiler, og at særfordelen for ladbare hybridbiler strammes inn", heter det i budsjettforslaget. For ladbare hybridbiler foreslår regjeringen å øke kravet til elektrisk rekkevidde fra 50 til 75 kilometer for at denne typen biler skal kunne oppnå maksimalt vektfradrag i engangsavgiften. De fleste nyere modeller ligger i dag i området 50-75 km, og innstrammingen kan bety vesentlig høyere avgifter for de med kortest rekkevidde. For eksempel vil en ladbar Mercedes E-Klasse sedan med rekkevidde på 46 kilometer får en avgiftsskjerpelse på drøyt 35.000 kroner. En ladbar E300de med 50 kilometer el-rekkevidde får et avgiftspåslag på kr 41.499. Regjeringen foreslår videre å øke de to laveste positive satsene i CO2-komponenten med 23 prosent – noe som vil skjerpe avgiftene for bensin- og dieselbiler. For varebiler forslås det å øke de positive satsene i CO2-komponenten med 6 prosent. Heller ikke elbileiere slipper gratis unna. Regjeringen foreslår å innføre trafikkforsikringsavgift for elbiler med lik sats som for motorsykler. Det betyr 5,85 kroner per døgn eller 2.135 kroner per år fra null i dag. Meningene om forslaget til statsbudsjett er som ventet delte. Norges Bilbransjeforbund (NBF) som organiserer de fleste store bilforhandlere og verksteder i landet tordner mot regjeringens forslag til statsbudsjett: – Forslaget vil gå utover bilsalget, det er det ingen tvil om. Det vil straffe bilene med lavt utslipp mest, og forslaget vil bremse det grønne skiftet. Dette er et sjokkforslag fra regjeringen, og det er så lite forutsigbar politikk som det kan bli, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland til vår søsterpublikasjon BilNytt.no. –Vi frykter at arbeidsplasser kan gå tapt dersom dette forslaget får flertall, sier Steinsland. – Omleggingen av varebilavgiftene er svært bra, det samme er videreføring av fritaket for moms og engangsavgift for elbiler. Men ellers er det økning på alle fronter. Og økte priser generelt vil kunne redusere bilsalget, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF. Hos elbilforeningen er imidlertid tonen en helt annen: – Det er viktig at regjeringen nå begynner å skjerpe rekkeviddekravet for at ladbare hybrider skal få full rabatt i engangsavgiften, sier generalsekretær Christina Bu. – Selv med regjeringens forslag kommer mange ladbare hybrid-modeller knapt til å betale engangsavgift. Tiden for rause skatterabatter på forurensende biler bør være forbi, og ytterligere innskjerping bør gjøres. Bare slik kan vi nå målet om at alle nye biler skal ha nullutslipp i 2025, konstaterer hun. Forslaget innebærer også at trafikkforsikringsavgiften (den tidligere årsavgiften) for elbiler økes fra 0 til 2135 kroner. Dersom dette vedtas, vil avgiften for elbil utgjør 70 prosent av taksten for bensin- og dieselbiler. – Dette er en overraskende avgift som norske elbilister ikke hadde regnet med. Når regjeringen først ønsker å fase inn denne avgiften for elbilister, burde de lagt seg på et mye lavere nivå og så gradvis justere opp til 50 prosent av det bensin- og dieselbiler betaler, mener Christina Bu. I statsbudsjettet står det også at regjeringen legger opp til at andelen elbiler av nybilsalget vil øke til 90 prosent i 2025 og 95 prosent i 2030. – Regjeringen må ha større tro på sine egne elbilmål. I 2025 skal alle nye person- og lette varebiler være elbiler. Det er fullt mulig. Elbilmodellene kommer og vil bli kjøpt om elbilpolitikken er sterk nok, avslutter Christina Bu. Sjekk hvordan forslaget til nye avgifter slår ut i vår avgiftskalkulator Her finner du data og priser for alle nye biler som selges i Norge
|